کاربردپذیری وب سایت و ۱۱ کاری که باید برای آن انجام دهید

دسته‌بندی:

وقتی یک وب سایت جدید و تازه راه‌اندازی می‌کنید باید به خیلی چیزها فکر کنید: کدام محصول یا خدمات باید در معرض دید قرار بگیرد؟ چه محتوایی باید تولید کنید؟ کدام نمونه‌کارها را باید در وب سایت قرار دهید؟ و از همه مهم‌تر، آیا برند شما به خوبی معرفی شده است؟ با فکر کردن به تمام این جزئیات، اغلب هدف اصلی از یادمان می‌رود: ساختن تجربه‌ای منحصربه‌فرد که مشتری‌های بالقوه را جذب کند، توجه‌ها را به خود جلب کند و برایمان درآمدزا باشد. برای یک تجربه‌ی کاربری مناسب باید حواستان به کاربردپذیری وبسایت باشد.

از این نکته‌ها استفاده کنید تا کاربردپذیری (Usability) وب‌سایت‌تان بهبود یابد و مشتری‌ها را درگیر کنید:

۱. ناوبری

آیا مسیرها در وب‌سایت شما به راحتی پیدا می‌شوند؟ آیا اطلاعات با ترتیبی منطقی دنبال هم می‌آیند؟ آیا کاربر بدون این که گم شود می‌تواند به راحتی چیزی که می‌خواهد را پیدا کند؟ سعی کنید مسیرهای کوتاهی را  که می‌خواهید کاربر برای رسیدن به چیزی طی کند مشخص کنید، سپس این مسیر را در وب‌سایت پیاده‌سازی کنید.

بیشتر بخوانید: ۷ راه برای بهبود ناوبری در تجارت الکترونیک

۲. تعداد کلیک‌ها را تا رسیدن به مقصد کاهش دهید

ما در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که فرایند پیدا کردن اطلاعات سازمان‌یافته است و در لحظه اتفاق می‌افتد. به همین خاطر نباید کاربر را در انبوهی از اطلاعات غرق کنید. کاربر باید بتواند با چند کلیک از صفحه‌ی اصلی وب‌سایت شما به محتوایی ارزشمند برسد که برایش مفید باشد.

۳. زمان بارگیری را کاهش دهید

زمان برای بازدیدکنندگان وب‌سایت شما مسأله‌ی مهمی است. صفحات کند معمولاً بسته می‌شوند. تصاویر با رزولوشن بالا، افزونه‌های سنگین، هاستینگ ضعیف و خیلی چیزهای دیگر باعث می‌شود صفحات کند باز شوند و کاربران را خسته کنند. اجازه ندهید لیدها از دست‌تان بروند. می‌توانید سرعت فعلی سایت‌تان را با استفاده از webpagetest.org اندازه‌گیری کنید.

بیشتر بخوانید: ۱۰ راه افزایش سرعت در وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک

۴. محتوای خوانا بنویسید

محتوا (لحن، نگارش و حجم) باید با مخاطبین و سطح دانش آنها درباره‌ی محصول و شرکت شما سازگار باشد. وقتی محتوایی تولید کنید که برای مخاطبان هدف‌تان نوشته شده باشد، آن را در ذهن آنها برجسته می‌کنید. پاراگراف‌ها را بزرگ ننویسید. همیشه متن را به قسمت‌های کوچک تقسیم کنید. از فضاهای خالی و لیست‌ها استفاده کنید.

۵. جلوه‌های بصری

تصاویر، رنگ‌های جذاب، دکمه‌های واضح و چیزهایی مثل این جلوه‌ی بصری یک وب‌سایت را بهبود می‌دهند. به یاد داشته باشید که هرچقدر وب‌سایت‌تان زیباتر باشد، آدم‌ها بیشتر در آن می‌مانند.

۶. موتور جستجوی داخلی قوی

موتور جستجوی داخلی کمک بسیار بزرگی است برای کسانی که دنبال یک محصول خاص هستند و نمی‌خواهند در فروشگاه چرخ بزنند. این موتور جستجو باید قوی باشد و بتواند خطاهای املایی کاربران را تشخیص دهد و رفع کند.

بیشتر بخوانید: ۴ سوالی که باید درباره‌ی کارایی جستجوی وب‌سایت‌تان بپرسید

۷. سازگاری با موبایل

تلفن‌های همراه را دیگر نمی‌توان نادیده گرفت. وب‌سایت‌ها دیگر فقط از کامپیوترهای رومیزی مشاهده نمی‌شوند. پس طراحی وب‌سایت خود را با موبایل سازگار کنید. می‌توانید از طراحی واکنش‌گرا (responsive) استفاده کنید یا یک اپلیکیشن برای فروشگاه خود بنویسید. واضح است که هزینه‌ی اولی کمتر است.

بیشتر بخوانید: آیا کسب و کار شما برای موبایل آماده است؟

۸. کاهش نیاز به اسکرول

هر جا که ممکن است اطلاعات مهم را «بالای صفحه» و در جایی نمایان قرار دهید تا کاربران مجبور نباشند به پایین صفحه اسکرول کنند. حتی ممکن است اطلاعاتی که در بالای صفحه قرار می‌گیرند با توجه به اندازه‌ی صفحه مانیتور کاربر فرق کند.

۹. پیشنهادها را برجسته کنید

وب‌سایت‌ها باید کاربران را ترغیب کنند کاری انجام دهند. پیشنهادها و اقدام به عمل‌های دیگر باید در صفحه‌ی اول یا هر صفحه‌ی دیگری که مناسب است، برجسته و واضح باشند. این کار باعث می‌شود نرخ تبدیل افزایش یابد و منجر به تولید لید می‌شود.

۱۰. لینک‌های خراب، باگ‌ها و اطلاعات نادرست را برطرف کنید

وقتی سایت آماده شد، پیش از معرفی آن به دنیا، از عدم وجود لینک‌های خراب، خطاهای  ۴۰۴، تصاویر ناموجود، خطاها و بن‌بست‌ها اطمینان حاصل کنید. محتوای خود را غلط‌گیری کنید و اشتباهات املایی و نگارشی را اصلاح کنید. این کار نه تنها حرفه‌ای بودن شما را نشان می‌دهد، بلکه به شهرت و اعتبار برند شما هم می‌افزاید.

۱۱. روی دسترسی‌پذیری (Accessibility) فروشگاه کار کنید.

افراد بسیاری هستند که به معلولیت‌ دچار هستند و با وسایل کمکی وب‌سایت شما را می‌خوانند. باید سعی کنید شرایط لازم را برای این گروه از مشتریان خود فراهم کنید. برای مطالعه‌ی بیشتر این مطلب را بخوانید: دسترسی‌پذیری برای همه.

کتاب رایگان

«راهنمای تجربه کاربری (UX) در وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک»

پیام و یا پرسش‌تان را بنویسید.