عکاسی حرفه‌ای از محصولات با گوشی هوشمند

دسته‌بندی:

اگر هنوز بودجه‌ی لازم را برای خریدن دوربین عکاسی ندارید، می‌توانید تا آن موقع یاد بگیرید که چگونه با گوشی هوشمند خود عکس‌ محصول خوب بگیرید.

شکی نیست که تصاویر محصولات بخش بزرگی از موفقیت آنلاین شماست. تصاویر پیام بصری شما را به مشتریان منتقل می‌کنند، تجهیزات شما را نمایش می‌دهند و آنها را قانع می‌کنند که محصول شما را به سبد خرید اضافه کنند. اگر درست اجرا شوند باعث فروش بیشتر و افزایش رضایت مشتریان می‌شوند و به روایت داستان برند شما کمک می‌کنند. می‌دانیم که بهتر است تجهیزات عکاسی پیشرفته بخرید اما می‌دانیم که همه نمی‌توانند این کار را انجام دهند.

خبر خوب این است که تا زمانی که یک دوربین حرفه‌ای بخرید گوشی هوشمند شما می‌تواند به عنوان یک دوربین موقت عالی عمل کند.

ممکن است به نظر برسد گوشی برای عکس‌های محصول مناسب نباشد، اما اگر بدانید که چگونه از آن استفاده کنید، گوشی‌ هوشمند شما می‌تواند یک دارایی خیلی مفید باشد. گوشی‌های هوشمند طی چند سال گذشته به طرز چشمگیری پیشرفت کرده‌اند و امروزه دوربین‌های پیشرفته‌ای دارند که می‌توان با آنها تصاویر محصول حرفه‌ای گرفت؛ بخصوص برای اینترنت. اما فقط به این دلیل که گوشی هوشمند شما می‌تواند عکس‌های باکیفیت بگیرد، به این معنی نیست که در اولین تلاش همه چیز بی‌نقص خواهد بود.

با دستور‌العمل‌های زیر می‌توانید تصاویر محصولی را که با گوشی می‌گیرید بهبود دهید:

دستگاه خود را بشناسید

اولین گام در گرفتن تصاویر حرفه‌ای شناخت کامل دستگاه خودتان است. همه چیز را در مورد دوربین داخلی و میزان کنترلی که می‌توانید اعمال کنید یاد بگیرید. بسیاری از گوشی‌های هوشمند دارای چندین تنظیم دستی هستند، از جمله کنترل نوردهی (exposure)، تراز سفیدی (white balance) و پردازش عکس. ببینید چگونه می‌توانید با هر یک از این ابزارها تصاویر خود را بهتر کنید. اگر از گوشی هوشمندی استفاده می‌کنید که این ویژگی‌ها را ندارد، یک برنامه‌های کاربردی مانند Camera +،Camera ZOOM FX یا VSCOCam را نصب کنید. این ابزار‌ها کنترل‌های مفید دستی از جمله ویرایش و به اشتراک‌گذاری قابلیت‌ها را فراهم می‌کنند و توسط بسیاری از عکاسان حرفه‌ای استفاده می‌شوند.

اصول اولیه‌ی حالت دستی را بدانید

اگرچه عکس‌برداری در حالت اتوماتیک می‌تواند در زمان صرفه‌جویی کند و عکس‌های عالی تولید کند، خیلی بهتر است که تصویر خود را تا آنجا که ممکن است کنترل کنید. گوشی هوشمند را نمی‌توان به اندازه‌ی یک دوربین حرفه‌ای کنترل کرد، با این حال درک اصول کار به بهبود تصاویر شما کمک خواهد کرد.

بخش‌های اصلی حالت دستی این‌ها هستند:

نوردهی

نوردهی مقدار نوری است که شما با دوربین خود آن را ضبط می‌کنید و توسط سه ابزار کنترل می‌شود: سرعت شاتر، دیافراگم و ISO.

  • سرعت شاتر طول زمانی است که شاتر دوربین شما باز می‌شود تا نور را جذب کند. این عامل میزان نور گرفته شده و هر حرکتی را در کادر کنترل می‌کند. اگرچه بعید است که گوشی هوشمند شما دارای گزینه‌ای برای کنترل سرعت شاتر باشد، اما می‌توانید نوردهی را برای نواحی مختلف نوری در عکس خود اجرا کنید. برای انجام این کار بر روی اکثر گوشی‌های هوشمند، صفحه‌ی نمایش خود را در ناحیه‌ای که می‌خواهید نشان دهید لمس کنید. دوربین شما به طور خودکار تنظیمات خود را براساس مقدار نور در آن ناحیه وجود دارد اصلاح می‌کند.

نمونه‌ی تنظیم سرعت شاتر عکاسی حرفه‌ای از محصولات با گوشی هوشمند

  • گشودگی دیافراگم باز شدن لنز دوربین شما است که میزان نور دریافت شده و عمق میدان را کنترل می‌کند (عمق میدان، وضوح بین پیش‌زمینه و پس‌زمینه‌ی تصویر شما را تعیین می‌کند). دیافراگم پایین نور بیشتری را دریافت می‌کند و یک پس‌زمینه تار ایجاد می‌کند، در حالی که دیافراگم بالا نور کمتری را می‌گیرد و پس زمینه را به طور واضح‌تری نشان می‌دهد. عمق میدان را می‌توانید با تنظیمات دستی گوشی و فاصله‌ی خودتان از موضوع عکس کنترل کنید. عکس‌برداری نزدیک از محصول تفاوت بیشتری بین پیش‌زمینه و پس‌زمینه ایجاد می‌کند و پس‌زمینه‌ی تار و پیش‌زمینه‌ی واضحی بدست می‌دهد. عکس‌برداری از فاصله‌ی دور از محصول، تفاوت کمتری بین پیش‌زمینه و پس‌زمینه ایجاد می‌کند که یک تصویر واضح‌تر بدست می‌دهد. گشودگی دیافراگم را می‌توانید با ابزار فکوس و فاصله‌ی خود از محصول کنترل کنید. به عنوان مثال، اگر یک پس‌زمینه‌ی تار می‌خواهید (دیافراگم پایین)، به محصول خود نزدیک شوید و ناحیه‌ی مورد نظر خود را لمس کنید. پس‌زمینه به طور خودکار تار می‌شود، در حالی که پیش‌زمینه واضح باقی می‌ماند. اگر یک پس‌زمینه‌ی واضح می‌خواهید (دیافراگم بالا)، از محصول خود دور شوید (مثلاً یک متر) و روی صفحه نمایش ناحیه‌ای را که می‌خواهید فکوس باشد لمس کنید. پس‌زمینه و پیش‌زمینه واضح باقی می‌ماند.
    توجه: هنگام عکس‌برداری از محصولات خود، از زوم دیجیتال استفاده نکنید چون به طور مشخصی کیفیت عکس را کاهش دهد. در عوض، خودتان را به محصول نزدیک‌تر یا دورتر کنید.
  • ISO حساسیت دوربین به نور است. یک ایزوی پایین (۱۰۰-۲۰۰) یک حساسیت کم است، به این معنی که نور کمتری را جذب می‌کند. یک ایزوی بالا (۸۰۰-۱۶۰۰) حساسیت بالایی دارد، به این معنی که نور بیشتری می‌گیرید. تنظیمات ایزوی بالا، دانه‌بندی عکس‌های شما را افزایش می‌دهد و منجر به کیفیت پایین می‌شود. اگر کنترل دستی داشته باشید، توصیه نمی‌کنم از ISO ۴۰۰ بالاتر بروید.

تراز سفیدی

تراز سفیدی (White Balance) تنظیماتی است که برای تصحیح اثرات رنگ دوربین مورد استفاده قرار می‌گیرد، که کمک می‌کند تا اشیاء در تصویر تا جای ممکن به رنگ طبیعی خود نزدیک‌تر باشند. اگر گوشی هوشمند شما این گزینه را داشته باشد، معمولاً یک دکمه با حروف «WB» روی آن قرار دارد. از آنجایی که تراز سفیدی تا حد زیادی تحت تاثیر نوع نور تصویر قرار می‌گیرد، هر زمان که منبع نور شما تغییر می‌کند، تنظیم آن را اصلاح کنید. (برای مثال، هنگام ورود به محیط داخلی، ممکن است نور روز را به نور فلورسنت تغییر دهید.)

نمونه‌ی تنظیم تراز سفیدی در عکاسی با گوشی

به دنبال نور ملایم باشید یا یک lightbox بسازید

برای گرفتن عکس از محصول هیچ چیز به پای نور ملایم یا پراکنده نمی‌رسد. این نور شدت کمتری دارد، به طور مساوی روی محصول پخش می‌شود (که باعث ایجاد سایه‌های کمتر می‌شود) و جزئیات بیشتری را نشان می‌دهد و این باعث می‌شود که بهترین تصویر از محصول شما بدست بیاید.
خوشبختانه پیدا کردن نور نرم آسان است اگر بدانید باید دنبال چه چیزی باشید. اگر می‌خواهید در خانه یا دفتر کار خود عکس‌برداری کنید، برای اجتناب از پرتوهای شدید، در نزدیکی پنجره در یک روز روشن ولی ابری عکاسی کنید. سپس، از یک قطعه کاغذ یا پوستر سفید استفاده کنید تا نور وارد شده را منعکس کند و هر گونه سایه بر روی محصول را از بین ببرد.

نمونه‌ی ایجاد لایت باکس با نور طبیعی برای عکاسی از محصول

یک گزینه‌ی عالی دیگر این است که لایت‌باکس خود را بسازید. به این ترتیب می‌توانید با هر نوع نور و هر زمان از روز که بخواهید عکاسی کنید بدون اینکه بخواهید پولی خرجِ یک لایت‌باکسِ آماده کنید.

نمونه‌ی ایجاد لایت باکس برای عکاسی از محصول

یک پس‌زمینه‌ی موثر ایجاد کنید

یک پس‌زمینه‌ی موثر برای جلب توجه به محصولات شما و تقویت برند شما ضروری است. بسیاری از صاحبان کسب‌وکار یک پس‌زمینه‌ی سفید انتخاب می‌کنند تا یک تصویر تمیز داشته باشند که محصولات‌شان را نشان دهد. بعضی دیگر ترجیح می‌دهند یک پس‌زمینه‌ی سیاه داشته باشند یا حتی یک پس‌زمینه‌ی طراحی شده. اگر می‌خواهید در ‌پس‌زمینه‌ی عکس محصولات از رنگ‌های دیگر استفاده کنید، زمانی را صرف تحقیق درباره نظریه‌ی رنگ‌ها کنید تا ترکیبی انتخاب کنید که محصولات‌تان را برجسته کند.

فراموش نکنید که ویرایش کنید

عکس‌برداری را انجام دادید ولی کار شما با عکس محصول هنوز تمام نشده است. حالا باید عکس‌ها را ویرایش کنید تا صحنه را قبضه کنید، بهترین ویژگی‌های تصاویر خود را برجسته کنید تا به کمک آن پیام بی‌نقص برند خودتان را منتقل کنید. اکثر برنامه‌هایی که در بالا ذکر شدند ابزارهای ویرایش بصری ارائه می‌دهند. اگر دنبال چیز بیشتری هستید، Photoshop Touch و AfterLight نیز گزینه‌های خوبی هستند.
برای اینکه در گرفتن عکس‌های بی‌نقص کمی جلو بیفتید، سعی کنید با این تنظیمات پایه‌ای کمی بازی‌ کنید:

  • روشنایی: افزایش روشنایی تصویر شما، هرگونه نقصی را پنهان کرده و جلوه‌ای جذاب به آن می‌دهد.
  • کنتراست: افزایش کنتراست باعث می‌شود تصویر شما در مقابل پس‌زمینه برجسته شود.
  • تراز سفیدی: گاهی اوقات دوربین شما تراز سفیدی را درست تنظیم نمی‌کند. دستکاری این مقیاس برای به دست آوردن طبیعی‌ترین رنگ‌ها یک راه حل سریع و آسان است.
  • شفافیت: افزایش وضوح تصویر جزئیات پیچیده‌ی محصول و کیفیت تصویر را بهبود می‌بخشد.

عکاسی محصول مهارتی نیست که یک شبه ساخته شود، بنابراین گرفتن اولین عکس‌ها به نظر سخت می‌رسد. درست مثل همه‌ی‌ چیزهای دیگر، هر چه بیشتر در این کار تمرین کنید بهتر می‌شوید. اگر این نکات را در ذهن نگه دارید و به طور منظم عکس بگیرید، در زمان کوتاهی به سوی عکاسی حرفه‌ای حرکت خواهید کرد.

بیشتر بخوانید: ۵ نوع عکاسی برای فروش محصولات آنلاین

 

کتاب رایگان

«راهنمای خودانجام عکاسی از محصولات»

پیام و یا پرسش‌تان را بنویسید.