۹ راهکار برای موفقیت بیشتر در کسب‌وکار اینترنتی

دسته‌بندی:

تجارت الکترونیک با سرعتی خیره‌کننده پیشرفت می‌کند و جلو می‌رود. این فرصت برای رسیدن به موفقیت برای کارآفرین‌ها هیجان‌انگیز، کارآمد و جذاب است. چه از قدیم کسب و کاری اینترنتی راه‌اندازی کرده باشید و چه در حال برداشتن اولین قدم‌ها باشید، حالا وقتش است که پا پیش بگذارید و از آنچه هستید فراتر بروید. از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۷ مجموع فروش خرده‌فروشی‌های اینترنتی فقط در امریکا از ۱۶۷.۳ میلیارد دلار به ۴۴۹.۸۸ میلیارد دلار افزایش یافت. سال گذشته (۲۰۱۸) این عدد به ۵۱۷.۳۶ میلیارد رسید و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد تا سال ۲۰۲۳ این عدد به ۷۳۵ میلیارد دلار برسد. به این ترتیب رشد کسب‌وکارهای اینترنتی روز به روز و سال به سال افزایش می‌یابد.
درحالی که تجارت الکترونیک در حال رشد گسترده‌ای است، نمی‌توانید با قدم برداشتن در مسیر اشتباه انتظار داشته باشید نتیجه‌ای بگیرید. این یعنی باید بر راهکارهای مهمی که در زیر آورده شده تمرکز کنید.

۱. در رونمایی عجله نکنید

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که کارآفرینان تجارت الکترونیک مرتکب می‌شوند عجله برای رونمایی از وبسایت‌شان است. فقط یک فرصت برای رونمایی دارید و نباید آن را خراب کنید. گرچه خوب است که دامنه‌ی خودتان را رزرو کنید و یک صفحه‌ی «به زودی» با متنی مناسب در آن قرار دهید، لازم است که تا وقتی کارهای مهم پایه‌ای را انجام نداده‌اید اقدامی نکنید؛ کارهایی مثل سئو، بازاریابی محتوا، شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات و غیره.

۲. تمرکز را بر مشتری بگذارید

بزرگترین مشکل تجارت الکترونیک این است که مشتری‌ها قادر نیستند پیش از گرفتن تصمیم به خرید محصولات را لمس کنند، حس کنند، بو بکشند یا ببینند. هنوز راه‌حلی برای رفع این مشکل پیدا نشده است، اما شما می‌توانید این فقدان را با استفاده از تمهیداتی دیگر برطرف کنید. بهترینِ آنها قیمت‌گذاری مناسب، ارسال رایگان و تسهیل فرایند تسویه و افزودن به سبد خرید است.

۳. همه‌چیز را تست کنید

قبل، بعد و در هنگام راه‌اندازی هر کسب و کار اینترنتی‌ای باید از همه چیز تست بگیرید و آمارگیری کنید. مثل مشتری فکر کنید و دریابید که چه چیز کار می‌کند و چه چیز کار نمی‌کند. و دلیلش را متوجه شوید.

۴. از شبکه‌های اجتماعی غافل نشوید

هر کارآفرینی در حوزه‌ی تجارت الکترونیک که به شما بگوید مدیریت شبکه‌های اجتماعی‌اش را به تیمی دیگر واگذار کرده به سختی در اشتباه است. شبکه‌های اجتماعی قلب کسب و کار شما هستند، چرا که ارتباطی بی‌واسطه با زندگی مشتری‌ها به دست می‌آورید. گرچه خوب است که فردی متخصص در زمینه‌ی شبکه‌های اجتماعی کنار دست خودتان داشته باشید، لازم است که خودتان هم درگیر ماجرا شوید.

بیشتر بخوانید: طرح ۱۱ مرحله‌ای بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی

۵. عناصر اجتماعی را به کار بگیرید

در ادامه‌ی راهکار قبل، عناصر اجتماعی را در کسب و کار اینترنتی خود وارد کنید. چیزهایی از قبیل نظرات محصول و رضایت‌نامه‌های مشتریان، دکمه‌های به‌اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی و حتی ورود در سایت از طریق شبکه‌های اجتماعی به نرخ تبدیل شما کمک بزرگی می‌کنند.

بیشتر بخوانید: نظرات مشتریان تا چه اندازه در بازاریابی اینترنتی اهمیت دارد؟

۶. نسخه‌ی موبایل تهیه کنید

بیل سیویکی (Bill Siwicki) از وبسایت Internet Retailer می‌گوید که «تبلت‌ها نقش بسیار مهمی را در سطح جهان بازی خواهند کرد. میانگین پرداخت مصرف‌کنندگان از طریق موبایل از ۲۰۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۴ به ۶۲۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ رسید…» اگر شما در وبسایت تجارت الکترونیک خود جایی برای موبایل در نظر نگیرید، به احتمال زیاد سه تا پنج سال دیگر قادر به ادامه‌ی حیات نخواهید بود.

بیشتر بخوانید: آیا کسب و کار شما برای موبایل آماده است؟

۷. سئو را همیشه در نظر بگیرید

با رشد سریع تجارت الکترونیک، هر روز کسب و کارهای بیشتری در این فضا پدیدار می‌شوند. این یعنی بهبود سئو برای عقب نیفتادن از رقبا هر روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در ارتباط بودن با افراد و شرکت‌های خبره در زمینه‌ی سئو کمک می‌کند در طولانی مدت از رقبا عقب نیفتید.

بیشتر بخوانید: راهنمای بهبود رتبه‌بندی جستجو برای بازاریابان تجارت الکترونیک

۸. اطلاعات جمع کنید

ضروری است که اطلاعات مشتریان‌تان را جمع کنید و پایگاه داده‌ای از آنها بسازید تا امکانات آینده را بر اساس آنها پیاده‌سازی کنید. مگر این که بخواهید یک وبسایت راه‌اندازی کنید و بعد کنار بکشید.

بیشتر بخوانید: بهبود فرم‌های ثبت‌نام: ۸ راهکار برای افزایش عضویت در وبسایت

۹. توسعه را متوقف نکنید

در نهایت، هیچوقت توسعه را متوقف نکنید. تکنولوژی و طبع مشتری‌ها به طور مداوم تغییر می‌کند و اگر می‌خواهید در این بازار متغیر موفق باشید باید خودتان را با آن وفق دهید.

با این ۹ راهکار می‌توانید در مسیر موفقیت در کسب‌وکار اینترنتی گام بردارید و به کارآفرینی موفق تبدیل شوید.

 

کتاب رایگان

«۸ توصیه برای بالا بردن ترافیک فروشگاهتان»

پیام و یا پرسش‌تان را بنویسید.