بهبود فیلتر محصولات و ۷ راه برای آن

دسته‌بندی:

فیلترها، که نتایج جستجو یا صفحه‌ی دسته‌بندی محصولات را بر اساس فاکتورهایی محدود می‌کنند، می‌توانند در پیدا کردن محصولات به مشتریان کمک بزرگی کنند، تجربه‌ی خرید بهتری در اختیارشان بگذارند و میزان فروش را بالاتر ببرند. موفقیت فیلترها در یک وبسایت تجارت الکترونیک از طریق نتایجی که تولید می‌کند، سادگی استفاده و تاثیرش بر فروش ارزیابی می‌شود. در اینجا ۷ راه برای بهبود فیلتر محصولات در وبسایت‌های تجارت الکترونیک آورده شده است.

۱. فیلتر را بر هر چیز که محصول را متمایز می‌کند اعمال کنید

فیلترها باید به مشتریان در پیدا کردن محصولی که به دنبالش هستند کمک کنند. اگر محصولات در سایز، رنگ و انواع مختلفی عرضه می‌شوند، این ویژگی‌ها را در فیلتر بگنجانید.
برای مثال کمپانی Threadless، شرکتی پیشرو در فروش تی‌شرت، فیلترها را در رنگ، سایز و نوع محصولات اعمال کرده است.


همچنین دقت کنید که فیلترهایی که در صفحه وجود دارد، به محصولاتی که در آن صفحه هست (صفحه‌ی دسته‌بندی یا نتایج جستجو) هم مرتبط باشد. نمی‌توان فیلترهایی که برای تی‌شرت مناسب است را در صفحه‌ی لوازم یدکی خودرو هم قرار داد.

۲. از فیلترهای همگانی استفاده کنید

علاوه بر فیلترهای مختص به محصول، از فیلترهای همگانی هم استفاده کنید تا مشتریان بتوانند در تمام دسته‌بندی‌ها و تمام محصولات چیزی که می‌خواهند را بیابند.
فروشگاه اینترنتی Design by Humans در بالای صفحه‌ی تمام دسته‌بندی‌هایش فیلترهای محصولات ترند، محصولات جدید و محصولات پرفروش را گنجانده است.


این فروشگاه همچنین در نوار سمت چپ خود فیلترهایی همگانی گذاشته است تا خریداران بتوانند به مجموعه‌های لباس دسترسی پیدا کنند. مجموعه‌هایی نظیر جنگ ستارگان، کیش یک قاتل (Assassin’s Creed) و لاوکرفت.

۳. تعداد محصولات را بعد از اعمال فیلتر نمایش دهید

گرچه این ویژگی چندان رواج ندارد، نشان دادن تعداد محصولات برای هر فیلتر می‌تواند کمک زیادی به خریداران باشد. برای مثال اگر یک مشتری بداند که اعمال یک فیلتر به نمایش ۲ محصول منتهی می‌شود، شاید روی آن فیلتر کلیک نکند.
فروشگاه Jinx که در کار فروش تی‌شرت است به خریداران نشان می‌دهد که پس از اعمال یک فیلتر چند محصول نمایش داده می‌شود.


همچنین مهم است که این تعداد پس از اعمال هر فیلتر بروز شود. برای مثال اگر تعداد ذکر شده برای فیلتر S عدد ۳۷۸ و برای M عدد ۳۶۲ باشد، بعد از اعمال فیلتر رنگ قرمز، این عددها هم باید متناسب با نتایج جستجو تغییر کنند.
همچنین مهم است فیلترهایی را که به هیچ نتیجه‌ای منتهی نمی‌شوند حذف کنید. برای مثال اگر هیچ تی‌شرت قرمز سایز کوچکی در فروشگاه وجود ندارد، پس از اعمال فیلتر قرمز، فیلتر سایز کوچک یا S باید حذف با غیرفعال شود.

۴. فیلترهایی با قابلیت انتخاب چندگانه قرار دهید

در عین حال که فیلترها برای این ساخته شده‌اند تا مشتریان انتخاب‌های پیش‌ رویشان را محدود کنند، خریداران باید بتوانند از آنها برای انتخاب چندین فیلتر هم استفاده کنند.
این همان کاری است که BustedTees انجام می‌دهد. این فروشگاه به خریداران اجازه می‌دهد چندین رنگ، برای مثال سیاه یا سفید، و حتی چندین اندازه، کوچک یا بزرگ انتخاب کنند.

۵. فیلترهای اعمال شده را سر جای قبلی خود نشان دهید

انستیتو Baymard که یک موسسه‌ی تحقیقاتی است، گزارشی ۵۰۲ صفحه‌ای درباره‌ی لیست‌ها و فیلترها در تجارت الکترونیک منتشر کرده است. در این گزارش توصیه شده که فیلترهای اعمال شده سر جای قبلی خود و در بالای نوار فیلترها نشان داده شود.
به این ترتیب خریداران به راحتی متوجه می‌شوند چه فیلترهایی اعمال کرده‌اند و هر وقت خواستند می‌توانند فیلتر را حذف کنند.
فروشگاه Jinx این کار را به خوبی انجام داده است.


فروشگاه Threadless هم کار مشابهی انجام داده است.

۶. سادگی کار با فیلترها در دستگاه‌های تلفن همراه

مثل هر طراحی یا ویژگی دیگری در فروشگاه‌ها، فیلترها هم باید در تمام دستگاه‌های تلفن همراه به خوبی دیده شوند و کار کنند. مطمئن شوید آنها به طور واضح نمایش داده شده‌اند و به راحتی می‌توان آنها را لمس کرد.
فروشگاه Jinx فیلترها را در تلفن همراه به خوبی نمایش می‌دهد.

۷. محتوای تکراری تولید نکنید

هر ویژگی و طراحی و هر محتوایی که در فروشگاه‌های اینترنتی تولید می‌شود باید برای انسان‌ها قابل درک باشد. به همین دلیل هیچ نیازی نیست که فیلترها محتوای تکراری تولید کنند.
بنابراین هر فیلتر باید به صفحه‌ای مشخص و منحصربه‌فرد منتهی شود. ابزار Webmaster گوگل توضیح خوبی درباره‌ی مشکلات محتوای تکراری دارد. این را در ذهن بسپارید که فیلترها همان قدر که برای انسان‌ها مفید هستند می‌توانند برای بات‌های جستجو هم پرفایده باشند.

به دنبال مسیر مناسب برای فروشگاه خود هستید؟

همیشه اول با حرفه‌ای‌ها مشورت کنید.

پیام و یا پرسش‌تان را بنویسید.