چگونه یک استراتژی بازاریابی محتوا پیاده‌سازی کنیم

دسته‌بندی:

پیاده‌سازی یک استراتژی بازاریابی محتوایی موثر حالا بیش از هر زمان دیگری به یکی از کارهای مهم هر کسب‌وکاری تبدیل شده که می‌خواهد بازدیدکننده‌ی بیشتری جذب کند.
بازدیدکنندگان شما محتوای مفید و جذاب می‌خواهند و الگوریتم گوگل این محتوا را در رتبه‌بندی‌ خود لحاظ می‌کند.
اگر می‌خواهید این استراتژی را پیاده کنید باید از ابتدا و به صورت پایه‌ای این کار را انجام دهید. برای این کار به قوانینی بنیادین نیاز دارید. این قوانین فارغ از نوع محتوایی که تولید می‌کنید باید رعایت شوند.

به سوالات پاسخ دهید

به نظر می‌رسد کار ساده‌ای باشد و کار ساده‌ای هم هست. مشتری‌های فعلی و مشتری‌های بالقوه‌ی شما به اطلاعات نیاز دارند، اما نه فقط اطلاعاتی درباره‌ی آخرین محصولات یا خبرهای جدید شرکت شما. اصلاً آنها به ندرت این اطلاعات را دنبال می‌کنند. چیزی که آنها نیاز دارند اطلاعاتی است که کمک‌شان کند. اطلاعاتی می‌خواهند که سوال‌هایشان را پاسخ دهد.

محتوای شما باید مشکلات آنها را حل کند یا به آنها یاد بدهد چگونه می‌توانند آنها را حل کنند. هر نوع کسب و کاری که داشته باشید مشتریان شما سوال‌هایی دارند که می‌توانید به آنها پاسخ دهید. و این سوال‌ها باید اولین محتوایی باشند که شما در کمپین تولید محتوایتان باید لحاظ کنید.

روش کار خیلی ساده است، اما اغلب فراموش می‌شود. خیلی از کسب‌وکارها از این که به سوال مشتریان جواب دهند واهمه دارند. آنها اطلاعات متعلق به کسب و کارشان را طلایی می‌دانند که باید در گاوصندوق نگاه داشت. اما اگر به سوال مشتریان پاسخ دهید می‌توانید در صفحه‌ی نتایج جستجو درباره‌ی آن سوال‌های متداول در رتبه‌های بالاتری قرار بگیرید. بازدیدکنندگان را به سایت خود بیاورید و اعتماد آنها را جلب کنید زیرا دارید سوال‌های آنها را با پاسخ‌های مفید جواب می‌دهید.

اگر می‌خواهند بدانند برای محصول یا خدمات شما چقدر باید هزینه کنند، به آنها بگویید! اگر می‌خواهند بدانند خدمات شما چقدر ادامه دارد به آنها بگویید! اگر می‌خواهند بدانند کدام شرکت برای فلان خدمات مناسب‌تر است لیست ۵ شرکت برتر را در اختیارشان بگذارید (لیستی که شامل خودتان نشود). لازم نیست تمام اسرار شرکت را فاش کنید. چیزی که آنها نیاز دارند را در اختیارشان بگذارید.

اگر هزینه‌ی خدمات شما با توجه به نیازهای هر مشتری تغییر می‌کند، نمی‌توانید قیمت دقیقی به مشتریان اعلام کنید. اما می‌توانید این موضوع را به آنها بگویید و برای هزینه حدودی مشخص کنید و نحوه‌ی محاسبه‌ی قیمت را ذکر کنید.

اگر فروشگاهی اینترنتی دارید که گجت می‌فروشد و مشتری‌ها می‌خواهند بدانند گجت شما با گجت فلان شرکت چه فرقی می‌کند، در یک پست وبلاگی این دو گجت را با هم مقایسه کنید و بی‌طرفانه مزایا و معایب هر کدام را برشمارید.

این راهکار برای تمام کسب‌وکارها مناسب است. برای شروع این کارها را انجام دهید:

  • لیستی از سوال‌ها و نگرانی‌های رایج مشتریان فعلی و بالقوه‌ی خودتان بنویسید.
  • لیست را اولویت‌بندی کنید. از سوالی که بیشتر از همه پرسیده شده است شروع کنید.
  • از شماره‌ی ۱ شروع به نوشتن پاسخ کنید.
  • هر سوال باید در قالب یک پست وبلاگی پاسخ داده شود.
  • وقتی تمام سوال‌ها پاسخ داده شد، پست‌های مقایسه‌ای بنویسید.

پست‌های مقایسه‌ای می‌توانند اینها باشند: محصول الف در مقایسه با محصول ب، ۵ محصول یا خدمات برتر، بهترین محصول برای انجام دادن فلان کار، بهترین خدماتی که می‌توانید در شهر بهمان پیدا کنید و نظیر آن.

عنوان وبلاگ و پست‌ها را با توجه به سئو انتخاب کنید

تا وقتی گوگل برای رتبه‌بندی نتایج جستجو از یک الگوریتم استفاده می‌کند، سئو هم به زندگی ادامه خواهد داد. رعایت کردن سئو در بازاریابی محتوا شما را در معرض دید افراد بیشتری قرار می‌دهد.
راه‌های سریع و غیراخلاقی سئو را به هیچ وجه توصیه نمی‌کنیم. از روش‌های استاندارد برای یافتن کلیدواژه‌ها و رعایت اصول دیگر استفاده کنید تا شانس بیشتری در رتبه‌بندی نصیب‌تان شود.
لازم نیست خیلی وارد جزئیات بشوید. نگران کلیدواژه‌ها، متاها و مفاهیم تخصصی دیگر نشوید. پیش از همه‌ی اینها محتوایی جذاب برای انسان‌ها بنویسید. بعد آن را برای موتورهای جستجو بهینه کنید.

چند عنصر کلیدی نیاز دارید تا سئویی موثر پیاده‌سازی کنید:

  • عنوان صفحه – منظور برچسب <title> است. این عبارت در صفحه‌ی نتایج موتورهای جستجو نمایش داده می‌شود و در کنار محتوای صفحه، مهم‌ترین عنصر سئو به حساب می‌آید.
    • آن را کمتر از ۷۰ کاراکتر انتخاب کنید. می‌توانید بیشتر هم انتخاب کنید اما گوگل آن را در صفحه‌ی نتایج نشان نمی‌دهد.
    • عنوان را بر اساس کلیدواژه‌هایی که آدم‌ها جستجو می‌کنند انتخاب کنید. مثلا اگر می‌خواهید روی سئوی «بهترین چاقوی ماهیگیری» کار کنید به این فکر کنید که آدم‌ها برای پیدا کردن یک چاقوی ماهیگیری از چه عباراتی برای جستجو استفاده می‌کنند. مثلاً ممکن است «بهترین مرکز خرید چاقوی ماهیگیری»، «بهترین چاقوی ماهیگیری»، «بهترین چاقوی ماهیگیری را از کجا تهیه کنم» یا «چگونه بهترین چاقوی ماهیگیری را انتخاب کنم» عبارات جستجو باشند. پس می‌توانید عنوان صفحه‌ی اصلی فروشگاه خود را این گونه انتخاب کنید: «بهترین مرکز خرید چاقوهای ماهیگیری | نام فروشگاه شما ». اگر می‌خواهید یک پست وبلاگ بنویسید عنوان شما می‌تواند این باشد: «چگونه بهترین چاقوی ماهیگیری را انتخاب کنید». نام فروشگاه خود را در تمام عنوان‌ها اضافه نکنید.
  • سربرگ صفحه – این اولین متنی است که در صفحه دیده می‌شود. عنوان پست یا مقاله‌ی شماست. بهتر است این عنوان را در برچسب <H1> قرار دهید.
    • سربرگ را تا می‌توانید کوتاه، و در عین حال جذاب و ترغیب‌کننده انتخاب کنید. همین متن است که آنها را به داخل سایت می‌کشاند.
    • از کلیدواژه‌ها تا جایی که ممکن است در سربرگ استفاده کنید. اما نه آنقدر که جذابیت آن را برای خواننده کم کند.
  • محتوا – متن، تصویر و هر عنصر بصری دیگری که به سوال جواب دهد.
    • برای سئو کافی است کلیدواژه‌ها را دو یا سه بار در محتوا بگنجانید. هیچوقت از آنها زیاده از حد استفاده نکنید.
    • از چند کلیدواژه‌ی مرتبط دیگر هم استفاده کنید، اما فقط در صورتی که به محتوا لطمه نزند.
    • در تمام عکس‌ها alt را هم اضافه کنید و هر کجا ممکن بود از کلیدواژه‌ها استفاده کنید.

خودتان و محتوایتان را پروموت کنید

حالا که به یک سوال یا نگرانی پاسخ داده‌اید و آن را برای موتورهای جستجو بهینه کرده‌اید، باید آن را به دیگران معرفی کنید. چند تا از بهترین راه‌ها برای این کار اینها هستند:

  • شبکه‌های اجتماعی – جمله‌ی کوتاهی به همراه لینک به متن مورد نظر در شبکه‌های اجتماعی قرار دهید.
    • در فیس‌بوک مختصری از متن و عکس آن را پست کنید.
    • به دنبال‌کنندگان‌ خود در لینکدین آپدیتی ارسال کنید.
    • یک توییت به همراه هشتگ مرتبط در توییتر بفرستید.
    • مختصری از متن و تصویری مناسب در گوگل پلاس قرار دهید.
    • عکس‌های پست را در بُردِ پینترست خود بگذارید.
  • بازسازی – بسته به نوع محتوایی که تولید کرده‌اید، ممکن است متوجه شوید می‌توانید آن را در قالب‌های دیگر مثل ویدئو، PDF و اسلایدشو بازسازی کنید. در این حالت هم می‌توانید شبکه‌های اجتماعی مربوط به قالب جدید را بیابید و آنها را در آن شبکه‌ها به اشتراک بگذارید.
  • اجتماعی باشید – در گفتگوها و مجامعی که با کسب‌وکار شما در ارتباط هستند شرکت کنید. اگر شبکه‌ی اجتماعی‌ای هست که مختص کسب و کار شماست در آن فعالیت کنید، پست بگذارید و به سوالات دیگران جواب دهید.

راه‌های زیادی برای معرفی و پروموت کردن محتوای شما وجود دارد. خلاق باشید، به مخاطبین فکر کنید و دریابید که آنها اغلب محتوا را چطور پیدا می‌کنند و چه نوع محتوایی برایشان جذاب است. به طور حتم راه‌های خودتان را در بازاریابی محتوا کشف خواهید کرد.

 

کتاب رایگان

«راهنمای وبلاگ‌نویسی برای یک کسب‌وکار موفق»

پیام و یا پرسش‌تان را بنویسید.