۴ دلیل برای بازسازی فروشگاه اینترنتی

دسته‌بندی:

اگر منبع مشکل را ندانید، غیر ممکن است بتوانید راه حلی برای کاهش فروش فروشگاه اینترنتی خود بسازید. در اینجا در مورد چهار تا از رایج‌ترین قاتلان نرخ تبدیل در طراحی وب‌سایت فروشگاه اینترنتی و نحوه‌ی اصلاح و بازسازی آنها صحبت می‌کنیم.

همیشه برای کسب‌وکارهای آنلاین روشن نیست که چه زمانی باید وب‌سایت خود را بازسازی کنند. البته مسائلی مانند مشکلات فنی یا اطلاعات قدیمی ممکن است واضح باشد، اما در مورد نشانه‌های ظریف‌تر چه؟

از خودتان این سؤالات را بپرسید:

  • آیا فروش آنلاین شما تحلیل رفته؟
  • آیا ترافیک وب شما کاهش پیدا کرده؟
  • آیا نرخ دفع کاربر افزایش پیدا کرده؟

اگر پاسخ شما به هر یک از این سوالات مثبت است، می‌تواند نشانه‌ای از این باشد که فروشگاه اینترنتی شما نیاز به کار دارد.

با این حال، اگر ندانید که در وهله‌ی اول چه چیزی باعث ایجاد مشکل می‌شود، تقریباً غیرممکن است که راه‌حلی پیدا کنید.

۱. پلتفرم شما برای SEO بهینه‌سازی نشده است.

استراتژی سئو یکی از ستون‌های یک کسب‌وکار آنلاین قوی و موفق است. در آخر، اگر مشتریان شما نتوانند کسب و کار شما را پیدا کنند، بدیهی است که محصول و یا خدمات شما را نمی‌خرند. در حالی که بسیاری از سایت‌های تجارت الکترونیک اهمیت کلمات کلیدی قوی در توصیف محصول را درک می‌کنند، لزوماً به این معنی نیست که سایت‌شان واقعاً برای سئوی قوی بهینه‌ شده است.

بر اساس یک گزارش ۱۸ درصد از سایت‌های تجارت الکترونیک بک‌لینک‌های خرابی داشتند که مشتریان را به صفحات خطای ۴۰۴ یا تغییر مسیر‌های ضعیف هدایت می‌کرد. بک‌لینک‌هایی که از سایت‌های سطح بالا می‌آیند می‌توانند برای رتبه‌بندی وب‌سایت شما بسیار سودمند باشند، اما اگر این لینک‌ها فرمت درستی نداشته باشند یا به صفحات نامربوط (مانند صفحه اصلی) برسند، می‌تواند منجر به افزایش نرخ دفع کاربر شود.

به گزارش SEMRush، علاوه بر لینک‌ها، سایر عوامل SEO در وب‌سایت شما بر رتبه‌بندی آن اثر می‌گذارد، از جمله امنیت وب‌سایت و کیفیت کلمات کلیدی در کل محتوا. به همین دلیل است که استفاده از یک پلتفرم فروشگاه اینترنتی بهینه شده برای روش‌های اصولی سئو، انتخابی هوشمندانه است. به دنبال ویژگی‌هایی باشید که اضافه کردن پیوندهای ناوبری سفارشی، عناوین صفحه، URLها، برچسب‌ها و توصیف‌های متا (meta descriptions) در آن آسان باشد، تا محتوای سایت شما برای موتورهای جستجو قابل مشاهده باشد.
دانلود کنید: چگونه بهترین پلتفرم تجارت الکترونیک برای SEO را انتخاب کنید

۲. UX سایت شما قدیمی است.

تجربه‌ای که مشتریان شما با وب‌سایت و برند شما دارند اصل ماجراست. تمام پژوهش‌ها ثابت کرده که تغییرات در UX می‌تواند بر درآمد کسب‌وکار شما تاثیر بگذارد. همچنین این تغییرات بر اینکه مشتریان چقدر خرید کنند، چقدر به برند شما وفادار بمانند و با چه احتمالی شما را به دیگر خریداران توصیه کنند تاثیر می‌گذارد.

UX عالی می‌تواند در یک بازار بسیار رقابتی یک مزیت واضح باشد. در واقع در کنار قیمت، کاربردپذیری (usability) وب‌سایت و سایر عوامل UX مهمترین ملاحظات برای خریداران آنلاین هستند. اگر وب‌سایت شما UX بروزی نداشته باشد و آنچه را که بازدیدکنندگان شما می‌خواهند ارائه نکند، احتمال این هست که آنها جای دیگری را جستجو کنند.

به این نقص‌های طراحی که می‌تواند سد راه یک UX راحت باشد نگاه کنید:

  • آیا مشتریان می‌توانند در پلتفرم شما به راحتی حرکت کنند یا سایت شما تعداد خیلی کمی (یا خیلی زیادی) دسته‌بندی ارائه می‌دهد؟
  • خرید کردن چقدر پیچیده است؟
  • آیا طراحی فروشگاه واقعاً برند شما را بازتاب می‌دهد یا یک بروزرسانی مدرن می‌تواند اوضاع را تغییر دهد؟

نگاهی به مجموعه داده‌های تحلیلی خود بکنید و ببینید مشتریان شما کجا جدا می‌شوند. اگر مشتریان اغلب سبد خرید خود را رها می‌کنند، می‌تواند بیانگر مشکلی با UX فرایند خرید باشد. یا اگر کاربران معمولاً پس از مشاهده‌ی صفحات محصول خارج می‌شوند، شاید بهتر باشد طراحی یا نوشته‌ را تغییر دهید.

بیشتر بخوانید: ۵ راه برای بهبود تجربه‌ی کاربری در فروشگاه اینترنتی

۳. استراتژی جمع‌آوری داده‌های شما مشخص نیست.

کسب‌وکارهای تجارت الکترونیک برای محبوب ماندن و فراهم کردن تجربه‌ی بهتر برای مشتری بیشتر از همیشه بر اطلاعات مشتریان متکی هستند. برندهایی که به صورت جدی بر اساس داده‌ها عمل می‌کنند، سودآورتر و سریع‌تر از سایر شرکت‌ها هستند.

با توجه به انتظارات بالا برای تجارب برند شخصی، برندهای تجارت الکترونیک باید سیستمی داشته باشند تا مجموعه‌ی داده‌های ضروری را جمع‌آوری کنند و همچنین از این داده‌ها برای تجربه‌ی بهتر مشتری استفاده کنند.

یک رویکرد بهتر به جای تلاش برای ساخت یک پایگاه داده‌ی بزرگ از اطلاعات، به حداقل رساندن اطلاعات است. چیزی که برندهای آنلاین برای انتخاب استراتژی‌های جمع‌آوری داده باید به آن توجه کنند، چرایی، چیستی و چگونگی است.

  • چرا این اطلاعات را جمع‌آوری می‌کنید؟
  • برای چه چیزی استفاده می‌شود؟
  • چگونه سازماندهی و اعمال خواهد شد؟

اول استراتژی خود را تعریف کنید و روش‌های دقیقی را که تیم شما می‌تواند از داده‌های مشتری استفاده کند – مثل پیشنهادهای خرید شخصی، پیشنهادهای سفارشی یا پیام‌های بازاریابی بهتر – تعیین کنید. با این کار تعیین اینکه چه داده‌هایی ضروری است، آسان‌تر خواهد بود و تیم شما می‌تواند نحوه‌ی جمع‌آوری این داده‌ها را از طریق روش‌های تجزیه و تحلیل داده‌های وب‌سایت مشخص کند.
دانلود کنید: آمارگیری تجارت الکترونیک برای تازه‌کارها

۴. بهینه‌سازی سایت‌تان برای موبایل کافی نیست.

همانطور که خریداران بیشتری از دستگاه‌های موبایل برای تحقیق و پرداخت استفاده می‌کنند، مهم است که برندهای تجارت الکترونیک تجربیات یکسان یا مشابهی برای خرید بر روی صفحه نمایش کوچک ارائه دهند. نیمی از فروش خرده‌فروش‌ها در حال حاضر به لحاظ فنی تجارت الکترونیک موبایلی (m-commerce) است، بنابراین برندهای آنلاین باید سایت‌های خود را برای مشتریانی که از موبایل و تبلت استفاده می‌کنند بهینه‌سازی کنند.

با وجودی که آمار فروش m-commerce همچنان افزایش می‌یابد، به نظر می‌رسد که برندها هنوز تجربه‌ای را که مشتریان انتظار دارند ارائه نمی‌دهند. طبق گزارش Salesforce و Demandware، اگر سایت موبایلی برندها کمتر امن به نظر برسد یا در تجربه‌ی کاربری دارای موانعی مثل مشکل دیدن اطلاعات محصول یا مسائل مربوط به پرداخت باشد، مشتریان به احتمال کمتری از آنها خرید می‌کنند.

اطمینان حاصل کنید که نسخه‌ی موبایل وب‌سایت شما به همان اندازه‌ی نسخه‌ی دسکتاپ خوب طراحی شده است و تجربه‌ی کاربری (UX) آن بهینه‌سازی شده است. برای جلوگیری از ناراضی شدن مشتریان باید با اندازه‌های مختلف صفحه‌ی نمایش منطبق باشد، به طوری که مشتریان برای مرور وب‌سایت شما نیاز نداشته باشند دائم زوم کنند. اندازه‌ی متن را برای خواندن آسان تنظیم کنید و مطمئن شوید که تب‌های ناوبری برای جستجوی آسان ساده هستند.

بیشتر بخوانید: آیا کسب‌وکار شما برای موبایل آماده است؟

نتیجه

تعمیرات اساسی کامل وب‌سایت شما می‌تواند گران و وقت‌گیر باشد و در برخی موارد ضروری نیست. چند ترفند و تغییر کوچک می‌تواند تاثیر بسیار خوبی بر روی مشتریان شما داشته باشد. نگاهی به داده‌های تجزیه و تحلیل خودتان بندازید تا ببینید چه چیزی باعث می‌شود بازدیدکنندگان بدون هیچ ردی و بدون خرید ناپدید شوند.

وب‌سایت شما هرگز واقعاً کامل نمی‌شود. همواره تنظیمات و تغییراتی هست که می‌تواند تجربه‌ی خرید را بهتر کند. به آنچه که مشتریان شما می‌خواهند توجه کنید و براساس آن طراحی کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه ریسک بازسازی فروشگاه اینترنتی را کاهش دهید

کتاب رایگان

«راهنمای تجربه کاربری (UX) در وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک»

پیام و یا پرسش‌تان را بنویسید.