مزایا و نکته‌های صفحه‌ی پرسش و پاسخ متداول

دسته‌بندی:

کسب اطلاعات از طریق پرسش و پاسخ قدمتی باستانی دارد. پرسش و پاسخ‌ بین فیلسوفان یونانی مثل افلاطون و سقراط به قرن چهارم پیش از میلاد بازمی‌گردد. پرسش و پاسخ‌های متداول هنوز هم محبوبیت فراوانی دارند و نمی‌شود تاثیر مثبت آن‌ها را نادیده گرفت. اگر با صفحه‌ی پرسش‌ و پاسخ متداول آشنایی کمی دارید ابتدا در این مطلب بخوانید که چرا باید صفحه‌ی پرسش‌های متداول داشته باشید؟

مزایای پرسش و پاسخ متداول

این ابزار ارتباطی قادر است حرف بزند، ترغیب کند، توضیح دهد، در زمان صرفه‌جویی کند، با مشتریان ارتباط برقرار کند و محصولات را بفروشد. مزایای این صفحه بسیار زیاد است و استفاده از آن در فروشگاه ضروری است.

صرفه‌جویی در زمان

اغلب مشتریان فعلی و بالقوه سوال‌ها و علایق مشترکی دارند و دنبال جوابی سرراست هستند. رسیدگی به همه‌ی آنها به صورت فردی، زمان و انرژی بسیار زیادی از تیم خدمات مشتریان شما می‌گیرد. منطقی‌تر این است که سوال‌های مشترک و متداول را در صفحه‌ی جداگانه‌ای جواب دهید تا تماس‌ها و مکالمات غیرضروری کاهش یابند.

اعتبار

مشتریان آنلاین دنبال جواب‌های ساده و صادقانه هستند. اگر صفحه‌ی پرسش‌های متداول شما این ویژگی‌ها را داشته باشد به عنوان کسب‌وکاری قابل اطمینان و باارزش شناخته می‌شوید. این اعتبار می‌تواند مشتری و در نتیجه فروش زیادی به دنبال داشته باشد.

جایگاه تخصصی

صفحه‌ی پرسش‌های متداول می‌توانند شما را به عنوان یک خبره و متخصص در کسب‌وکارتان معرفی کنند. مشتری‌ها دوست دارند از فروشگاه‌های متخصص و معتبر خرید کنند که به کیفیت محصول، گزینه‌های ارسال و چیزهای دیگر اهمیت می‌دهد.

سئوی بهتر

اغلب صفحات پرسش‌های متداول متنی هستند و توسط موتورهای جستجو فهرست‌بندی می‌شوند. این صفحات می‌توانند رتبه‌ی شما را در ارتباط با کلیدواژه‌هایی که در صفحات محصول، دسته‌بندی یا دیگر صفحات نیستند بالا ببرند.
اضافه شدن پیاپی متن و بروزرسانی این صفحات عامل مهمی در سئو محسوب می‌شود. درحالی که صفحات محصول اغلب متنی ثابت دارند و تغییر چندانی در آنها رخ نمی‌دهد، صفحات پرسش‌های متداول می‌توانند در سئو به شما کمک کنند.

فرصتی برای فروش

می‌توانید از صفحه‌ی پرسش متداول برای معرفی پروموشن‌ها و فروش هم استفاده کنید. مشتری‌ها این موقعیت‌های خرید منحصربه‌فرد را دوست دارند. می‌توانید لینکی به صفحه‌ی محصول یا یک فراخوان عمل (CTA) در صفحه‌ی پرسش‌های متداول قرار دهید و مشتریان را به خرید ترغیب کنید.

نکته‌های پرسش‌های متداول

اگر می‌خواهید صفحه‌ی پرسش‌های متداول در فروشگاه خود داشته باشید باید چند نکته را رعایت کنید تا بتوانید اطلاعات مفید و باارزش در اختیار مشتریان بگذارید. نکته‌هایی که در اینجا آورده شده، نکاتی ابتدایی اما بسیار مهم هستند.

تحقیق درباره‌ی موضوعات ضروری

هر بخش از صفحه‌ی پرسش‌های متداول باید تنها موضوعات متداول و مفید مرتبط با فروشگاه شما را پوشش دهد. با این حال نباید این صفحه را با موضوعات بدیهی و واضح، پر و شلوغ کرد. صفحه‌ی پرسش‌های متداول اغلب بر اساس بازخورد مشتری‌ها – که از راه‌های ارتباطی مختلف مثل تماس تلفنی یا ایمیل به دست شما می‌رسند – ساخته می‌شوند. موضوعاتی که بیشتر از همه پرسیده می‌شوند و نگرانی‌های رایج بین مشتریان را می‌توانید در این صفحات پاسخ دهید تا مشتریان راحت‌تر پاسخ را بیابند و همچنین رتبه‌‌ی فروشگاهتان در موتورهای جستجو بهتر شود.

چیدمان منطقی پرسش‌ها

همینطور که پرسش‌ها بیشتر و بیشتر می‌شوند، به ساختاری منظم‌تر و قابلیت‌های دیگری نیاز پیدا می‌کنید که خواندن مطالب را راحت‌تر و سریع‌تر کند. قدم اول این است که چیدمانی منطقی از پرسش‌ها طرح‌ریزی کنید که آنها را بر اساس محبوبیت، ارزش، پیچیدگی یا معیارهای دیگر مرتب کند. این اولویت‌بندی را باید با توجه به نیازهای خودتان پیدا کنید.

سادگی مرور پرسش‌ها

چیدمان منطقی و تمیز اغلب برای جستجوی سریع و پیدا کردن پرسش‌ها کافی نیست. به خصوص اگر صفحه‌ی پرسش‌های متداول شما حاوی سوالات، پاسخ‌ها و نظرات زیادی باشد. در این حالت باید عناصر ناوبری دیگری در اختیار بازدیدکنندگان قرار دهید:

    • جستجو کمک می‌کند بازدیدکنندگان بتوانند با استفاده از یک کلیدواژه اطلاعات موجود در عنوان پرسش یا متن پاسخ را سریع‌تر بیابند.
    • لینک‌های ناوبری مثل «بازگشت به ابتدای صفحه»، «بازگشت به صفحه‌ی قبل»، فهرست‌های قابل کلیک (فهرست‌هایی که با کلیک بر هر لینک می‌توان به آن بخش رسید) و غیره.
    • پیوند به موضوعات مرتبط به بازدیدکنندگان اجازه می‌دهد تمام جنبه‌های یک موضوع را بخوانند.
    • پیوندهای دیگر برای هدایت مشتری به صفحه‌ی دسته‌بندی، صفحه‌ی محصول یا صفحات ایستا.

واضح بودن مطالب

وقتی مشتریان به موضوع دلخواهشان رسیدند، باید با مطلبی واضح و قابل فهم روبرو شوند. اگر مطلب در ذات خود پیچیده و دشوار بود متنِ تنها کافی نیست و باید از تصاویر، نمودار و حتی ویدئوهای معرفی استفاده کرد.

تحلیل اثرگذاری

تمام پرسش‌ها و پاسخ‌ها به یک اندازه محبوب نیستند و بعضی مطالب ترافیک و نظرات بیشتری جذب می‌کنند. این موضوع ممکن است دلایل زیادی داشته باشد. تحلیل اثرگذاری مطالب کمک می‌کند مطالب کمتر محبوب یا پاسخ‌های گمراه‌کننده را بشناسید و آنها را ویرایش یا حذف کنید.

 

به دنبال مسیر مناسب برای فروشگاه خود هستید؟

همیشه اول با حرفه‌ای‌ها مشورت کنید.

پیام و یا پرسش‌تان را بنویسید.