موفقیت در تجارت الکترونیک و ۵ راهکار عملی برای آن

دسته‌بندی:

هر صاحب کسب‌وکاری با توجه به نیازهای منحصر به فرد مشتریانش و امکاناتی که در اختیار دارد باید فروشگاه خود را بهبود دهد. با این حال راهکارهایی هستند که به درد همه می‌خورند. بعضی‌ها ساده‌اند و بعضی دیگر پیچیده. اما یک نکته هست که همه برای موفقیت در تجارت الکترونیک باید به آن توجه کنند: جزئیات مهم است.

اینجا ۵ تا راهکار برای موفقیت در تجارت الکترونیک آورده شده است:

۱. اولین برخورد با بازدیدکننده مهم است

مشتری‌ها از طریق راه‌های مختلفی به فروشگاه شما می‌رسند. رایج‌ترین راه‌ها وارد کردن آدرس در نوار آدرس مرورگر یا کلیک کردن بر روی نام فروشگاه شما در نتایج جستجوی گوگل است.

استفاده از آدرس‌هایی که کلیدواژه‌های مرتبط درونش قرار داده شده باشد، کمک می‌کند محصولات‌تان بیشتر در موتورهای جستجو فهرست شوند. می‌توانید این آدرس‌ها را با استفاده از پلتفرم تجارت الکترونیک‌تان به طور خودکار و با توجه به کلیدواژه‌های به کار رفته در مقاله‌ها و توصیفات محصول تولید کنید.

وقتی کارهایتان درباره‌ی بازاریابی موتورهای جستجو و بهینه‌سازی موتورهای جستجو شروع کرد به نتیجه دادن و موتورهای جستجو به طور مداوم بازدیدکننده‌ها را به فروشگاهتان هدایت کردند، باید برای هر مقاله یک صفحه‌ی فرود بسازید. این صفحه‌ها باید هر کدام به کلمات کلیدی که کاربر جستجو کرده مربوط باشند و اطلاعات محصولی که او در فرشگاه بازدید کرده را در خود حفظ کنند. این کار باعث می‌شود مشتریان بیشتری به صفحه‌ی محصول شما برسند و نرخ دفع کاربر را به طور محسوسی پایین می‌آورند.

برای مثال، یک بازدیدکننده عبارتی مثل «کفش نایک قرمز» را در گوگل جستجو می‌کند. این بازدیدکننده می‌تواند به صفحه‌ی فرودی برای محصولات با برند «نایک» هدایت شود که فیلتر «قرمز» و «کفش» به طور خودکار در آن فعال شده باشد. اگر پلتفرم تجارت الکترونیک شما امکاناتی عمیق‌تر داشته باشد، رفتار و علایق قبلی مشتری در فروشگاه هم می‌تواند لحاظ شود و فیلترهای دیگری مثل «مردانه» هم در صفحه اعمال کنید.

۲. اعتماد مشتری را جلب کنید

هر چیزی که اعتبار فروشگاه شما و اعتماد مشتری‌ها به شما را بالا می‌برد باید در فروشگاه لحاظ شود و به راحتی در دسترس قرار بگیرد. از برچسب‌های کیفیت از توزیع‌کنندگان معتبر تا روش‌های ارسال و اطلاعات تماس. اگر پلتفرم مورد استفاده‌ی شما از چیزهایی مثل «تماس با ما» یا «قوانین و شرایط» پشتیبانی می‌کند حتماً از آنها استفاده کنید تا مشتری‌ها با خیال راحت در فروشگاه بچرخند و هر وقت که خواستند به این صفحات بروند و آنها را بخوانند. صفحه‌ی پرسش‌های متداول هم می‌تواند در جلب اعتماد مخاطب موثر باشد.

۳. مطمئن شوید مشتری‌ها محصول دلخواهشان را به سرعت پیدا می‌کنند

بازدیدکننده‌ها از روی الگوی خاصی وبسایت‌ها را به جای اینکه بخوانند، «اسکن» می‌کنند. برای آنها سخت است خودشان از فعالیت وبسایت سر در بیاورند، برای همین خیلی سریع وبسایت را ترک می‌کنند. برای اجتناب از این موضوع، می‌توانید مهم‌ترین امکان فروشگاه اینترنتی‌تان – که جستجوی درونی است – در بالای تمام صفحات قرار دهید. یک جعبه‌ی جستجوی بزرگ که نزدیک دیگر جعبه‌های ورود متن نباشد و با استفاده از رنگ و تضاد، مجزا و قابل تشخیص باشد. این جعبه مشتری‌ها را از سردرگمی درمی‌آورد و بهشان اجازه می‌دهد از آن استفاده کنند.

علاوه بر این، نامگذاری‌ها را هرچه واضح‌تر انجام دهید. حتماً دکمه‌ی جستجو را با «جستجو» (و نه «برو» یا عبارات مشابه) نامگذاری کنید. می‌توانید از نشانه‌ی ذره‌بین هم استفاده کنید که نشانه‌ی پذیرفته‌ی شده‌ی جهانی برای جستجو است. این کار جلوی سردرگمی کاربرها را می‌گیرد.

همچنین متنی مثل «لطفاً عبارت جستجوی خود را وارد کنید» می‌تواند محل جستجو را بیشتر مشخص کند. گرچه، دو چیز را باید در نظر بگیرید: اول، باید کاری کنید وقتی تمرکز بر روی جعبه‌ی متن جستجو است این متن ناپدید شود (با استفاده از جاوااسکریپت یا سی‌اس‌اس). دوم، کلیک کردن بر روی دکمه‌ی جستجو بدون وارد کردن هیچ عبارتی نباید صفحه‌ی نتایج را با عبارت جستجوی «لطفاً عبارت جستجوی خود را وارد کنید» بارگذاری کند. جستجو به دنبال عبارت جستجوی خالی باید به یک صفحه‌ی فرود هدایت شود. برای مثال، به صفحه‌ای با تخفیف‌ها و پیشنهادهای فعال.

علاوه بر این، با تایپ کردن عبارت جستجو بهتر است در مکانی مناسب، پیشنهادهای مرتبط با متن وارد شده برای معرفی محصولاتی که املای سخت‌تری دارند ظاهر شود. بر اساس تحقیقات انجام شده در حیطه‌ی کاربردپذیری بهتر است ده مقاله یا محصول مرتبط لیست شود که هم به وسیله‌ی موس و هم با کلیدهای جهت‌نمای کیبرد قابل هدایت باشند.

نمایش پیشنهادهای جستجو در دسته‌بندی‌ها و افزودن اطلاعات بیشتر، مثل «قیمت» یا «حراج»، جستجوی شما را تبدیل به مکانی برای فروش هم می‌کند. به خاطر همین، پیشنهاد می‌شود قوانینی تعیین کنید که کدام عبارات جستجو در رتبه‌ی بالاتری قرار بگیرند. از این طریق، مقاله‌هایی با سود بیشتر، قیمت بالاتر یا احتمال خرید بیشتر می‌توانند اولویت بیشتری داشته باشند. این امکان هم هست که الگوریتم جستجو رفتار کاربر را هم لحاظ کند و کلیک‌های قبلی، عبارات جستجوی قبلی و سفارش‌های مشتری را هم برای نمایش پیشنهادها در نظر بگیرد.

بیشتر بخوانید: ۴ سوالی که باید درباره‌ی کارایی جستجوی وبسایت بپرسید

۴. سرعت تصمیم‌گیری برای خرید را بالا ببرید

وقتی نتایج جستجو با رفتار کاربر مطابقت داشته باشد، سرعت تصمیم‌گیری برای خرید آن کاربر می‌تواند سریع‌تر شود. اگر به اطلاعات آماری دسترسی دارید، از آنها برای پیدا کردن محبوب‌ترین محصولات استفاده کنید و محصولات مورد جستجو را اولویت‌بندی کنید. با ارائه‌ی امکان فیلتر کردن محصولات برای بهبود نتایج جستجو، مسیر رسیدن کاربر به محصول دلخواهش به شدت کوتاه‌تر می‌شود.

برای رسیدن به این هدف، ضروری است که تنها فیلترهای مرتبط را با ترتیبی معقول در اختیار کاربر بگذارید. برای مثال، فیلتر «اندازه‌ی صفحه» برای تلویزیون ضروری است و باید در بالای فهرست فیلترها قرار بگیرد. این فیلتر برای دوربین‌های عکاسی دیجیتال بی‌مورد است و نباید در فهرست فیلترها قرار بگیرد.

اگر بیشتر از هشت فیلتر مختلف برای دسته‌ای از محصولات موجود بود، فیلترهایی که کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌توانند زیر عنوان «گزینه‌های بیشتر» پنهان شوند. با تخصیص فضای مناسب برای هر فیلتر، صفحه‌ی خواناتری خواهید داشت.

بیشتر بخوایند: ۷ راه برای بهبود فیلتر صفحات دسته‌بندی

۵. بهترین ساختار داده برای تجارت الکترونیک را بسازید

تجربه ثابت کرده اغلب پایگاه داده‌های فروشگاه‌های اینترنتی می‌توانند بهبود یابند. داشتن پایگاه داده‌ی معتبر، کامل و با ساختار استوار پایه‌های یک موتور جستجوی داخلی قوی و فیلتر کردن بهتر محصولات را می‌سازد.

برای داشتن داده‌ی با کیفیت بالا این پنج قدم را بردارید:
۱. داده‌ها را با ابزارهای آنالیز داده بررسی کنید و آنها را در دسته‌های مختلف قرار دهید. همچنین، دسته‌بندی‌های بزرگ بسازید (به طور مثال، جواهرات و ساعت، مد روز و غیره).
۲. برای هر دسته‌بندی فیلترهای مشخص و مبتنی بر شرایط بسازید تا ویژگی‌های محصولات را نشان دهند. با این کار، به طور مثال، انگشترها با توجه به قطرشان با فیلتر «[n] میلی‌متر» و تلویزیون‌ها با فیلتر «اینچ» متمایز می‌شوند.
۳. اطلاعات مشخصی از محصولات را با کمک قوانینی که در مرحله‌ی ۲ بود استخراج کنید. از جمله عبارات، اندازه‌ها و قالبهای مختلف از اطلاعات محصول. برای مثال، اندازه‌ی تصویر را علاوه بر «اینچ» با «سانتی‌متر» هم مشخص کنید.
۴. برای کنترل و بهینه کردن نتایج، با کمک مشخصات جدید و دقیق، ویژگی‌های یکسان را تشخیص دهید.
۵. کیفیت نتایج نهایی را با کمک نرم‌افزارهای پاک‌سازی داده، بالا ببرید.

موفقیت در تجارت الکترونیک به تلاش مداوم نیاز دارد ولی

 

کتاب رایگان

«ده راهکار برای بهینه کردن فروشگاه اینترنتی و بالا بردن نرخ تبدیل»

پیام و یا پرسش‌تان را بنویسید.