عکاسی محصول و ۵ مدل آن در فروش آنلاین

دسته‌بندی:

عکاسی چیزی بیش از نشان کردن و تقه زدن است. صحنه‌سازی و زمینه در عکاسی محصول آنلاین می‌تواند به بازاریابان آنلاین کمک کند تا محصولات خود را به خوبی نمایش دهند. در این نوشته مطالبی تخصصی درباره‌ی این موضوع می‌خوانید.

نقاشی از یک دوربین چاپ سریع

چه خوب چه بد، ارزش محصول یک فروشگاه توسط کیفیت طراحی سایت آن مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. یک سایت زشت غیر قابل اعتماد درک می‌شود و این می‌تواند به صورت ناخوشایندی بر توانایی آن در ایجاد درآمد تاثیر بگذارد. کارهایی وجود دارد که می‌توان با انجام آنها این تاثیر را کمتر کرد اما از اهمیتِ داشتن یک سایت جذاب نمی‌توان چشم‌پوشی کرد.

عکاسی محصول یکی از بهترین و ساده‌ترین راه‌ها برای افزایش جذابیت یک وب‌سایت است. تصاویر بزرگ و با کیفیت بالا به بیننده کمک می‌کند تا محصولات را بهتر تجسم کند و این می‌تواند به معنای تفاوت بین فروش و یا از دست دادن مشتری باشد. انواع مختلفی از عکس‌های محصول وجود دارد. استفاده از همه‌ی آنها می‌تواند تنوع خوبی به سایت اضافه کند. در زیر انواع مختلف عکس‌ محصول و اطلاعاتی در مورد مزایای هر کدام می‌خوانید.

تصویر تکی

رایج‌ترین نوع عکس است. می‌توانید آن را در صفحات محصول و دسته‌بندی پیدا کنید. این تصاویر بر یک محصول منفرد تأکید می‌کنند و معمولاً در یک زمینه‌ی سفید یا سیاه قرار می‌گیرند. به طور معمول تمام محصولات موجود در سایت در این فرمت نمایش داده می‌شوند.

مورد استفاده: عکس‌های خوب، ساده و ضروری برای لیست‌های اولیه و صفحات دسته‌بندی محدود.

نکته: وسوسه‌کننده است که به عکس‌های کارخانه‌ی سازنده محصول اکتفا کنید و ممکن است مجبور شوید تا زمانی که مجموعه‌ی عکس خود را بسازید، به آنها تکیه کنید. اما تصاویر خودتان سایت و برندتان را متمایز خواهد کرد.

نمونه عکس از گوشی آیفون برای تصویر تکی در عکاسی برای فروش محصولات آنلاین

تصویر گروهی

بر خلاف عکس فردی، این نوع عکس برای نمایش اقلامی استفاده می‌شود که در یک خط تولید هستند. گاهی اوقات از این عکس‌ها برای محصولاتی که در مقادیر مختلف بسته‌بندی می‌شوند هم استفاده می‌شود.

مورد استفاده: نمایش موجودی گستره‌ای از محصولات. پیشنهاد بصری لوازم جانبی و یا ایجاد یک تصویر اصلی (hero image) برای صفحه‌ی دسته‌بندی.

نکته: نحوه‌ی ارائه مهم است. سعی کنید محصولات خود را به اشکال مختلف بچینید، نه اینکه فقط در ردیف‌ و ستون‌ قرار دهید. از دوستان خود هم نظر بخواهید.

نمونه تصویر گروهی از برند نایکی که البسه‌ی ورزشی را در کنار هم قرار داده، این نمونه در عکاسی برای فروش محصولات آنلاین استفاده می‌شود

تصویر جزئیات

عکس‌برداری از نزدیک که قسمت‌ها یا ویژگی‌های منحصر به فرد محصول را برای تاکید نمایش می‌دهد، معمولاً برای محصولات فنی استفاده می‌شود. این تصاویر معمولاً به اندازه‌ی کافی بزرگ می‌شوند و حداقل سه کناره‌ی عکس را فعال می‌کنند.

مورد استفاده: هدایت توجه بصری به جزئیات، قطعات باکیفیت یا برندیگ یک شرکت خاص.

نکته: همانطور که در بالا گفتیم، قاب عکس خود را طوری ببندید که حداقل سه لبه‌ی محصول شما در عکس باشند. نورپردازی همیشه برای عکس‌ اهمیت دارد، اما در عکس‌های جزئی تفاوت بیشتری ایجاد می‌کنند. به یاد داشته باشید: نور خورشید ایده‌آل است، بنابراین اگر می‌توانید بیرون عکاسی کنید.

نمونه جزئیات تصویر که از ترمز و بدنه‌ی بک دوچرخه ثبت شده است، این نمونه در عکاسی برای فروش محصولات آنلاین استفاده می‌شود

تصویر ترکیبی

در این تصاویر قطعات جداگانه‌ای از محصول برای افزودن تأکید در قاب قرار می‌گیرد. ترکیب‌ها مختلف هستند، اما به طور کلی به صورت یکدست از آنها عکس گرفته می‌شود تا ارتباط آنها با یکدیگر نشان داده شود.

مورد استفاده: محصولاتی با قطعات قابل تعویض، مانند این مخلوط کن ۳ در ۱ با تیغه و کاسه و خمیرسازی که مورد تاکید قرار گرفته است.

نکته: به یاد داشته باشید که قطعاتی که در کناره‌های خارجی تصویر نمایش داده می‌شوند، توجه را جلب می‌کنند؛ مانند قلاب خمیرساز که در این مثال می‌بینید.

نمونه ترکیب تصاویر که یک همزن برقی و لوازم جانبی آن را نشان می‌دهد، این نمونه در عکاسی برای فروش محصولات آنلاین استفاده می‌شود

تصاویر تیزر (teaser shot)

عکس‌های تیزر اغلب برای افزایش علاقه‌ی بیننده و نمایش جاذبه‌ی هنری گرفته می‌شوند. در آنها محصول به صورتی نشان داده می‌شود که نوعی سبک زندگی را نمایش دهند و به طور معمول شامل استفاده‌ی سنگین از وسایل صحنه‌سازی تبلیغاتی است. این نوع تصویر معمولاً در صفحات header/splash (صفحاتی که پیش از ورود به محتوای اصلی سایت نمایش داده می‌شود و شرکت یا محصولی را پروموت می‌کند) و دسته‌بندی استفاده می‌شود.

مورد استفاده: نمایش زندگی روزمره با استفاده از عکس‌های ساده و صمیمی که محصولات را در پس‌زمینه و یا به عنوان یک عنصر ظریف در پیش‌زمینه نشان می‌دهند.

نکته: این تصاویر برای هر محصول یا فروشگاهی مناسب نخواهد بود و عکس‌های سبک زندگی اگر صادقانه نباشد می‌تواند برخی از مشتریان را پس بزند. در بیشتر موارد باید سعی کنید در استفاده از آنها محافظه‌کار باشید و آنها را برای صفحه‌ی اصلی نگهدارید و هر از چندی عوض‌شان کنید تا بیننده خسته نشود.

نمونه تصاویر تیزر که توسط دوربین‌های شرکت گوپرو گرفته شده است، این نمونه در عکاسی برای فروش محصولات آنلاین استفاده می‌شود

مقداری وقت بگذارید و تصاویر صفحه‌ی اصلی خود و چند نمونه از صفحات محصول و دسته‌بندی را بررسی کنید و کمی فکر کنید که محصولات‌تان به صورت تکی، مجموعه‌ای، در جزئیات و یا در حال استفاده چگونه به نظر می‌رسند. برای گرفتن یک عکس عالی به دوربین گران‌قیمت نیاز ندارید – حتی دوربین گوشی شما می‌تواند در حد کیفیت دوربین‌های چند سال پیش عکس بگیرد – فقط به روشنایی خوب و زمان‌ مناسب نیاز دارید تا موضوع خود را از زوایای مختلف بررسی کنید و تصویر مناسب را بگیرید.

 

کتاب رایگان

«راهنمای خودانجام عکاسی از محصولات»

پیام و یا پرسش‌تان را بنویسید.