افزایش ظرفیت تیم (چگونه به تیم خود کمک کنید از بیشترین ظرفیت خود استفاده کند)

دسته‌بندی:

هر مدیر بزرگی باید بداند چطور به افزایش ظرفیت تیم خود کمک کند. متاسفانه این کار چندان راحت نیست و هرچه تعداد نفرات تیم‌تان بیشتر شود، این فرایند پیچیده‌تر خواهد شد. در این پست امیدوارم بتوانم به مدیران کمک کنم در این مسیر موفقیت بیشتری کسب کنند.

۱. درمورد مسیری که در پیش دارید صادق باشید

انگیزه با نگاه کردن و الگو گرفتن از شرکت‌های دیگر که کارایی بالایی دارند ایجاد می‌شود. اما پیش از آن باید توضیح مشخصی از این داشته باشید که کجا هستید و چگونه چیزها درون سازمان شما کار می‌کنند یا کار نمی‌کنند. با انجام دادن این کار گام‌های موثری برای افزایش ظرفیت تیم خود برمی‌دارید.
چند تا پیشنهاد:

با اعضای تیم به طور جداگانه ملاقات کنید.

چرا؟ چون مشکلات رایج بین آدم‌ها را که لازم است کاری برایشان انجام دهید، پیدا می‌کنید. به این فکر کنید که چطور می‌توانید به اعضای تیم‌تان کمک کنید موفق‌تر باشند. چه چیزی کار می‌کند و چه چیزی کار نمی‌کند. بعضی‌ها این مشکلات را در جلسات عمومی (اگر دارید) به صورت شفاف مطرح نمی‌کنند. پس این ملاقات‌های خصوصی به شما امکان می‌دهد هر مشکلی را که نیاز به توجه شما دارد پیدا کنید. همچنین می‌فهمید هر کس چه علایقی دارد و دوست دارد مسیر شغلی‌اش به چه سمتی برود. هرچه اعضای تیم‌تان بفهمند برای شما مهم هستند و علایق‌شان برای شما اهمیت دارد، بیشتر تمایل می‌یابند برای شما و برای شرکت قدم بردارند.

فرایند کاری تیم‌تان را ارزیابی کنید، جلسه بگذارید و غیره. اما نه آنقدر که دست‌وپاگیر شوند.

چرا؟ چون آدم‌های با کارایی بالا دوست ندارند کارهای جانبی زیادی انجام دهند. آنها می‌خواهند با صرف کمترین زمان در جلسه‌ها و دیگر فعالیت‌های جانبی، سر کار خودشان برگردند. راه‌حل این است که فعالیت‌ها و ابزارهای جانبی کم اما تاثیرگذاری فراهم کنید در حدی که مطمئن شوید همه در مسیر درستی قرار دارند و در عین حال بتوانید گزارش‌های شفاف و کارآمدی از فعالیت سازمان و مشتری‌ها برای سرمایه‌گذاران آماده کنید.

مطمئن شوید تیم شما این امکان را دارد که یاد بگیرد و گسترش یابد.

چرا؟ چون اعضای تیم شما هرچقدر بیشتر یاد بگیرند و مهارت‌های بیشتری داشته باشند، می‌تواند آنها را به دیگران هم یاد دهند و مشکلات را به صورت موثرتری حل کنند. خوب است ۲۰٪ زمانی را که در شرکت صرف می‌کنند، وقت آزاد داشته باشند تا مهارت‌ها و موضوعات جدید یاد بگیرند. این فعالیت‌ها آدم‌ها را سرحال نگاه می‌دارد و امکان مشارکت بیشتر را تضمین می‌کند. چیزی که در غیر اینصورت تقریباً اتفاق نمی‌افتد.

۲. مسیر را نشان دهید و دیگر دخالت نکنید

دادن آزادی و اختیار عمل برای حل مشکلات، اعضای تیم را برای کسب خلاقیت آماده می‌کند. برای راهبری یک تیم لازم است مطمئن شوید همه می‌دانند چه چیزی باید تحویل داده شود، اما نباید آنها را در پیچ و خم‌های چگونگی تحویل سردرگم کنید. میزان مشارکت، بررسی پیشرفت کار و اطمینان از این که کار در جهت اهداف شرکت پیش می‌رود، در مرز باریکی میان افراط و تفریط پیش می‌رود. اگر افراط کنید، اعضای تیم احساس می‌کنند توانایی کار با بالاترین ظرفیت خود را ندارند و اگر مسیر تفریط را پیش بگیرید، تیم شما از مسیر درست کار کردن منحرف می‌شود.

راه‌حلْ استفاده از کارآمدترین ابزارهای مدیریتی است تا مطمئن شوید کار به درستی در حال پیشرفت است و در عین حال از تیم خود بشنوید که کار چگونه پیش می‌رود و چه کاری در حال انجام است. با این روش اعضای تیم را هم درگیر می‌کنید و آنها علاقه‌ی بیشتری به کار کردن نشان می‌دهند.

۳. جشن بگیرید

در مسیر انجام کار، مهم است که پیروزی‌ها را جشن بگیرید. آدم‌ها دوست دارند دیگران متوجه پیشرفت و پیروزی‌هایشان شوند، و اگر به این علاقه توجهی نشان ندهید، احساس کمبود می‌کنند. البته جشن گرفتن پیروزی‌ها، فراتر از توجه به یک فرد یا افراد خاص است. با این کار می‌توانید اعضای تیم را به هم نزدیک‌تر و روابط میان‌شان را مستحکم کنید.

می‌توانید از نشان‌هایی مثل «بهترین کارمند ماه» استفاده کنید و آن را به کسی بدهید که بیشترین دستاورد در هر تیم را داشته است. می‌توانید در پایان هر فصل پیشرفت پروژه‌ها را در جشنی کوچک بررسی کنید.

وقتی آدم‌ها به خاطر کارشان شناخته شدند و فرصت جشن گرفتن پیدا کردند و با هم ارتباط نزدیک‌تری برقرار کردند، می‌توانند بهتر و راحت‌تر به عنوان یک تیم کار کنند و کارایی بالاتری خواهند داشت. این شانس را از آنها و از خودتان دریغ نکنید.

اینها چند تا نمونه از کارهایی بود که می‌توانید برای افزایش ظرفیت تیم خود انجام دهید. اگر در مورد مسیر شرکت روراست باشید، توانایی ایجاد تغییرات لازم را داشته باشید و مطمئن شوید که اعضای تیم‌تان از کار کردن لذت می‌برند و خوشحال هستند، می‌توانید ظرفیت‌شان را بالا ببرید و اجازه دهید راحت‌تر کار کنند.

 

به دنبال مسیر مناسب برای فروشگاه خود هستید؟

همیشه اول با حرفه‌ای‌ها مشورت کنید.

پیام و یا پرسش‌تان را بنویسید.