توصیف محصول چیست و چگونه می‌توان توصیف محصول خوب نوشت

دسته‌بندی:

نوشتن توصیف محصول فقط درباره‌ی این نیست که محصول چه چیزی است، بلکه درباره‌ی این است که چرا مشتری باید این محصول را بخرد. خریداران اینترنتی می‌خواهند قبل از خرید بدانند محصول برای آنها چه معنی‌ای می‌دهد. به خاطر همین است که اغلب توصیف محصول باعث می‌شود یک مشتری روی «افزودن به سبد خرید» کلیک کند یا برای خرید به جایی دیگر برود. یک توصیف محصول خوب ویژگی‌های یک محصول را به همراه مزایای آن و روایت قصه‌ای از تاثیر آن بر زندگی مشتری بیان می‌کند. درحالی که به نظر می‌رسد کار طاقت‌فرسایی باشد، اصلا اینطور نیست. از راهکارهای زیر به ترتیب استفاده کنید تا توصیفاتی بنویسید که با مشتری حرف می‌زنند. پس از مدتی در این کار خبره می‌شوید و نرخ تبدیل‌تان افزایش می‌یابد.

۱. به مشتری فکر کنید، نه به محصول

وقتی می‌خواهیم توصیف محصول بنویسیم، طبیعی است که در ابتدا به خود محصول فکر کنیم. اما توصیف محصول موثر بیشتر به مشتری اهمیت می‌دهد. برای این که بتوانید همه چیز را از دید مشتری ببینید، مشتری هدف خودتان را با جزئیات فراوان تصور کنید. آیا آنها لحنی رسمی را می‌پذیرند یا بیشتر دوست دارند متنی بامزه و پر از شوخی بخوانند؟ چه سوال‌هایی ممکن است درباره‌ی این محصول در ذهن داشته باشند؟
وقتی می‌نویسید به طور مستقیم با این مخاطبین حرف بزنید. انگار دارید در یک فروشگاه فیزیکی و به صورت رو در رو با آنها حرف می‌زنید. از کلماتی که استفاده می‌کنند استفاده کنید. درباره‌ی ویژگی‌هایی که برایشان اهمیت دارد حرف بزنید و نگران این نباشید که نوشته‌تان شخصی باشد. با حرف زدن شبیه آنها و با آنها، با مشتری‌های هدف ارتباط برقرار می‌کنید و یک گام به فروش نزدیکتر می‌شوید.

۲. صحنه‌پردازی کنید

بله، کتری آب را جوش می‌آورد و لیوان مایع را در خود نگه می‌دارد. اما در این سطح باقی نمانید. اگر محصولات خانگی می‌فروشید، در این باره حرف بزنید که چطور کتری و لیوان فعالیت صبحگاهی مشتریان را آسانتر و لذت‌بخش‌تر می‌کنند. به‌جای فهرست کردن مشخصات محصول، تاثیر روزانه‌ی آنها در زندگی مشتریان را بیان کنید. اگر توصیف شما تصویری در ذهن مشتریان‌تان بسازد، احتمال این که احساس کنند حتماً باید آن را داشته باشند بیشتر می‌شود.

۳. به پرسش‌های مشتری پاسخ دهید

در فروشگاه‌های فیزیکی، مشتریان می‌توانند به راحتی توضیحات محصول را که روی جعبه نوشته شده است بخوانند یا اگر سوالی داشتند از یکی از فروشندگان بپرسند. اگر کسی در فروشگاه اینترنتی شما سردرگم شود، برایش راحت‌تر است برای خرید به جایی دیگر برود.
برای این که جلوی این اتفاق را بگیرید، سعی کنید به تمام سوال‌های احتمالی مشتری پاسخ دهید و تا می‌توانید جزئیات بیشتری رو کنید. ابعاد و وزن محصول چقدر است؟ از چه موادی ساخته شده است و نحوه‌ی نگهداری آن چیست؟ کجا ساخته شده است؟ متعلقات همراه محصول چیست؟ آیا گارانتی یا گواهینامه‌ای به همراه دارد؟ به جز اینها، هر قانون (مثل قانون بازگشت) یا نظراتی (آیا جزو پرفروش‌ترین‌ها با نظرات مثبت است؟) که به محصول تعلق می‌گیرد را بنویسید. این جزئیات نگرانی مشتریان را از کیفیت محصول کم می‌کند و این حس را به آنها می‌دهد که فروشگاه شما سودمند و شفاف است.

۴. توصیف محصول را کاربرپسندانه بنویسید

بعضی از مشتری‌ها تمام متنی را که به‌عنوان توصیف نوشته‌اید می‌خوانند تا بتوانند تصویری از آن در زندگی واقعی‌شان بسازند. بعضی دیگر توصیف را نگاه می‌کنند تا کلیدواژه‌هایی آشنا بیابند. تلاش برای راضی کردن این دو گروه در یک پاراگراف ممکن است به توصیف شما لطمه بزند. پس سعی کنید از لیست‌های نقطه‌ای (Bulleted Lists) استفاده کنید. فهرستی از ویژگی‌ها بنویسد، اما کوتاه و خلاصه. هیچ سطری در لیست نقطه‌ای نباید بیشتر از هشت کلمه باشد، و نباید یک جمله‌ی کامل باشند.

۵. نشان دهید، نگویید

نگویید کیفیت این کیف «عالی» است. در عوض نشان دهید که چه عواملی باعث شده این کیف فوق‌العاده باشد. وقتی توصیف محصول را نوشتید، آن را با دقت موشکافی کنید و هر کلمه‌ی کلی را با جزئیات بیشتر جایگزین کنید. آیا این کیف «باکیفیت» ساخته‌ی دست یک چرم‌ساز ایتالیایی است؟ آیا بعد از سال‌ها استفاده همینطور باقی می‌ماند؟ آیا به صورت دستی رنگ شده است؟ توصیفات دقیق به قصه‌ی شما جان می‌دهند و کمک می‌کنند محصولتان بدرخشد.

۶. بازنگری کنید

غلط‌های املایی و دستور زبانی توصیف یک محصول را از عالی به غیرحرفه‌ای تنزل می‌دهند. تمام متن را چند بار بخوانید و از کسی دیگر هم بخواهید آن را بخواند. همانقدر که برای محصولات وقت می‌گذارید برای توصیفات آنها هم وقت بگذارید. مشتری‌ها این جزئیات را درک می‌کنند.

حالا که با توصیف محصول آشنا شدید با دیگر عناصر صفحه‌ی محصول هم آشنا شوید.

به دنبال مسیر مناسب برای فروشگاه خود هستید؟

همیشه اول با حرفه‌ای‌ها مشورت کنید.

پیام و یا پرسش‌تان را بنویسید.