برای موفقیت در تجارت الکترونیک «چیست» را دریابید

دسته‌بندی:

در مطلب «برای موفقیت در تجارت الکترونیک پاسخی برای چرا پیدا کنید» درباره‌ی دلایل راه‌اندازی یک تجارت الکترونیک حرف زدیم. درک «چرا»، «چیست» و «چگونه» برای موفق شدن در هر کسب و کاری ضروری است. برای تجارت الکترونیک مدرن «نوع کسب و کار من چیست؟» به سوالی حیاتی تبدیل شده است.
ده سال قبل، اغلب کسب و کارهای اینترنتی جدید خرده‌فروشان تخصصی (Pure-play) بودند. یعنی بر فروش یک نوع محصول تمرکز می‌کردند. آنها موقعیت خوبی در بازار دیدند، محصولات مناسبی تولید یا تامین کردند و فروشگاهی اینترنتی راه انداختند. اغلب اوقات، رقبایشان هم خرده‌فروشانی تخصصی بودند. چیست در آن زمان جوابی ساده‌تر داشت.

امروزه برای کارآفرین‌ها موقعیت‌های بی‌شماری در حوزه‌ی تجارت الکترونیک وجود دارد. مهم این است که یک کسب و کار با توجه به تخصص، روابط و موقعیت خود پیدا کنید.
در این مطلب به بررسی این موقعیت‌ها می‌پردازیم. به بررسی چیست‌ها. یعنی به این سوال: نوع کسب و کاری که باید دنبال کنید چیست؟

فروشگاه اینترنتی تخصصی

هر روز یک فروشگاه اینترنتی جدید راه‌اندازی می‌شود. اغلب آنها یک بازار ویژه‌ی کوچک (niche) را هدف می‌گیرند زیرا فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ رقابت را در بازارهای بزرگ‌تر دشوار و ناممکن کرده‌اند.
کارآفرین‌ها برای رسیدن به موفقیت در این مدل باید:

  • مهارت‌های بازاریابی دیجیتال و تجارت الکترونیک را کسب کنند.
  • ظرفیت استخدام نیروی متخصص را ایجاد کنند.
  • تامین‌کننده‌ی قوی داشته باشند یا خودشان محصولی تولید کنند.
  • دانشی عمیق در ارتباط با بازار هدف داشته باشند.

بر خلاف ده سال قبل، حالا ابزارها و پلتفرم‌های ارزان و ساده به میزان زیاد وجود دارد. این خبر خوبی است. خبر بد این است که ورود به این رقابت سخت است و نمی‌توان به سادگی فروشگاه جدید را در معرض دید مخاطبین قرار داد.
باید برای سرمایه‌گذاری زیاد در ایجاد یک تجربه‌ی کاربری قوی آماده باشید. همچنین باید محتوای خوب تولید کنید و برای جذب مشتری بازاریابی کنید. انتخاب محصول مناسب و پیدا کردن تامین‌کننده‌ی قوی هم خودش مساله‌ای است.
خیلی از خرده‌فروشی‌های تازه‌کار مدل drop-shipping را انتخاب می‌کنند و تبدیل به واسطی بین کارخانه‌ها و مشتریان می‌شوند. این راه عملیات پردازش سفارش‌ها را ساده و هزینه‌ی انبارداری را حذف می‌کند. اما در این مدل، معمولاً سود پایین است.

فروش در بازارها

فروش در بازارها، مثل بامیلو، دیجی‌کلا و آمازون رشد بسیار خوبی داشته است. آمازون تقریباً به همان اندازه که سفارش می‌گیرد، به فروشندگان دیگر سفارش می‌دهد. حالا هزاران فروشنده در این بازارها وجود دارند.
مدل کسب و کار در این روش با مدل کسب و کار در فروشگاه اینترنتی تخصصی بسیار متفاوت است. سود در این بازارها اغلب پایین‌تر است. قیمت‌گذاری متغیر است. مدیریت در بازارها اغلب محدودتر است. فروشندگان می‌توانند خودشان محصول را نگه دارند یا آن را به بازاری مثل دیجی‌کالا یا بامیلو بدهند تا آنها را بفروشد، که سود را هم پایین‌تر می‌آورد. خدمات مشتری بسیار مهم است.

بسته به نوع محصول، بازارهای زیادی وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب خودش را دارد.

تولیدی‌ها: بی‌واسطه با مصرف‌کننده

برای شرکت‌هایی که محصول خود را تولید می‌کنند یا برند خودشان را دارند گزینه‌های زیادی وجود دارد:

  • راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی و فروش بی‌واسطه به مصرف‌کنندگان
  • فروش در بازارها با تمام محصولات، یا زیرمجموعه‌ای از آنها.
  • فروش به توزیع‌کنندگانی که هم فروشگاه اینترنتی و هم مغازه‌های فیزیکی دارند.
  • تمام موارد بالا.

راه‌اندازی یک کسب و کار تولیدی مزایا و معایب خودش را دارد. به سرمایه‌ی زیادی نیاز دارد و مسئولیت سنگینی بر دوش شما می‌گذارد.
راه‌حل جایگزین تامین محصول و ایجاد یک برند است. این کار هم برای ساختن برند و معرفی آن به سرمایه‌گذاری زیادی نیاز دارد. اما شرکت‌های موفق زیادی از این طریق به وجود آمده‌اند. از پوشاک بگیرید تا لوازم الکترونیک.

فروش محصول به خرده‌فروشی‌های دیگر

اگر ارتباط نزدیکی با تولیدی‌ها و عمده‌فروشان دارید، می‌توانید به فروش به خرده‌فروشی‌های دیگر هم فکر کنید. وقتی کسب و کار اینترنتی در زمینه‌ی طلا و جواهرات داشتم، ارتباطات‌مان با تامین‌کنندگان بود که باعث شد سود زیادی نصیب‌مان شود. این سود به ما کمک کرد تعدادی از محصولات را به صورت عمده به فروشگاه‌های دیگر بفروشیم. اگر زنجیره‌ی تامین قوی دارید این روش ارزش امتحان کردن دارد.

فروشگاه فیزیکی: مهاجرت به آنلاین

فروشگاه‌های فیزیکی که در فضای اینترنت هم فعال هستند، به خصوص در بازارهای تخصصی مثل پوشاک زنانه یا مردانه، با رشد زیادی مواجه می‌شوند. فروشگاه‌های فیزیکی محلی اغلب ارتباطی قوی با تامین‌کنندگان دارند. همچنانکه فروشگاه‌های فیزیکی از انبار خود کم می‌کنند، مصرف‌کنندگان هم با سرعت بیشتری از برندهای محبوب خود خرید می‌کنند.
خرده‌فروشی‌های محلی با سرمایه‌گذاری روی فروشگاه اینترنتی چندین منفعت نصیب‌شان می‌شود:

  • به مشتری‌های فعلی خود بهتر خدمت می‌کنند. آنها به جای رفتن به فروشگاه فیزیکی می‌توانند به صورت آنلاین موجودی را چک کنند، سفارش دهند و بعد در فروشگاه فیزیکی سفارش را تحویل بگیرند.
  • در سطح کشور فعالیت می‌کنند. این کار برای آنهایی که محصولات منحصربه‌فردتری در اختیار دارند آسان‌تر است. من همین اواخر از فروشگاه اینترنتی که خارج از محدوده‌ی زندگی‌ام بود، چندین لباس مردانه خریدم. زیرا آنها برند مورد نظر من را می‌فروختند، فروشگاه اینترنتی بسیار خوبی داشتند و خدمات مشتری‌شان عالی بود.
  • می‌توانند در بازارهای اینترنتی بفروشند.

سرمایه‌‌ی لازم برای مهاجرت به فروشگاه آنلاین بسته به هدفی که دارید می‌تواند کم یا زیاد باشد.

برگرفته شده از این مطلب در سایت Practical Ecommerce.

کتاب رایگان

«چه کسانی به درد تجارت الکترونیک می‌خورند؟ (و تجارت الکترونیک به درد چه کسانی می‌خورد؟)»

پیام و یا پرسش‌تان را بنویسید.