راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی: ۷ جنبه‌ی فنی که باید بدانید

دسته‌بندی:

راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی نیازی به تخصص در زمینه‌ی کامپیوتر ندارد. شما باید بر ساختن محصولات خوب و بازاریابی برندتان تمرکز کنید و کارهای فنی را به شرکتی که در این زمینه تخصص دارد بسپارید. با این حال، بسیار مهم است که نوع فعالیت شرکتی را که استخدام کرده‌اید از منظر فنی بدانید، تا قبل و بعد از راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی تصمیمات درست‌تری بگیرید.

اول و پیش از همه‌ی این‌ها، شرکت فنی همکار شما، شکل و شمایل وبسایت شما را طراحی می‌کند. همچنین فضایی برای ذخیره‌ی داده‌ها در اختیارتان می‌گذارد و به شما کمک می‌کند تراکنش‌ها را نهایی و مدیریت کنید. اینها کمترین کاری است که یک شرکت فنی در حوزه‌ی تجارت الکترونیک برای شما انجام می‌دهد. به جز این‌ها چیزهای دیگری هست که شما هم باید بدانید تا مطمئن شوید وبسایت‌تان به خوبی کار می‌کند و موفق و امن است.

۱. امنیت وب‌سایت

وبسایت شما باید در برابر حمله‌ی هکرها مقاوم باشد. امن‌ترین وبسایت‌ها از رمزنگاری لایه‌ی سوکت‌های امن (Secure Sockets Layer یا SSL) استفاده می‌کنند که اتصالی امن برای رد و بدل کردن تمام داده‌ها و تراکنش‌ها فراهم می‌کنند. تمام داده‌های رد و بدل شده، از لحظه‌ای که یک نفر وارد وبسایت شما می‌شود تا لحظه‌ای که آن را ترک می‌کند، رمزنگاری می‌شوند.

یک راه ساده برای فراهم کردن این قابلیت، استفاده از HTTPS به‌جای HTTP است. HTTPS تمام امکانات زبان HTML را به همراه امنیت لایه‌ی انتقال (Transport Layer Security یا TLS) یا همان SSL در اختیارتان قرار می‌دهد. برای هر نوع تراکنش حاوی اطلاعات حساس، HTTPS واجب است، آنقدر که گوگل کروم از ژانویه‌ی ۲۰۱۷ به بعد، هر وبسایتی که HTTPS نباشد و از شما رمز عبور یا اطلاعات کارت اعتباری‌تان را درخواست کند، به عنوان وبسایت «ناامن» نشان می‌کند.

بیشتر بخوانید: آنچه درباره‌ی امنیت تجارت الکترونیک باید بدانید

۲. کارایی وبسایت

اگر یک مشتری احساس کند وبسایت شما کند است یا وبسایت رقیب‌تان سریعتر از شماست، به احتمال زیاد آن مشتری را از دست می‌دهید. صفحات وبسایت شما باید در کمتر از چند ثانیه بارگذاری شوند. اگر اینطور نبود، شرکت فنی شما باید پیش از آنکه متوجه این موضوع شوید، مشغول کار برای رفع این مشکل باشد.

اغلب شرکت‌های فنی خوب، تکنسین‌هایی دارند که با استفاده از ابزارهای رصد کردن (monitoring) وبسایت، به طور مداوم مشغول بررسی کارایی وبسایت شما هستند. اگر وبسایت شما به هر دلیلی دچار اختلال شد، آنها به صورت خودکار از طریق ایمیل یا تلفن گزارش خرابی را دریافت می‌کنند. دقت کنید که سرعت بارگذاری برای موبایل هم همینقدر است. پس زمان بارگذاری را روی دستگاه‌های مختلف تست کنید.

بیشتر بخوانید: افزایش سرعت فروشگاه اینترنتی (۱۰ راهکار)

۳. اول موبایل

این روزها، سرویس‌های تجارت الکترونیک، حتی قبل از این که به دسکتاپ فکر کنید، کمک‌تان می‌کنند یک وبسایت بر روی موبایل داشته باشید. به خاطر این که اغلب محتوایی که روی موبایل به درستی دیده می‌شوند، روی دسکتاپ هم درستند، اما نه برعکس. تمام ویژگی‌ها باید اول برای موبایل توسعه یابند، هم iOS و هم اندروید. ویژگی‌ها باید در این پلتفرم‌ها به درستی کار کنند و داده‌ها باید قابلیت توسعه داشته باشند.

اگر برای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی به شرکتی رفتید و آنها به شما گفتند که وبسایت شما را اول برای «وب» یا «دسکتاپ» آماده می‌کنند و بعد برای موبایل، به احتمال زیاد باید سراغ جای دیگری بروید. علی‌رغم تمام جنبه‌های مثبت و هیجان‌انگیز آن شرکت، این رویکرد قدیمی است و از همان ابتدا وبسایت شما را دچار مشکل می‌کند.

۴. میزبانی بر ابر

شرکت فنی همکار شما، به احتمال زیاد از ابرهایی مثل آمازون، گوگل یا مایکروسافت برای ذخیره کردن داده‌ی شما استفاده می‌کند. حتی ممکن است با هر سه کار کنند تا بتوانید از میان آنها هر کدام را که خواستید انتخاب کنید. می‌توانید با بررسی فاکتورهایی مثل پشتیبان‌گیری، بازیابی از حادثه (Disaster Recovery یا DR)، امنیت و زمان به‌کار (Uptime) یکی از آنها را انتخاب کنید.

آمازون، گوگل و مایکروسافت هر سه گزینه‌های خوبی هستند اما ممکن است شما یا شرکت همکارتان یکی از آنها را ترجیح دهد. اما انتخاب یکی از آنها واجب است چون آنها مسئول این هستند که وبسایت شما از دسترس خارج نشود، امنیت داده‌هایتان تضمین باشد و اگر حادثه‌ای افتاد وبسایت‌تان قابلیت بازیابی داشته باشد.

۵. بروزرسانی‌های وبسایت

وبسایت را نباید راه انداخت و فراموش کرد. باید شرکتی را انتخاب کنید که به طور مداوم کدهای جدیدی برای بهبود کارایی و امکانات جدید به وبسایت شما اضافه کند. متاسفانه بعضی شرکت‌ها روزی یک بار، یا چند روزی یک بار کدی به وبسایت شما اضافه می‌کنند. باید با شرکتی کار کنید که بتواند در هر زمان از روز کدهای جدید را بارگذاری کند تا مجبور نشوید برای رفع یک مشکل یا امکانات جدید صبر کنید.

۶. مهندسی داده

از شرکت فنی که به آن مراجعه کرده‌اید بپرسید آیا یک تیم تخصصی برای مهندسی داده در اختیار دارند یا نه. تا بتوانید درباره‌ی کارایی وبسایت‌تان گزارش‌های آماری شخصی‌سازی شده دریافت کنید. این آمار به شما کمک می‌کند بدانید آیا محصولات‌تان به درستی در سایت قرار داده شده‌اند، آیا آدم‌ها به طور مداوم سبدهایشان را رها می‌کنند، آیا باید یک ناوبری دیگر را امتحان کنید یا خیر.

البته اغلب شرکت‌ها گزارش‌های مختصری به شما ارائه می‌کنند، اما اگر تیمی متخصص در این زمینه در اختیار ندارند، مجبورید اگر لازم شد با شرکت‌های دیگر کار کنید. این هزینه‌ی شما را بالا می‌برد و زمان بیشتری ازتان می‌گیرد. خبر خوب این است که اغلب شرکت‌ها این خدمات را به نوعی در اختیارتان می‌گذارند و به طور مداوم ابزارهای آمارگیری خودشان را بروز می‌کنند.

این امکان، یعنی مهندسی داده توسط یک تیم متخصص، وقتی که بخواهید با استفاده از ابزارهای هوش کسب‌وکار (‌Business Intelligence یا BI) آمار وبسایت خود را بررسی کنید مفید است و به کارتان می‌آید. وقتی می‌خواهید دید عمیق‌تری نسبت به رفتار مشتری در وبسایت داشته باشید و بدانید که آنها چه محصول یا خدماتی را می‌پذیرند و کدام را رد می‌کنند، ابزارهای BI را باید به کار بگیرید. مطمئن شوید که شرکت همکار شما می‌تواند در صورت نیاز داده‌های تراکنشی لازم برای رسیدن به این آمار را در اختیارتان بگذارد.

۷. اتصال به دیگران

گرچه ممکن است در زمینه‌ی تکنولوژی مبتدی باشید، به احتمال زیاد برای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی از نرم‌افزارهای زیادی استفاده می‌کنید. توانایی اتصال تمام این ابزارها به هم برای سرعت و تحلیل داده مهم است. برای مثال، اگر با MailChimp بازاریابی ایمیلی می‌کنید، با اتصال این ابزار به پلتفرم تجارت الکترونیک‌تان مطمئن می‌شوید تمام ایمیل‌های «متشکریم» و پیشنهادها، مشتری‌ها را به سمت وبسایت شما بازمی‌گردانند و دید وسیع‌تری پیدا می‌کنید نسبت به این که چه کسی چه چیزی خریده است، کدام حراج‌ها جواب داده‌اند و آیا می‌توانید مشتری‌هایی که سبد خریدشان را رها کرده‌اند به فروشگاه بازگردانید یا خیر.

در نهایت، شرکتی پیدا کنید که از پلتفرمی استفاده می‌کند که به ابزارهای بیشتری متصل می‌شود. هر چه بیشتر به ابزارهای دیگر متصل شوید، می‌توانید ابزارهای بیشتری در اختیار داشته باشید.

 

کتاب رایگان

«راهنمای تمام و کمال راه‌اندازی کسب و کارهای اینترنتی»

پیام و یا پرسش‌تان را بنویسید.