چگونه ریسک بازسازی فروشگاه اینترنتی را کاهش دهید

دسته‌بندی:

خیلی از صاحبان فروشگاه‌های اینترنتی، روزی تصمیم می‌گیرند فروشگاه خودشان را به طور کامل بازسازی کنند.

این کار به طور معمول می‌تواند چند تا دلیل داشته باشد.

  • فروشگاه فعلی بسیار کند است یا در حال از دست دادن مشتری است.
  • شکل و شمایل فروشگاه فعلی قدیمی و از مد افتاده است.
  • رقبا به تازگی فروشگاه خودشان را بازسازی کرده‌اند.
  • نرخ تبدیل پایین آمده است.
  • ارتقای فروشگاه فعلی زمان و هزینه‌ی بیشتری می‌طلبد.

دلیل هرچه که باشد، اغلبِ فروشگاه‌دارها فکر می‌کنند طراحی یک فروشگاه جدید تمام مشکلات‌شان را حل می‌کند. اما باید به یاد داشته باشید که هدف راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی این است که محصولات‌ خود را راحت‌تر بفروشید و مشتری‌ها راحت‌تر از شما خرید کنند.

برای این که مطمئن شوید باید بدانید که اگر بازسازی فروشگاه را درست انجام دهید، کسب‌وکارتان رونق بیشتری می‌گیرد، مشتری‌های راضی‌تری پیدا می‌کنید، بیشتر می‌فروشید و عملیات فروش را راحت‌تر انجام می‌دهید. اما بازسازی می‌تواند سخت و مملو از هزینه‌ها و ریسک‌های پیش‌بینی نشده باشد. پیش از این که فروشگاه اینترنتی‌ خود را بازسازی کنید، برای این سه تا سوال جواب خوبی بیابید.

آیا می‌توانید با وقفه‌ در فروش‌ کنار بیائید؟

شاید اصلی‌ترین ریسک بازسازی فروشگاه این باشد که تغییرات ممکن است فروش را به صفر برساند. آیا کسب‌وکار شما می‌تواند برای دست کم یکی دو روز بدون هیچ فروشی به کار ادامه دهد؟

اگر فروشگاه اینترنتی فقط بخشی از کسب‌وکار شماست، ممکن است بتوانید تا وقتی مشکل برطرف نشده است، به کار ادامه دهید. اما اگر صد درصدِ کسب‌وکار شما روی فروشگاه اینترنتی‌تان می‌چرخد، نفروختن در هر دوره‌ی زمانی می‌تواند فاجعه‌آمیز باشد.

برای پیدا کردن مشکل در پرداخت و جبرانِ عدم فروش چند روزه، طرحی آماده کنید. می‌توانید فرایند پرداخت را با چندین خرید معتبر تست کنید و حتماً نسخه‌ی پشتیبانی از فروشگاه داشته باشید تا اگر مشکلی پیش آمد فوراً به آن بازگردید.

طرح شما هرچه که باشد، فکر کردن به آن پیش از انجام بازسازی می‌تواند تا حد زیادی مشکلات را برطرف کند.

چه می‌شود اگر بازسازی دوبرابر زمان پیش‌بینی شده و سه برابر هزینه‌ی پیش‌بینی شده باشد؟

تقریباً تمام بازسازی‌ها زمان و هزینه‌ی بیشتری از پیش‌بینی شما می‌طلبند. حتی بهترین برنامه‌نویس‌ها و سرمایه‌گذارها در پیش‌بینی اشتباه می‌کنند، زیادی زمان می‌گذارند یا در میانه‌ی کار امکانات جدیدی به ذهن‌شان می‌رسد.

آیا کسبوکار شما توانایی دو برابر زمان بیشتر و سه برابر هزینه‌ی بیشتر را دارد؟ در نظر گرفتن زمان و هزینه‌ی بیشتر برای بازسازی، مدیریت تاخیرهای ناخواسته را ساده‌تر می‌کند.

سعی کنید بازسازی کامل را به بازسازی‌های کوچک‌تر که مستقل هستند تقسیم کنید. برای مثال یک بازسازی شش ماهه را به یک بازسازی دو ماهه‌ی کد، یک بازسازی دو ماهه‌ی طراحی ظاهر و یک دوره‌ی دو ماهه‌ی تست و برطرف کردن مشکلات احتمالی تقسیم کنید. با این روش، تغییرات ناگهان اتفاق نمی‌افتند و ریسک بازسازی فروشگاه پایین‌تر می‌آید، و می‌توانید راحت‌تر تغییرات را به نسخه‌ی قبلی بازگردانید.

بازسازی قرار است چه مشکلاتی را حل کند؟

یکی از سوال‌های اساسی در مورد بازسازی این است که فروشگاه فعلی شما چه مشکل، یا مشکلاتی دارد که بازسازی می‌تواند آنها را درست کند؟

این سوال مهمی است. ریسک بازسازی فروشگاه بالاست و هزینه‌اش زیاد است. این بازسازی -نه یک تعمیر جزئی- چه مشکلات بزرگی را می‌تواند برطرف کند؟

این مشکلات نباید کوچک باشند. برای مثال نباید اگر با تغییر چیدمان صفحه‌ی اول مشکل حل می‌شود به بازسازی فکر کنید. تغییرات باید بزرگ و اساسی باشند، مثل فراهم کردن تسویه‌ی یک‌صفحه‌ای، یا افزودن فریم‌ورکی که از آزمون A/B در هر بخش از فروشگاه‌تان پشتیبانی کند. اینها تغییراتی است که می‌تواند به طور محسوسی به یک فروشگاه کمک کند.

تجربه به من ثابت کرده بهتر است تنها یک مشکل کاملاً اساسی در نظر گرفته شود، چون اغلب تمام سرمایه‌گذاران دوست دارند ویژگی‌های جدیدی به سایت افزوده شود و این هزینه و زمان زیادی خواهد گرفت. متمرکز شدن بر روی یک مشکل عمده باعث می‌شود جلوی خیلی از این پروژه‌های کوچک زمان‌بر گرفته شود.

با وجود یک مشکل خاص، عملیات بازسازی با وضوح جلو می‌رود. آیا بازسازی آن مشکل را حل می‌کند؟

به طور خلاصه، بازسازی فروشگاه اینترنتی می‌تواند راه‌حل خوبی باشد. اما منتظر هرج و مرج باشید. ممکن است بیشتر از چیزی که برنامه‌ریزی کرده‌اید هزینه و زمان صرف کنید و نتیجه‌ی مثبتی که می‌گیرید کمی کمتر از چیزی باشد که انتتظار آن را داشته‌اید. شاید بد نباشد پیش از اقدام در مورد اینکه چه کارهای دیگری به جای بازسازی فروشگاه می‌توان انجام داد؟ بخوانید.

 

می‌خواهید فروشگاه اینترنتی راه بیندازید؟

اول با حرفه‌ای‌ها مشورت کنید.

پیام و یا پرسش‌تان را بنویسید.