شناخت رقبا در کسب‌وکارهای اینترنتی

دسته‌بندی:

هر کسب و کاری، چه کوچک باشد و چه بزرگ، رقیبانی دارد و شناختن نقاط قوت و ضعف آنها عامل مهمی برای موفقیت است. فارغ از این که رقیبانی مستقیم یا غیرمستقیم داشته باشید، شناخت رقبا و دانستن این که آنها چه کسانی هستند و چگونه بر کسب و کارشما تاثیر می‌گذارند برای پیشرفت حیاتی است.

وبسایت‌شان را ببینید

تجربه‌ی کاربری – وبسایت یک رقیب نقطه‌ی شروع خوبی برای ارزیابی موفقیت آنها در اینترنت است. به محصولات و پیشنهادهای دیگران نگاه کنید و آنها را با محصولات و خدمات خودتان مقایسه کنید. آیا می‌شود در طول چند ثانیه فهمید درحال فروش چه چیزی هستند؟ آیا کار منحصر به فردی انجام داده‌اند که آنها را متفاوت جلوه دهد؟ این کار به شما کمک می‌کند برندینگ آن شرکت و شرکت خودتان را مقایسه کنید. همچنین خوب است از دید یک مشتری بالقوه تاثیر اولیه‌ی بازدید از وبسایت‌شان را ارزیابی کنید و یادداشت بردارید. آیا طراحی تر و تمیز و ساده‌ای دارند یا شلوغ هستند؟ آیا می‌توانید اطلاعاتی را که می‌خواهید در مدت کوتاهی پیدا کنید یا مجبورید دنبالشان بگردید؟ فرایند تسویه‌شان چطوری است؟ تمام این متغیرها می‌توانند نقاط ضعف و قدرت رقیب‌تان را نمایان کنند و سرنخی به شما بدهند که چطور می‌توانید بهتر عمل کنید.

SEO – می‌توانید استراتژی بهینه‌سازی موتورهای جستجوی رقیب‌تان را با بررسی کلیدواژه‌ها و پیوندهای ورودی به وبسایت‌شان بررسی کنید. سعی کنید رتبه‌شان را با جستجوکردن چند کلیدواژه دریابید. حتما می‌دانید که موتورهای جستجو از عوامل بسیار زیادی برای نمایش نتایج استفاده می‌کنند و این یعنی جستجوی شما با جستجوی مشابه توسط کسی دیگر ممکن است نتایج کاملاً متفاوتی داشته باشد. پیدا کردن رتبه‌ی دقیق سخت است اما می‌توانید جایگاه نسبی‌تان را در میان رقبا پیدا کنید.

بهترین راه ارزیابی SEO این است که ببینید چه اطلاعاتی به بازدیدکننده عرضه می‌شود. عنوان صفحات را نگاه کنید، توصیفات متا و متن‌های داخل صفحه را ببینید. آیا متن‌ها روان هستند یا فقط به قصد تولید کلیدواژه نوشته شده‌اند؟ آیا کلیدواژه‌ی مهمی هست که جا انداخته باشند؟

بعد می‌توانید پیوندهای ورودی را بررسی کنید و ببینید چه وبسایت‌هایی به آنها پیوند داده‌اند. پیوندهای ورودی عامل مهمی در تعیین اعتبار یک وبسایت هستند و ابزارهای رایگان زیادی وجود دارند که می‌توانند در پیدا کردن آنها به شما کمک کنند. در جستجوگر رایگان Moz می‌توانید یک آدرس اینترنتی وارد کنید و پیوندهای ورودی به آن سایت، به‌همراه رتبه‌ی صفحه و اعتبار دامنه‌ی آن را استخراج کنید. با این روش استراتژی پیونددهی آنها را درمی‌یابید و می‌فهمید که آیا به درد شما هم می‌خورد یا نه.
اگر رقیب‌تان وبلاگ داشت، می‌توانید ببینید هر چند وقت یک بار پست جدید می‌گذارند و موضوع نوشته‌هایشان چیست. بیشتر کسب و کارها که بازاریابی کششی (Inbound Marketing) را به‌طور جدی دنبال می‌کنند، دست کم هفته‌ای یک مطلب منتشر می‌کند. دکمه‌های بازنشر در شبکه‌های اجتماعی را بررسی کنید و ببینید چند تا لایک و بازنشر گرفته‌اند. این به شما نشان می‌دهد محتوای‌شان چقدر در میان مخاطبین محبوب است.

تبلیغات

کلیدواژه‌های مختلف را جستجو کنید و ببینید آیا رقبایتان در لیست اسپانسرهای گوگل، یاهو و بینگ قرار دارند یا نه. اسم کسب و کار آنها را هم جستجو کنید. اگر رقیب‌تان از تبلیغ جستجومحور (search-based) استفاده کرده باشد، به احتمال زیاد برای جستجوی نام خودش هم پولی پرداخته است. همچنین ابزارهای غیررایگانی، مانند SpyFu هم هستند که جایگاه رقبایتان در طول تاریخ گوگل نشان می‌دهند که شامل جایگاه آنها در Adwords و رتبه‌بندی معمولی گوگل بر اساس کلیدواژه می‌شود. وبسایت‌هایی مثل SpyFu نه تنها به شما می‌گویند رقیب‌تان از چه نوع تبلیغاتی استفاده می‌کند، بلکه می‌توانید درس‌های بیشتری هم از آنها یاد بگیرید. می‌توانید سودمندترین کلیدواژه‌ها را پیدا کنید و ببینید کدام نوع تبلیغات بیشتر برای شما جواب می‌دهد.

نظرات درباره‌ی آنها را بررسی کنید

می‌توانید شهرت اینترنتی رقبایتان را با خواندن محتوایی که آدم‌ها درباره‌ی آنها منتشر کرده‌اند دریابید. تعداد و میزان رضایت نظرهای آنها را با تعداد و میزان رضایت نظرهای خودتان مقایسه کنید. به ایرادات رایج بیشتر دقت کنید که نشان‌دهنده‌ی کمبود خدمات مشتری آنهاست.

شبکه‌های اجتماعی

سعی کنید صفحه‌ی آنها در شبکه‌های اجتماعی را پیدا کنید و ببینید میزان مشارکت مشتریان آنها چقدر است. نقطه‌ی شروع خوب شبکه‌های معروف‌تر مثل فیسبوک، توییتر، اینستاگرام، پینترست، گوگل پلاس و یوتیوب است. آیا آنها صفحه‌های خودشان در این شبکه‌ها را با عکس‌های مناسب و محتوای خوب که نشان‌دهنده‌ی نوع محصول یا خدماتی است که ارائه می‌کنند پرکرده‌اند؟

اغلب هر چند وقت یک بار مطلبی منتشر می‌کنند؟ چه تعداد دنبال‌کننده دارند؟ آیا آدم‌ها با لایک کردن، بازنشر کردن و گذاشتن کامنت به محتوایشان واکنش نشان می‌دهند؟ آیا با محتوا و فعالیت‌شان پیش می‌روند یا برای محبوبیت‌شان در شبکه‌های اجتماعی پولی پرداخته‌اند؟ به محتوایی که میان آدم‌ها محبوب‌تر است دقت کنید و از دانشی که به دست می‌آورید در استراتژی خودتان بهره بگیرید.

وقتی تمام این عوامل را بررسی کردید، می‌توانید تصویر واضح‌تری از رقبایتان کسب کنید و ببینید چطور می‌توانید با آنها در بازار کسب و کار رقابت کنید. به یاد داشته باشید که حتی بهترین رقبا هم نمی‌توانند همه را راضی نگه دارند. ممکن است شکست دادن رقیب‌تان از بعضی جهات سخت باشد، اما احتمال این هست که موقعیت‌هایی را برای شما خالی گذاشته باشند. بررسی سنجیده‌ی رقبا این موقعیت‌ها را به شما نشان می‌دهد و کمک‌تان می‌کند استراتژی مناسبی اتخاذ کنید.

 

می‌خواهید فروشگاه اینترنتی راه بیندازید؟

اول با حرفه‌ای‌ها مشورت کنید.

پیام و یا پرسش‌تان را بنویسید.