ده اشتباه رایج در فروشگاه‌های اینترنتی

دسته‌بندی:

استفاده از یک فروشگاه اینترنتی برای فروش محصولات می‌تواند سود زیادی نصیب‌تان کند. به‌جای پرداخت اجاره و خرید لوازم مورد نیاز برای فروشگاه فیزیکی و استخدام نیروی انسانی، می‌توانید یک فروشگاه اینترنتی راه بیندازید و با کمترین هزینه، هر محصولی را به هر کسی در هر جایی بفروشید. البته مثل فروشگاه فیزیکی، راه انداختن یک وبسایت به این معنی نیست که محصولات‌تان خودبه‌خود به فروش می‌روند. خیلی‌ها فکر می‌کنند راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی مثل آب خوردن است اما اتفاق‌های ناگوار زیادی ممکن است بیفتد که صاحب فروشگاه به آنها فکر نکرده است. اینجا ده اشتباه رایج در فروشگاه‌های اینترنتی که باید از آنها اجتناب کنید آورده شده است.

۱. نبود خدمات مشتری

گرچه مصرف‌کننده‌ها محصول را به صورت اینترنتی می‌خرند و ارتباط رو در رو با فروشنده وجود ندارد، خدمات مشتری هنوز مهم است و باید وجود داشته باشد. کاری کنید که مشتری‌ها بتوانند به راحتی سوال‌هایشان را بپرسند و پیشنهاد و انتقاد خود را مطرح کنند. همچنین باید روند ارجاع محصولات را هم آسان کنید و در صورت نیاز وجه پرداختی را به مشتری برگردانید.

۲. تصاویر ناکافی

تنها راه پیش روی مصرف‌کننده‌ها برای این که بفهمند دقیقاً دارند چه چیزی می‌خرند، تصاویر هستند. آنها نمی‌توانند محصول را بردارند یا تست کنند اما باید بتوانند همه‌ی اینها را از طریق تصویرهایی که برای محصول گذاشته‌اید بفهمند. حتماً بیشتر از یک تصویر برای محصول بگذارید تا محصول را از زوایای مختلف نشان دهند. اگر محصول در رنگ‌های مختلف عرضه می‌شود، حتماً از تمام رنگ‌ها دست کم یک تصویر قرار دهید یا امکانی فراهم کنید که با انتخاب رنگ، تصویر مناسب نمایش داده شود.

۳. توصیفات ناکافی

توصیف محصول به اندازه‌ی تصویرش مهم است. باید توصیف محصول تمام جنبه‌های آن را نشان دهد و توضیح دهد که محصول چگونه ساخته شده است، چه کاری انجام می‌دهد یا چطور باید ازش استفاده کرد. هر وقت امکانش بود، لیستی از مواد تشکیل‌دهنده‌ی محصول و اطلاعات کارخانه یا تکنیک ساختش را بنویسید. همچنین بنویسید آیا این محصول دارای گارانتی است یا خیر.

۴. مراحل تسویه‌ی پیچیده

وقتی مشتری تصمیم گرفت یک محصول را بخرد، باید بتواند این کار را در کوتاهترین زمان و کمترین کلیک انجام دهد. می‌توانید گزینه‌ی «تسویه به عنوان مهمان» را فعال کنید تا اگر کسی نخواست حساب کاربری بسازد باز هم بتواند خرید کند. اگر می‌توانید تمام مراحل تسویه را در یک صفحه بگنجانید. اینجا بیشتر بخوانید: صفحه‌ی تسویه و ۱۱ راه برای بهبود آن

۵. نبودن گزینه‌های ارسال

همه‌ی مشتری‌ها دوست دارند گزینه‌های مختلفی داشته باشند، به‌خصوص در مورد ارسال. یک اشتباه رایج در فروشگاه‌های اینترنتی توجه نکردن به این مسائله و تاکید روی روش ارسال ترجیحی خودتان است. هر کاری لازم است بکنید تا گزینه‌های مختلفی برای ارسال داشته باشید، چه در مورد زمان ارسال و چه در مورد هزینه‌اش. مشتری‌ها به ندرت از فروشگاهی که یک گزینه‌ی ارسال بیشتر ندارد و هزینه‌اش به‌اندازه‌ی محصولی است که انتخاب کرده‌اند، خرید می‌کنند.

این موضوع همچنین به شما به عنوان صاحب فروشگاه هم کمک می‌کند. زیرا ارائه‌دهندگان خدمات ارسال، امکانات متنوعی در اختیارتان قرار می‌دهند. همچنین اگر یکی از آنها به هر دلیلی در دسترس نبود، می‌توانید از دیگری استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: ارسال کالا در تجارت الکترونیک و ۶ نکته‌ی مهم درباره‌ی آن

۶. جستجوی ناکارآمد

اگر فروشگاهی با تنوع محصول بالا دارید مشتری‌ها باید بتوانند با جستجوی چند کلیدواژه به اطلاعاتی که می‌خواهند دست پیدا کنند. به گفته‌ی اندی ایدس (Andy Eades) در Elevate Web، مشتری‌هایی که با جستجو به یک محصول می‌رسند، احتمال این که خرید کنند سه برابر بیشتر است. بنابراین ضروری است که درباره‌ی اطمینان از کارایی جستجوی وب‌سایت خود زمان کافی صرف کنید.

نباید به خاطر یک موتور جستجوی پر اشتباه این نرخ تبدیل را از دست بدهید. بیشتر پلتفرم‌های ای‌کامرس یک موتور جستجو درون خود دارند، وظیفه‌ی شما این است که توصیفات محصول را با کلیدواژه‌ها و برچسب‌ها بهبود دهید.

۷. عدم حضور در شبکه‌های اجتماعی

حالا دیگر تقریباً غیرممکن است که یک کسب و کار آنلاین داشته باشید و از شبکه‌های اجتماعی استفاده نکنید. به خصوص اگر فروشگاهی اینترنتی دارید. وبسایت‌هایی مثل پینترست و اینستاگرام می‌توانند به‌عنوان کاتالوگ محصولات مورد استفاده قرار بگیرند و امکان به اشتراک‌گذاری محصولات را برای آدم‌ها فراهم کنند.

توییتر و فیسبوک هم می‌توانند کمک کنند محصولات و فروشگاه‌تان به آدم‌های بیشتری معرفی شوند. حتما در تمام صفحات محصول از دکمه‌های اشتراک در شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید. می‌توانید از طرح ۱۱ مرحله‌ای بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی شروع کنید.

۸. طراحی فقط برای دسکتاپ

آدم‌ها دیگر فقط از کامپیوتر شخصی استفاده نمی‌کنند. امروزه استفاده از تلفن‌های همراه و تبلت‌ها به قدری زیاد شده که حتما باید طراحی بهینه شده برای موبایل هم داشته باشید. بیشتر پلتفرم‌های ای‌کامرس این امکان را به طور پیش‌فرض در خود دارند.

اگر از پلتفرمی قدیمی استفاده می‌کنید باید با استفاده از HTML5 و دیگر ابزارها طراحی فروشگاه‌تان را تغییر دهید تا مشتری‌ها بتوانند بدون هیچ اشکالی محصولات‌تان را در موبایل و تبلت ببینند و خرید کنند.

۹. نداشتن استراتژی برای SEO

دیگران چطور شما را پیدا می‌کنند؟ به احتمال خیلی زیاد با جستجوی محصول‌تان در یکی از موتورهای جستجو مثل گوگل. اگر می‌خواهید در صفحات بالایی موتورهای جستجو قرار بگیرید باید یک برنامه‌ی جامع SEO برای خودتان طرح‌ریزی کنید. خیلی بیشتر از چند کلیدواژه برای SEO باید وقت و انرژی بگذارید. باید زیرساخت فروشگاه‌تان درست باشد، برای عکس‌ها برچسب بگذارید و بات‌های جستجو را به درستی هدایت کنید تا بتوانند شما را به مشتری‌ها معرفی کنند.

۱۰. ناوبری ضعیف

هیچ چیزی به‌اندازه‌ی ناوبری ضعیف مشتری‌ها را ناامید نمی‌کند. اطلاعاتی که سخت پیدا می‌شوند، دکمه‌های نامناسب و تعدد فونت‌ها و رنگ‌ها همگی مشتری را سردرگم می‌کنند. هر کسی باید بتواند به راحتی در فروشگاه شما بچرخد.

آدم‌ها باید بتوانند با کلیک روی عکس‌ها به صفحه‌ی محصول برسند، اطلاعات آن محصول را بخوانند و با کلیک روی سربرگ سایت به صفحه‌ی اصلی بازگردند. لازم نیست از اول به همه چیز فکر کنید، می‌توانید از این راهنما استفاده کنید.

چه تازه یک فروشگاه راه انداخته‌اید و چه در حال ارتقا فروشگاه فعلی هستید، از این ده اشتباه رایج در فروشگاه‌های اینترنتی پرهیز کنید تا فروشگاه موفقی داشته باشید و فروش‌تان بالا برود.

 

کتاب رایگان

«۳۴ راهکار که بازدید و کیفیت فروشگاه اینترنتی‌تان را بالا می‌برند»

پیام و یا پرسش‌تان را بنویسید.