اهمیت نظرات مشتریان در بازاریابی اینترنتی

دسته‌بندی:

اگر تا به حال محصولی را آنلاین خریده باشید، با نمونه‌هایی از نظرات آنلاین روبه‌رو شده‌اید. ممکن است برای خرید محصولی با امتیازبندی ستاره‌دار آن یا نظر پر از غلط املایی یک مشتری ناراضی برخورد کرده باشید. اگرچه نظرات مشتریان ممکن است از نظر دقت و کارایی چندان درست نباشند، اما تأثیری قوی بر رفتار مخاطبان  و در نتیجه عملکرد برند شما دارند.
تاثیر عمیق نظرات آنلاین بر هیچ کس پوشیده نیست اما آنها چقدر می‌توانند در یک کمپین بازاریابی اهمیت داشته باشند؟ آیا واقعا می‌توانند باعث خرید یا عدم خرید شوند؟ آیا تعداد و کیفیت نظراتی که دریافت می‌کنید تاثیر بزرگی بر کمپانی شما دارد؟

تصمیم به خرید

تعداد مصرف‌کنندگان آنلاینی که نظرات را خوانده و به آن اعتماد می‌کنند رو به افزایش است. براساس نظرسنجی که توسط BrightLocal در سال ۲۰۱۴ انجام شد، ۸۸ درصد مصرف‌کنندگان به نظرات آنلاین به اندازه توصیه‌ای شخصی اعتماد می‌کنند که بسیار موضوع عجیبی است چون بیشتر این نظرات از طرف افراد کاملا ناشناس نوشته شده‌اند. در همین نظرسنجی مشخص شده که تنها ۱۲ درصد از کاربران به صورت منظم نظرات مصرف‌کنندگان دیگر محصول را نمی‌خوانند.
در نظرسنجی ای‌کامرس مانیتور در سال ۱۳۹۵ مشخص شد که برای ۱۸.۵ درصد از خریداران ایرانی، مهمترین عامل خرید اینترنتی نظر سایر کاربران در مورد محصول است. این یعنی عدم نمایش نظر دیگر کاربران (یا نادیده گرفتن آن به عنوان فرصت بازاریابی بالقوه) شبیه به منحرف کردن حدود ۲۰ درصد از جمعیت خریداران و محروم کردن آنها از اطلاعاتی است که برای تصمیم‌گیری خرید به آنها کمک می‌کند.

نظرات مشتریان در وبسایت

قرار دادن نظر مشتریان روی وبسایت می‌تواند تأثیر مثبتی بر رتبه‌ی کمپانی شما در موتورهای جستجو داشته باشد. برای شروع، هر نظر جدیدی که در مورد محصولی نوشته می‌شود میزان متون منحصربه‌فرد وبسایت را در مورد آن محصول بالا می‌برد. به این معنی که شما به عنوان وبسایتی دیده می‌شوید که توانایی بالاتر، ارتباط بیشتر و شانس بیشتر برای قرار گرفتن در جستجوها دارد. علاوه بر این، موتورهای جستجو نظرات کاربران را فهرست‌بندی می‌کنند که با لحن معیار خریداران هماهنگی بیشتری دارد. در نتیجه در جستجوی آنها بیشتر ظاهر می‌شود.

نظرات مشتریان در وبسایت‌های دیگر

تعداد نظرات مثبتی که در وبسایت‌های دیگر کسب می‌کنید تأثیر بیشتری بر رتبه‌بندی نسبت به وقتی دارد که نظرات داخل وبسایت خودتان هستند. به این خاطر که الگوریتم گوگل توجه زیادی به لینک‌هایی دارد که به وبسایت شما اشاره می‌کنند. هر چقدر آدرس فروشگاه‌تان در وبسایت‌های نقد و بررسی که مخاطبین زیادی هم دارند بیشتر آورده شود، شانس قرار گرفتن‌تان در نتایج اول گوگل بالاتر می‌رود.

تبدیل بالاتر

نظرات بیشتر روی یک محصول یعنی افزایش نرخ تبدیل. دقت کنید که حرفی از «نظرات مثبت» نمی‌زنم. زیرا وجود نظرات منفی هم می‌تواند تأثیر مثبتی بر تبدیل داشته باشد. حضور نظرات مثبت و منفی نشان می‌دهد که شما چیزی برای پنهان کردن ندارید و باعث می‌شود نظرات مثبت صادقانه‌تر به نظر برسند. تصور کنید محصولی ببینید با صدها نظر ۵ ستاره بدون هیچ نظر منفی. احتمالاً مشکوک می‌شوید. به شرط این که نظرات منفی، واقعا منفی باشند و باعث تخریب نشوند، نظرات بیشتر یعنی فروش بالاتر.

بیشتر بخوانید: مدیریت بازخوردهای منفی: چه وقت باید نظرات محصول را پاک کرد؟ 

نتیجه

جواب سوالی که ابتدای این مطلب پرسیدیم این است: بله. نظرات مشتری‌ها تأثیر چشمگیری در بازاریابی دارند. نه تنها تصمیم به خرید یک پنجم مشتریان را تحت تأثیر قرار می‌دهند، بلکه در رتبه‌بندی وبسایت و ورود ترافیک بیشتر هم نقش دارند. نظرات کاربران را به نمایش بگذارید، حتی نظرات منفی.

 

به دنبال مسیر مناسب برای فروشگاه خود هستید؟

همیشه اول با حرفه‌ای‌ها مشورت کنید.

پیام و یا پرسش‌تان را بنویسید.