بازاریابی ایمیلی موثر و ۱۰ نکته

دسته‌بندی:

همه‌ی ما ایمیل‌های تبلیغاتی دریافت کرده‌ایم که غیرمفید، بی‌ربط بوده‌اند یا علایق و ترجیحات ما را در نظر نگرفته‌اند. این ایمیل‌ها برای گیرنده، آزاردهنده و برای صاحب کسب و کار زمان‌بر، پرهزینه و بی‌فایده هستند. این ۱۰ راهکار به شما کمک می‌کند ایمیل‌های ناموفق و آزاردهنده را کنار بگذارید و یک استراتژی برای بازاریابی ایمیلی موثر اتخاذ کنید.

۱. عنوان مناسبی انتخاب کنید

گیرنده فقط با خواندن عنوان تصمیم می‌گیرد ایمیل را باز کند یا آن را حذف کند. نه تنها عنوان‌های ضعیف باعث می‌شوند ایمیل‌ها به هرزنامه منتقل شوند، بلکه گیرنده‌ها را هم ناامید می‌کند.
بهترین عنوان‌ها این خصوصیات را دارند:

  • کوتاه هستند. اغلب بین ۳۵ تا ۵۰ کاراکتر. بیشتر از این مقدار عنوان شما را ناخوانا می‌کند و ممکن است مرورگر یا نرم‌افزاری باشد که آن را به طور کامل نشان ندهد.
  • جالب توجه هستند. از یک آمار جالب بنویسید. یک سؤال اساسی بپرسید (مثلاً «آیا شرکت شما به اندازه‌ی کافی امن هست؟») یا یک مزیت خوب را نشان دهید (مثلاً «تنها ابزاری که نیاز به نگهداری ندارد»)
  • اطلاعات می‌دهند. عنوان‌های مبهم، مثل «ما خرید را ساده‌تر کرده‌ایم» کسی را ترغیب به خواندن نمی‌کند. عنوان باید به اندازه‌ای اطلاعات بدهد تا مشتری بداند دقیقاً با چه پیشنهادی روبروست. مثلاً: «امکان جدید ۳ مرحله در تسویه را حذف می‌کند»
  • به قصد فروش نیستند. عنوان‌هایی که به طور مستقیم به فروش یا پیشنهادی اشاره می‌کنند اغلب به طور خودکار به هرزنامه منتقل می‌شوند. اگر این اتفاق نیفتد هم گیرنده تمایل چندانی به خواندن آنها نخواهد داشت. اگر یک حراج با مدت محدود دارید، راه دیگری برای اعلامش پیدا کنید. مثلاً: «مشتریان ویژه تا پایان این ماه از تخفیف ویژه برخوردار می‌شوند.»
  • گویا هستند. عنوانی مثل «با محصول جدید تا ۷٪ خلاقیت خود را افزایش دهید» بسیار بهتر از «محصولات جدید» است.

۲. محتوای ایمیل را مختصر و مفید بنویسید

اگر گیرنده‌ها ایمیلی با عنوانی طولانی را باز نمی‌کنند و نمی‌خوانند، نمی‌شود از آنها انتظار داشت محتوای طولانی ایمیل را هم بخوانند. روی اطلاعات مهم تمرکز کنید و هر چیز اضافه را حذف کنید. مستقیم بروید سر اصل مطلب، بعد اطلاعات اضافی را در قالب لیست نقطه‌ای (بولت) نشان دهید. برای مثال:
محصول X خلاقیت را تا ۷٪ افزایش می‌دهد و باعث می‌شود سوددهی شرکت‌تان به میزان زیادی بالا برود. محصول X:

  • به آسانی نصب می‌شود.
  • قابلیت تنظیم‌شدن دارد تا با نیازهای شما منطبق شود.
  • همراه با پکیج کاملی از افزونه‌ها ارائه می‌شود.

۳. از اقدام به عمل استفاده کنید

هدف غایی ایمیل‌های شما این است که گیرنده‌ها کاری انجام دهند. ممکن است بخواهید محصولی بخرند یا صرفاً وبسایت شما را ببینند. در هر حال از یک اقدام به عمل استفاده کنید تا خواننده را به مرحله‌ای که می‌خواهید ببرد: صفحه‌ی کاتالوگ محصولات، آدرس وبسایت یا صفحه‌ی اشتراک در خبرنامه.

۴. سازگاری با موبایل و پیش‌نمایش‌ها

بسیاری از نرم‌افزارهای دریافت ایمیل قسمت کوچکی از ایمیل را به صورت پیش‌نمایش به گیرنده نشان می‌دهند. گیرنده‌ها اغلب این قسمت را هم می‌خوانند. سعی کنید از این فضا استفاده کنید تا انگیزه‌ی بیشتری ایجاد کنید. وقتی کار نوشتن ایمیل تمام شد، یک نسخه از آن را برای خودتان بفرستید و از جنبه‌های مختلف آن را تست کنید. این را هم در نظر بگیرید که نمایش ایمیل در تبلت، موبایل و دسکتاپ با هم فرق می‌کند. مطمئن شوید که با تمام دستگاه‌ها سازگار است.

۵. شخصی‌سازی کنید

در متن ایمیل نام و نام خانوادگی گیرنده را ذکر کنید. کاری کنید او احساس کند ایمیل را مخصوص او نوشته‌اید. با این کار صمیمیت بیشتری ایجاد می‌کنید. علاوه بر این ایمیل را از یک آدرس ایمیل شخصی‌تر بفرستید تا از یک آدرس شرکتی. مثلاً pedram@sariina.com بهتر است از newsletter@sariina.com.

۶. گیرنده‌های مناسب جمع کنید

نمی‌شود لیستی از آدرس‌های ایمیل خرید یا تهیه کرد، به همه‌شان ایمیلی فرستاد و انتظار داشت نتایج مثبتی حاصل شود. باید در صفحات فرود، وبلاگ و اقدام به عمل‌ها فرم ثبت‌نامی با محتوایی ترغیب‌کننده قرار داد. افرادی که از این طریق ثبت‌نام می‌کنند لیدهای خوبی خواهند شد زیرا محتوای شما را خوانده و به آن تمایل نشان داده‌اند. همین افراد هستند که عملی که انتظارش را دارید انجام می‌دهند.

۷. از تصاویر استفاده کنید

تصاویر متن موجود در ایمیل را از درهم و شلوغ بودن حفظ می‌کنند و باعث می‌شوند ایمیل جلوه‌ی بصری زیباتری به خود بگیرد. در نتیجه ایمیل جذاب‌تری خواهید داشت. اما در عین حال از تصاویرْ بیش از اندازه استفاده نکنید. تصاویر زیاد حواس خواننده را پرت می‌کنند و حتی ممکن است ایمیل به هرزنامه منتقل شود.

۸. زمان‌بندی درست

هیچوقت بیشتر از دو سه تا ایمیل در هفته، و کمتر از یک ایمیل در ماه نفرستید. همچنین در ساعتی بفرستید که گیرندگان‌تان بیشترین فعالیت را دارند. فهمیدن بهترین زمان‌بندی به کمی تحقیق نیاز دارد اما پیدا کردنش تأثیر بسیاری بر کارایی ایمیل‌هایتان دارد.

۹. غلط‌گیری کنید

چه تعداد گیرندگان‌تان ۱۰ نفر باشد و چه ۱۰ هزار نفر، دو سه بار متن ایمیل را بخوانید تا غلط املایی و نگارشی نداشته باشد. ایمیل بدون غلط نشان می‌دهد که حرفهای هستید و به جزئیات دقت می‌کنید.

۱۰. ارزیابی و تست کنید و تغییر دهید

بازاریابی ایمیلی موثر با ارسال ایمیل تمام نمی‌شود. با تحلیل آمارهای مربوط به ایمیل‌ها کارایی ایمیل‌ها را ارزیابی کنید. آیا کسی روی دکمه‌های اقدام به عمل کلیک نمی‌کند؟ آن را تغییر دهید و ببینید نسخه‌ی دیگر بهتر کار می‌کند یا خیر. با ارزیابی و تست مداوم متوجه می‌شوید که چه چیزهایی برای گیرندگان‌تان جذاب است و چه چیزهایی نیست.

 

به دنبال مسیر مناسب برای فروشگاه خود هستید؟

همیشه اول با حرفه‌ای‌ها مشورت کنید.

پیام و یا پرسش‌تان را بنویسید.