عناصر صفحه‌ی محصول در فروشگاه اینترنتی

دسته‌بندی:

عناصر صفحه‌ی محصول می‌تواند تعیین‌کننده‌ی موفقیت یا شکست یک کسب و کار تجارت الکترونیک باشد. هیچ محصولی فروخته نمی‌شود مگر صفحه‌ای با طراحی خوب داشته باشد. بنابراین باید به همان اندازه که روی خود محصولات وقت می‌گذارید، برای صفحاتشان هم وقت صرف کنید.
طراحی صفحه‌ی محصول، فروشگاه تا فروشگاه فرق می‌کند. اما عناصری هست که در هر فروشگاهی، فارغ از این که چه چیزی می‌فروشد یا در چه موقعیتی است، باید وجود داشته باشد:

تصاویر

هر صاحب فروشگاهی می‌داند که اگر مشتری نتواند محصول را ببیند آن را نمی‌خرد. تصاویر مهم‌ترین بخش صفحه‌ی محصول است. وقتی حرف از صفحه‌ی محصول می‌شود اهمیت عکاسی حرفه‌ای از محصول را نمی‌شود انکار کرد. تصاویر باید محصول را از زوایای مختلف، با تنظیماتی خنثی، و ترجیحاً با پس‌زمینه‌ای سفید نشان دهند. صاحب فروشگاه البته می‌تواند تصاویر دیگری، مثل تصاویری از محصول در حال استفاده را هم در صفحه‌ی محصول قرار دهد. اما این تصاویر باید بعد از تصویر واضح، گویا و ساده‌ی محصول قرار بگیرند تا مشتری اولین چیزی که در صفحه‌ی محصول می‌بیند آن تصویر باشد. اندازه‌ی تمام تصاویر باید با دقت انتخاب شود و رنگ و تعادل آنها هم باید درست باشد.

بیشتر بخوانید: عکاسی محصول و ۵ مدل آن در فروش آنلاین

ویدئو

ویدئوها در صفحات محصول به تازگی وارد شده‌اند، اما اهمیت‌شان کمتر از بقیه نیست. قواعدی که برای تولید ویدئوی محصول باید رعایت شود کمی پیچیده‌تر از قواعد عکاسی از محصولات است. اما با استفاده از نورپردازی ساده، پس‌زمینه‌ای خنثی و یک تلفن همراه هوشمند یا تبلت می‌توان آنها را ساخت. ویدئوهای محصول باید بر کارایی محصول تمرکز کنند، چیزی که نمی‌توان در تصاویر ثابت نشان داد. به این ترتیب مشتری دید کاملی نسبت به محصول پیدا خواهد کرد. برای فروشگاه‌هایی که محصولاتی با اجزای محرک پیچیده و کارایی‌ای که نیاز به توضیح داشته باشد می‌فروشند، یک ویدئوی «چگونگی عملکرد» و راهنمای متنی ضروری است. می‌توان این ویدئوها را هم در صفحه‌ی محصول و هم در صفحه‌ی پرسش‌های متداول قرار داد.

توصیف محصول

توصیف محصول در کنار تصویر و ویدئو، بهترین ابزار برای فروش و تبدیل بازدیدکننده‌ها به مشتری است. تصاویر محصول را طوری به مشتری معرفی می‌کنند که کلمات نمی‌توانند، اما توصیف محصول برای توضیح دادن هرچه بیشتر اطلاعات ضروری است. بسیاری از ویژگی‌ها هست که از طریق تصویر یا ویدئو قابل نمایش نیستند، از تعداد شانه (Thread Count) و مواد به کار رفته در فرش تا عملکرد داخلی و ظرفیت‌ وسایل الکترونیک. ارائه‌ی جزئیات محصول در متنی ساده و قابل خواندن احتمال فروش آن محصول و جلب رضایت مشتری را بالاتر می‌برد.

یکی از راه‌های موثر و سرراست برای نوشتن توصیف محصول استفاده از روش روزنامه‌نگارهاست. خبرنگارها اغلب به شش پرسش پاسخ می‌دهند: چه کسی، چه چیزی، کجا، چه وقت، چرا و چگونه. آنها وقتی مطلبی می‌نویسند، سعی می‌کنند در پاراگراف اول متن به تمام این سوال‌ها جواب دهند. صاحبین فروشگاه می‌توانند از همین روش استفاده کنند تا مطمئن شوند تمام اطلاعات مورد نیاز مشتری را در اختیارش قرار می‌دهند. قالب این متن از فروشگاه تا فروشگاه و حتی برای انواع مختلف محصول فرق می‌کند. کلمات قدرت زیادی دارند اما بعضی از اطلاعات، به خصوص جزئیات فنی، بهتر است در یک جدول یا قالب‌های مشابه نوشته شوند. استفاده لیست‌های نقطه‌ای یا جدول، در میان یک یا دو پاراگراف متنی روش رایجی برای این کار است.

بیشتر بخوانید: چگونه می‌توان توصیف محصولی خوب نوشت

نظرات محصول

نظراتی که مشتریان برای محصول خریداری شده می‌گذارند ابزار بازاریابی قدرتمندی برای تجارت الکترونیک شماست و لازم است که بخش مناسبی از صفحه‌ی محصول را به آنها اختصاص دهید. نظرات مشتریان، توصیف محصولی که صاحب فروشگاه نوشته است را تکمیل و از زاویه‌ای دیگر خصوصیات ظاهری و عملکرد محصول را بررسی می‌کنند. بسیاری از تحقیقات بازاریابی تاثیر مثبت درج نظرات در صفحه‌ی محصول را ثابت کرده‌اند. باید از همان اول برای نظرات محصول جایی در نظر گرفت. صاحب فروشگاه باید از ابتدا مشتریان را تشویق به ثبت نظر کنند تا بتوانند از این ابزار قدرتمند در بازاریابی و تلاش برای فروش استفاده کنند. همین موضوع درباره‌ی نظراتِ وبسایت‌ها یا وبلاگ‌های دیگر هم درست است. باید دیگران را هم تشویق کرد تا مطلبی راجع به شما منتشر کنند.

بیشتر بخوانید: اهمیت نظرات مشتریان در بازاریابی اینترنتی

نام محصول

نام محصول کوتاه‌ترین متن در صفحه‌ی محصول، اما بسیار مهم است. مشتری‌ها به محصولاتی که نام خوبی ندارند رغبتی نشان نمی‌دهند. نام محصول باید واضح و منحصر به‌ فرد باشد تا مشتری را از نتایج جستجو به فروشگاه شما بکشاند. این نام باید در آدرس صفحه‌ی محصول، سربرگ و دیگر مکان‌های مهم قرار بگیرد تا محصول در نتایج جستجو ظاهر شود.

طراحی و چارچوب

ظاهر صفحه‌ی یک محصول لازم نیست شلوغ باشد. باید تمرکزتان را بر نمایش واضح خود محصول قرار دهید و مهارت‌های طراحی خود را به رخ مشتری نکشید. برای این که صفحه‌ی یک محصول جذاب باشد عناصر بسیار کمی لازم است. رنگ پس‌زمینه‌ی عناصر مهم است و باید با بقیه‌ی فروشگاه هماهنگ باشد. لوگو باید معلوم باشد اما نباید تمرکز را از تصویر یا صفحه‌ی محصول منحرف کند. قالب‌های آماده‌ی زیادی برای صفحه‌ی محصول وجود دارد که می‌توانید از آنها الهام بگیرید.

بیشتر بخوانید: چگونه رنگ‌بندی و طرح بر فروش شما تاثیر می‌گذارند؟

بروزرسانی و بهبود

موضوع دیگر درباره‌ی صفحه‌ی محصول این است که آن را بروز کنید و بهبود دهید. یکی از مزایای فروشگاه‌های اینترنتی این است که مطالب چاپ‌شده و غیرقابل تغییر در آنها در کمترین تعداد ممکن است. توصیفات محصول، عکس‌ها، ویدیوها و حتی طراحی و چارچوب‌بندی صفحه به راحتی قابل تغییر هستند. صاحب فروشگاه باید به مکالمات و برخوردهایی که با مشتری داشته دقت کند تا بتواند جزئیاتی را که در صفحه موجود نیستند به آن اضافه کند.

اگر سوالی هست که اغلب در رابطه با یک محصول پرسیده می‌شود، باید دریافت که اطلاعاتی هست که در صفحه‌ی محصول وجود ندارد. افزودن این اطلاعات در صفحه‌ی محصول باعث می‌شود کمتر درگیر پاسخ دادن به آن پرسش شوید و بیشتر بر کارهای خلاقانه‌ی دیگر تمرکز کنید.

مدیریت درست عناصر صفحه‌ی محصول یعنی تبدیل بیشتر

صفحات محصول به طور مستقیم با مشتریان سر و کار دارند و اغلب می‌توانند احتمال خرید را افزایش دهند. وقتی یک خریدار به صفحه‌ی محصول می‌رسد، باید اطلاعات درست و مرتبط با محصول را ببیند (توصیفات محصول، نظرات دیگران، عکس‌ها و غیره) تا تمایل بیشتری به خرید پیدا کند.

 

به دنبال مسیر مناسب برای فروشگاه خود هستید؟

همیشه اول با حرفه‌ای‌ها مشورت کنید.

پیام و یا پرسش‌تان را بنویسید.