بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی (طرح ۱۱ مرحله‌ای)

دسته‌بندی:

شبکه‌های اجتماعی مدت زیادی است که وجود دارند و به احتمال زیاد شما در آنها فعالیت‌هایی هم می‌کنید. اما طرح جامع بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی کمی داستانش پیچیده‌تر است.
خوشبختانه یکی از نکات مثبت عصر مدرن این است که اطلاعات در دسترسمان هستند. بعضی از این اطلاعات پراکنده‌اند و باید درباره‌شان تحقیق کنید و آنها را کنار هم بگذارید و بعضی‌های دیگر یکجا قابل استفاده‌اند.
این طرح ۱۱ مرحله‌ای بازاریابی از نوع دوم است.
پس بیایید شروع کنیم تا شما بتوانید کسب‌وکارتان را توسعه دهید.

قدم اول: اهداف خود را مشخص کنید

در ابتدا باید آهسته شروع کنید. باید یک سوال خیلی مهم از خود بپرسید. سوالی که جوابش ممکن است به این معنی باشد که دست از خواندن این مطلب بکشید.
چرا می‌خواهید این همه زمان، انرژی و منابع در شبکه‌های اجتماعی سرمایه‌گذاری کنید؟
داریم درباره‌ی یک سرمایه‌گذاری کلان حرف می‌زنیم. برای این که موفق شوید، فارغ از این که کدام پلتفرم یا پلتفرم‌ها را انتخاب می‌کنید، نباید کم مایه بگذارید.

حالا پیدا کردن دنبال‌کننده در شبکه‌های اجتماعی از همیشه سخت‌تر شده است. در شبکه‌های اجتماعی که تمرکزشان بیشتر بر تبلیغات پولی است تا تلاش شما، در معرض دید قرار دادن برند و محتوا کار سختی است.
نمی‌خواهم شما را بترسانم اما می‌خواهم با واقعیت روبرو شوید.
بدون پرداخت هزینه، در فیسبوک ۲.۵ تا ۵ درصد از دنبال‌کنندگان پست‌های شما را می‌بینند. در توییتر این عدد به ۱۰ تا ۱۶ درصد می‌رسد و در لینکدین و اینستاگرام تا ۲۰ درصد افزایش می‌یابد. (منبع: ElegantThemes.com).
استراتژی‌هایی که در ادامه می‌آید می‌تواند به شما کمک کند. اما با این وجود، باید بدانید دارید چه کار می‌کنید و انتظار دارید چه نتیجه‌ای بگیرید.

چه نتیجه‌ای از شبکه‌های اجتماعی می‌خواهید؟
لطفاً نگویید «من در شبکه‌های اجتماعی هستم چون این یک ضرورت است.»

اهداف اصلی:

  • افزایش آگاهی از برند
  • هدایت فروش
  • ساختن سرنخ
  • ساختن جمعی از هواداران برند

پیدا کردن اهداف‌تان از شبکه‌های اجتماعی مشخص می‌کند باید چه پلتفرم‌هایی را انتخاب کنید، چه پست‌هایی بگذارید و چه پارامترهایی را تحت نظر بگیرید تا بازگشت سرمایه‌ی شما را مشخص شود.

قدم دوم: پلتفرم‌ها را انتخاب کنید

اینها را در نظر بگیرید:
زمان: در طول هفته چقدر زمان می‌توانید برای شبکه‌های اجتماعی صرف کنید؟ طوری برنامه‌ریزی کنید که روزی یک ساعت در هر شبکه‌ی اجتماعی فعالیت کنید و وقتی توسعه پیدا کردید این عدد را افزایش دهید.
منابع: خیلی از شبکه‌های اجتماعی (اسنپ‌چت، اینستاگرام، پینترست) در ذات خود «دیداری» هستند. حتی در توییتر و فیسبوک هم لازم است نوعی طرح دیداری پیاده کنید تا توجه کاربران را جلب کند. آیا این منابع را در اختیار دارید؟ می‌توانید یک تیم اختصاصی برای محتوا استخدام کنید؟
مخاطبین: جامعه‌ی هدف شما چه شکلی است؟ می‌دانید در کدام شبکه‌های اجتماعی فعال هستند؟

قدم سوم: پروفایل‌ها و صفحه‌های خود را بهینه کنید

پروفایل‌ها و صفحه‌های شما در شبکه‌های اجتماعی افزونه‌ای برای وبسایت شما هستند. هر چیزی که آنجا هست، گرچه در وبسایتی دیگر است، متعلق به شماست. شما مسئولش هستید.
پس اگر شبیه سطل‌آشغال بود تقصیر خودتان است.
لیست کارهای بهینه‌سازی یک صفحه:

  • سربرگ‌ها و عکس‌های پروفایل خود را بهینه کنید
  • اطلاعات شرکت خود را به صورت کامل وارد کنید
  • آدرس صفحه‌ی فیسبوک خود را بسازید
  • صفحه‌ی اقدام به عمل در فیسبوک ایجاد کنید
  • بهینه‌سازی سئو انجام دهید
  • بهترین مطلب یا پیشنهادهای مدت‌دار خود را در بالا بچسبانید
  • از Page Tabs فیسبوک استفاده کنید

اندازه‌ی تصویر در شبکه‌های اجتماعی:

قدم چهارم: دنبال‌کنندگان‌تان را افزایش دهید

هیچوقت شده فکر کنید چرا آنهایی که گوشه‌ی خیابان نشسته‌اند و پول درخواست می‌کنند همیشه چند سکه یا اسکناسی در بساط خود می‌گذارند؟
احتمال این آدم‌ها چیزی را دوست داشته باشند که قبلاً دوست داشته شده بیشتر است.

به خاطر همین است که رضایت‌نامه‌های مشتریان، نقد و بررسی‌های خوب و توصیه‌نامه‌ها جواب می‌دهند. من به شما اعتماد نمی‌کنم مگر این که قبل از من کسی این کار را کرده باشد.
پس بیایید دنبال‌کنندگان‌تان در شبکه‌های اجتماعی را افزایش دهیم.
هنوز بهترین راهْ استفاده از پیشنهادات در شبکه‌های اجتماعی (Social Promotions) است. می‌توانید چندین ماه وقت صرف تولید محتوا کنید. اما تجربه به من ثابت کرده که تقریباً غیرممکن است حضورتان در شبکه‌های اجتماعی را از صفر شروع کنید.

 Sweepstakes

پیشنهاد Sweepstakes فیسبوک راه خوبی برای آنهایی است که تازه می‌خواهند رقابتی ایجاد کنند. آنها ساده‌ترین نوع پیشنهاد هستند و برای تولید سریع و راحت لید بسیار مناسبند.

رقابت برچسب اینستاگرام

در این رقابت از کاربران خواسته می‌شود عکسی در اینستاگرام قرار دهند و آن را با واژه‌ی مورد نظر تگ (Tag) کنند. تمام عکس‌هایی که برچسب خورده‌اند به صورت خودکار در صفحه‌ای در فیسبوک (و البته در خود اینستاگرام) نمایش داده می‌شود.
به محض این که عکس‌ها در گالری قرار گرفت، می‌توان به آنها رای داد و عکاس می‌تواند موضوع رقابت و عکسش را با دیگران به اشتراک بگذارد (و بار تبلیغ را از دوش شما بردارد). برنده کسی است که بیشترین رای را جمع کند.

پیشنهاد ارجاع

کاربران مطالب را با دوستان، همکاران و خانواده‌شان به اشتراک می‌گذارند. هر کس توانست بیشترین آدم را از این طریق جذب کند برنده‌ی مسابقه است و به تمام آدم‌هایی که از این طریق آمده‌اند کد تخفیفی تعلق می‌گیرد.
نکته: یک راه خوب برای افزایش دنبال‌کنندگان‌تان در فیسبوک استفاده از بالاپر «Like prompt» در صفحه‌ی پیشنهاد شماست. این امکان را فیسبوک در اختیارتان می‌گذارد و با استفاده از آن از کاربران می‌خواهد که اگر دوست داشتند صفحه ی شما را هم لایک (Like) کنند. این کار اجباری نیست. (در سال ۲۰۱۴ اجباری بودن این کار حذف شد.)

جایزه‌ی مسابقات در شبکه‌های اجتماعی

مسابقات تابستانی:

  • بلیت رویدادی ورزشی
  • مجموعه چمدان
  • دوربین عکاسی به همراه سه‌پایه
  • وسایل کمپ
  • اعتبار ۵۰ هزار تومانی برای چاپ عکس
  • لوازم بازگشت به مدرسه: کوله‌پشتی، خودکار و ماژیک، ماشین‌حساب
  • دستگاه کتاب‌خوان الکترونیکی (E-reader)
  • دوچرخه/اسکیت

مسابقات زمستانی:

  • تکنولوژی پوشیدنی (ثبت‌کننده‌های فعالیت)
  • لوازم پخت و پز
  • لوازم اسکی
  • لباس‌های زمستانی
  • ماگ/لیوان/لوازم تهیه‌ی نوشیدنی گرم
  • عضویت باشگاه/جلسه‌ی تمرین خصوصی

قدم پنجم: لحن درستی انتخاب کنید

آدم‌ها به کسانی جواب می‌هند که شبیه خودشان حرف بزنند. اگر بیش از اندازه خشک باشید آدم‌ها سراغ‌تان نمی‌آیند و اگر بیش از اندازه خودمانی رفتار کنید کسب‌وکارها سمت‌تان نمی‌آیند.
برای لحن برند خود سه تا ویژگی شخصیتی قائل شوید و آنها را در هنگام تولید محتوا، نوشتن پست‌های شبکه‌های اجتماعی و پاسخ به طرفداران در نظر بگیرید.
این ویژگی‌های شخصیتی «لحن برند» باید با بازار هدف شما متناسب باشند:

  • اگر مدیران میان‌رده‌ی حرفه‌ای را هدف قرار داده‌اید، از لحنی حرفه‌ای استفاده کنید، از شوخی و استعاره‌های زبانی بپرهیزید و همچنین از سیاست و وقایع جهان حرفی نزنید.
  • اگر نسل جوان متخصص مشتریان شما هستند، حرفه‌ای و خودمانی رفتار کنید. در میان پست‌های آموزشی باکیفیت خود وقایع مرتبط فعلی را هم بگنجانید.
  • اگر تمام جوان‌ها مخاطبین شما هستند، با لحنی عادی محتوای پشت‌صحنه پست کنید. مطالب بیشتری پست کنید و روی «تاثیرگذارندگان» (قدم هفتم) تمرکز کنید.

قدم ششم: تقویم محتوای خود را بسازید

انتشار در شبکه‌های اجتماعی می‌توند فرایندی پیچیده باشد. اگر در چند پلتفرم فعالیت می‌کنید، روزی ده‌ها بار مطلب منتشر می‌کنید و تیم بازاریابیْ شما را برای کنفرانسی که چند دقیقه‌ی دیگر شروع می‌شود بخواهد، می‌خواهید چه کار کنید؟
اینجاست که تقویم محتوای شبکه‌های اجتماعی به کار می‌آید. این تقویم به شما نشان می‌دهد که چه مطالبی در کدام پلتفرم‌ها پست شده‌اند و چه موقع این اتفاق افتاده است:

اغلب ابزارهای مدیریت شبکه‌های اجتماعی این تقویم را در خود دارند (قدم ۱۰ را بخوانید) اما من هنوز هم بازاریاب‌های شبکه‌های اجتماعی زیادی می‌شناسم که ترجیح می‌دهند جدول خودشان را داشته باشند و مطمئن باشند که هر
چیزی لازم است را در اختیار دارند. همه در یک جا.
مطمئن شوید که تیم محتوای شما از تقویم محتوای شبکه‌های اجتماعی مطلع است و اگر آنها تقویمی برای خود ساخته‌اند شما هم به آن دسترسی داشته باشید.

بیشتر بخوانید: چگونه یک استراتژی بازاریابی محتوایی پیاده‌سازی کنیم

قدم هفتم: اینفلوئنسرهای خود را شناسایی کنید

اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی می‌توانند برند شما را به موفقیت برسانند یا آن را محو کنند.
همگام شدن با اینفلوئنسرها به معنی افزایش آگاهی از برند (Brand Awareness)، محتوای درگیرکننده، اعتبار و اعتماد است.
فکر کنید اگر ست گودین با ۵۷۲،۰۰۰ دنبال‌کننده در توییتر مطلبی درباره‌ی این مقاله توییت کند چه اتفاقی می‌افتد؟

  • سرازیر شدن حجم زیادی از ترافیک، افزایش بازدید طبیعی (بدون استفاده از تبلیغات) و به احتمال زیاد افزایش رتبه در موتورهای جستجو.
  • افزایش آگاهی از سارینا به عنوان یک شرکت. ترافیکی که از این طریق وارد می‌شود از طریق شبکه‌های اجتماعی و کامنت‌ها باز به افزایش بازدید کمک می‌کنند.
  • افزایش اعتماد به سارینا به عنوان یک شرکت. حتی اگر ما را نشناسند، آن تاثیرگذارنده که توییت را فرستاده می‌شناسند و به او اطمینان دارند و اگر او به من اعتماد داشته باشد بخش زیادی از دنبال‌کنندگانش هم این کار را می‌کنند.

این کار برای هر نوع کسب‌وکاری جواب می‌دهد. هر کسب‌وکاری پیشگامانی دارد که آدم‌ها به او نگاه می‌کنند تا بهشان بگوید «چه چیزی مهم است».

رتبه‌بندی اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی

سه راه برای رتبه‌بندی تاثیرگذاران وجود دارد:

  1. موضوعیت: آیا این آدم سنخیتی با برند من دارد؟ مطمئناً لیدی گاگا چندین میلیون دنبال‌کننده در شبکه‌های اجتماعی دارد اما آیا اگر او درباره‌ی کسب‌وکار شما که مشاوره‌ی سئو است نظری بدهد کسی اهمیت می‌دهد؟
  2. دستیابی: آیا این شخص شبکه‌ای در اختیار دارد که دستیابی به آن ارزشمند باشد؟ اندازه‌ی این شبکه مهم است، اما همچنین مهم است که افراد این شبکه به موضوع مورد بحث شما علاقه داشته باشند. این معیار به تخصص اینفلوئنسر و ارزشی که برای شرکت قائل است هم بستگی دارد.
  3. فعالیت: آیا این شخص مطالب من را بازنشر می‌کند؟ آیا علاقه‌ای به برقراری ارتباط دارد یا علی‌رغم شبکه‌ی بزرگش آدمی اجتماعی نیست؟

شناسایی اینفلوئنسرها در شبکه‌های اجتماعی

  • با هشتگ جستجو کنید یا بفهمید اینفلوئنسرها از چه هشتگ‌هایی استفاده می‌کنند.
  • اینفلوئنسرها را در لیستی در توییتر قرار دهید تا بتوانید آنها را بهتر سازمان‌دهی و دنبال کنید.
  • «ریتوییت»های اینفلوئنسرها را بخوانید تا ببینید چه اندازه «فعالیت» دارند.
  • فعالیت‌شان را زیر نظر بگیرید. چطور با دنبال‌کنندگان‌شان در ارتباط هستند؟ آیا مطالب دیگران را منتشر می‌کنند؟ هر چند وقت یک بار این کار را می‌کنند و در عوض چه پاسخی می‌گیرند؟

ترغیب اینفلوئنسرها

  • تبادل بلاگی کنید. مطلبی در وبلاگ‌شان بنویسید و ازشان بخواهید مطلبی در وبلاگ شما بنویسند.
  • پروموشن تبادل کنید. اگر لیستی از ایمیل‌ها دارید، به اینفلوئنسر بگویید اگر مطلب شما را منتشر کنند شما هم مطلب او را منتشر می‌کنید.
  • لینکی به محتوای اینفلوئنسر بدهید (به رتبه‌ی سئویشان کمک می‌کند و همینطور آگاهی از برندشان را افزایش می‌دهد) و ازشان بپرسید دوست دارند این لینک آدم‌ها را به کجا هدایت کند.
  • پول بدهید تا توییت کنند.
  • پول بدهید تا به عنوان مهمان در وبلاگ شما مطلبی منتشر کنند و آن را با مخاطبین‌شان به اشتراک بگذارند.
  • اگر در اینستاگرام هستید، باید پول خرج کنید. اما سود زیادی هم نصیب‌تان می‌شود.

قدم هشتم: محتوای خود را بیابید و بسازید

برای موفقیت در شبکه‌های اجتماعی نمی‌توانید از یک عکس بارها و بارها استفاده کنید و همیشه هم نباید محتوای پروموشن قرار دهید.
پست کردن محتوا در شبکه‌های اجتماعی دو جنبه‌ی اصلی دارد:

۱. محتوای گردآوری‌شده

محتوای گردآوری‌شده محتوایی است که با کسب‌وکارتان شما ارتباط دارد اما خودتان آن را تولید نکرده‌اید
منابعی برای گردآوری محتوا:

محتوای اینفلوئنسرها یکی از بهترین انواع محتوای برای گردآوری و بازنشر است. خیلی از پلتفرم‌ها (از جمله Feedly) به شما اجازه می‌دهند مشترک مطالب منتشرشده‌ی یک اینفلوئنسر باشید.

بهترین استراتژی بازاریابی از طریق اینفلوئنسرها: یک اینفلوئنسر را دنبال کنید و بعد مطالبش را با تحلیل و فکر خودتان بازنشر کنید (فراموش نکنید که او را با @ یا علامت دیگری منشن هم بکنید). چند هفته این کار را انجام دهید. احتمال این که توسط او شناخته شوید و او هم شما را دنبال کند بالاتر می‌رود و وقتی از او خواستید نظر یا بازخورد یا نقل‌قول یا لینکی به شما ارجاع دهد، راحت‌تر این کار را می‌کند.

۲. محتوای تولیدشده

محتوایی تولید کنید که دنبال‌کنندگانتان بخواهند بخوانند. قبل از این که سراغ تولید هر گونه محتوایی بروید، این پنج سوال را از خودتان بپرسید:

  • آنها به چه چیز علاقه دارند؟
  • مشکلات‌شان چیست؟
  • در انتظار چه محتوایی هستند؟
  • چه بخشی از صنعت شما گیج‌کننده یا پیچیده است؟
  • برای رسیدن به اهداف‌شان به چه چیزهایی نیاز دارند؟

قدم نهم: انتشار

چه وقت منتشر کنیم؟

«هرچه آدم‌ها کمتر سر کار باشند (یا در حال کار باشند) بیشتر در فیسبوک می‌چرخند.» – Buddy Media (که حالا جزئی از ابر بازاریابی Salesforce است).

و این درباره‌ی تمام شبکه‌های اجتماعی دیگر هم صدق می‌کند. بیشتر مردم قبل از ساعت ناهار و یک ساعت پیش از رفتن به منزل کار می‌کنند و بیشتر مردم در بازه‌ی شنبه تا دوشنبه کار می‌کنند. در نتیجه خیلی از کسب‌وکارها به این نتیجه رسیده‌اند که بهترین زمان برای انتشار ۸ تا ۹:۳۰ صبح و بعد ۱ تا ۴ بعدازظهر در روزهای دوشنبه تا جمعه است (این زمان‌ها ممکن است با توجه به کسب‌وکار و محاطبان شما متفاوت باشد).

بهترین راهکارها برای انتشار

  • مخاطبان خاصی را هدف بگیرید (فیسبوک به شما اجازه می‌دهد پست را بر اساس موقعیت جغرافیایی و علایق کاربران منتشر کنید).
  • حدس بزنید آدم‌ها درباره‌ی تعطیلات و دیگر رویدادها چه فکری می‌کنند.
  • مطالب ساخته شده توسط دنبال‌کنندگان را منتشر کنید.
  • از قانون ۸۰:۲۰ تبعیت کنید. ۸۰٪ محتوای آموزشی، سرگرم‌کننده و مفرح و ۲۰٪ پروموشن (البته در موقعیت‌های مختلف این عددها می‌توانند فرق کنند مثل مواقع حراج).
  • در تمام پست‌ها از عکس استفاده کنید.
  • از نقل قول استفاده کنید.
  • سوال بپرسید.
  • از رضایت‌نامه‌ها کمک بگیرید.
  • اینفلوئنسر‌ها، کاربران و برندهایی که دوست دارید را تگ کنید.
  • مفید باشید.
  • از هشتگ استفاده کنید.
  • از ویدیو استفاده کنید (به خصوص در فیسبوک).
  • پست‌ها را کوتاه بنویسید.
  • تخفیف‌هایی مخصوص دنبال‌کنندگان شبکه‌های اجتماعی اختصاص دهید.
  • با پاسخ دادن به نظر افراد بخش نظرات را فعال کنید.
  • از اقدام به عمل‌ها استفاده کنید.
  • تصاویر پشت صحنه منتشر کنید.
  • راهنماهای چگونگی (How-to) منتشر کنید.
  • پست‌های «جای خالی» را امتحان کنید.
  • پست‌های «برای این عکس یک کپشن بنویسید» را امتحان کنید.
  • پست‌های «یادتان می‌آید؟» را امتحان کنید.

قدم دهم: پیگیری

تمام این کارها هیچ فایده‌ای ندارند اگر نتوانید نتایج را پیگیری کنید.

طرفداران و دنبال‌کنندگان شما در شبکه‌های اجتماعی همان مشتری‌های بالقوه‌ی شما هستند. برای بسیاری از کسب‌وکارها، مرحله‌ای میان طرفدار و فروش قرار دارد که به آن سرنخ می‌گوییم. لازم است بتوانید آدرس ایمیل سرنخ‌ها را از آنها بگیرید. می‌توانید برای آنها پروموشن‌های جذاب بنویسید یا یک برنامه‌ی بازاریابی ایمیلی راه بندازید. نرخ کلیک بر روی پستی در فیسبوک ۰.۵ و نرخ کلیک بر روی ایمیل ۲۰٪ است.

بهترین راه برای پیگیری سرنخ‌های بالقوه از شبکه‌های اجتماعی استفاده از کد UTM است. «UTM مخفف Urchin tracking module است. شرکت نرم‌افزاری Urchin در سال ۲۰۰۵ توسط گوگل خریداری شد و نرم‌افزار آنها پایه و اساس چیزی را بنا نهاد که ما امروزه آن را با نام Google Analytics می‌شناسیم. کدهای UTM کلماتی هستند که می‌توانید به یک لینک اضافه کنید تا Google Analytics (و دیگر نرم‌افزارهای آمارگیری) اطلاعات بیشتری درباره‌ی لینک کسب کنند. مثالی از یک لینک با کد UTM:»

(منبع: Buffer)
کدهای UTM به شما اجازه می‌دهند بفهمید کدام لینکی چه ترافیکی به کدام صفحه‌ی وبسایت شما آورده است.

قدم یازدهم: اتوماسیون

ابزارهای اتوماسیون به شما اجازه می‌دهند پست‌های شبکه‌های اجتماعی خود را زمان‌بندی کنید. آنها زمان و انرژی زیادی برای شما می‌خرند.
نرم‌افزارهای مدیریتی شبکه‌های اجتماعی اغلب دارای این امکانات هستند:

  • تقویم محتوا
  • نرم‌افزارهای آمارگیری برای ارزیابی کارایی محتوا و زمان‌بندی آن
  • قالب‌های آماده‌ی پست
  • محتوای پیشنهادی بر اساس کلیدواژه
  • نوار جعبه‌ابزار شبکه‌های اجتماعی برای وبسایت‌تان
  • نرم‌افزارهای ویرایش عکس و gif
  • کوتاه‌کننده‌ی آدرس و پیگیری آن

ابزارهای برتر مدیریت شبکه‌های اجتماعی به همراه قیمت:

Hootsuite

Buffer

PostPlanner

SproutSocial

Zoho

جمع‌بندی

امیدواریم این ۱۱ قدم شما را در گام برداشتن در مسیر موفقیت در شبکه‌های اجتماعی پیش ببرد.

  • مهم نیست روی کدام شبکه‌ی اجتماعی هستید. اینها را به خاطر بسپارید:/strong/>>
  • اجتماعی باشید. با طرفدارها حرف بزنید. ازشان سوال بپرسید و به سوال‌هایشان جواب بدهید.
  • سرمایه‌گذاری دیداری کنید. تصاویر زیبا شما را منحصربه‌فرد می‌کنند. دوربین عکاسی و فیلمبرداری باکیفیتی بخرید و سعی کنید ویدئو هم بسازید.
  • پشتکار داشته باشید. اگر می‌خواهید از یکی از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید و در آن موفق شوید باید در پست کردن مطالب ثابت‌قدم باشید. موفقیت در شبکه‌های اجتماعی یک شبه حاصل نمی‌شود.
  • آزمون و خطا کنید. اگر استراتژی شما کار نمی‌کند، باید از آن مطلع شوید و آن را متوقف کنید. انرژی‌تان را دور نریزید، از آن درس بگیرید. همانقدر که روی انتشار پست‌ها وقت می‌گذارید، روی آمارگیری هم وقت بگذارید.
  • قانون ۸۰-۲۰ را دنبال کنید. این نسبت را بیازمایید و اگر مناسب شما نبود آن را تغییر دهید.

می‌خواهید فروشگاه اینترنتی راه بیندازید؟

اول با حرفه‌ای‌ها مشورت کنید.

پیام و یا پرسش‌تان را بنویسید.