تولید محتوا و ۳ مزیت آن نسبت به تبلیغات در تجارت الکترونیک

دسته‌بندی:

مشتریان شما هم احتمالاً مثل خودتان از یک مسدودکننده‌ی آگهی (ad blocker) استفاده می‌کنند. اگر کسی این کار را نکند ممکن است بینایی خود را به خاطر بنرهای تبلیغاتی از دست بدهد. با این شرایط چطور فروشندگان می‌توانند مشتریان را درگیر کنند و فروش را افزایش دهند؟
جواب این سوال بازاریابی محتوایی (content marketing) است، تولید محتوا چیزی که باید در انبار مهمات دیجیتال خود داشته باشید.

به جای تبلیغات نامتمایز یا تخفیف‌محور، محتوا باید به عنوان بخش اصلی راهبرد بازاریابی هر کسب‌وکار عمل کند. پیام تخفیف برای کشاندن مشتری به فروشگاه کافی نیست چه برسد به اینکه او را به فروشگاه برگرداند. پیام روشن است: به تبلیغات اکتفا نکنید. محتوای باکیفیت را هم به کار بگیرید. از ویدئوهای راهنما، نقد و بررسی و بلاگ بهره بگیرید.

در اینجا سه دلیل اهمیت محتوا برای ایجاد بهترین تجربه‌ی مشتری و نتایج بعضی از فروشندگان مجنتو را بررسی می‌کنیم.

۱. محتوا اصالت برند را نشان می‌دهد

مخاطبان با اینفلوئنسرهای دیجیتال ارتباط برقرار می‌کنند چرا که آنها افکار و توصیه‌های خودشان را ارائه می‌کنند. وقتی یک اینفلوئنسر محصولی را تایید می‌کند بیشتر توصیه‌ای تخصصی به نظر می‌آید تا ترویج و تبلیغ. فروشندگان هم می‌توانند با تولید محتوایی که نیازهای مشتریان را برآورده کند همین کار را انجام دهند و با احساسات مشتریان تماس برقرار کنند. تکنیک‌های سنتی بازاریابی مثل هدف‌گیری مجدد تبلیغات (ad retargeting) و ابزارهای رهایی سبد خرید (cart abandonment tools) حالا دیگر خوش‌بینانه و تهاجمی تلقی می‌شوند. اما ترکیب آنها با محتوای قابل خرید (محتوایی که درباره‌ی محصولات است) به شما کمک می‌کند ایده‌های خود را به شکلی متمایز با مشتریان خود به اشتراک بگذارید.

برند تخصصی آرایش شارلوت تیلبری این رویکرد را با تولید انبوهی از انیمیشن‌ها و و ویدئوهای راهنما برای تیپ‌های متفاوت اجرا کرد، از کانتورینگ تا رنگ‌های رژ لبِ افزاینده‌ی اعتمادبه‌نفس.

این برند اعتبار اجتماعی خود را در اولویت قرار داد و ۱.۶ میلیون مخاطب در اینستاگرم برای خود جمع کرد. تیلبری از این طریق هم تخصص و نوآوری‌های صنعتی خود را به نمایش می‌گذارد و هم از مشتری‌های خودش قدردانی می‌کند. این محتوا ارتباطی اجتماعی ایجاد می‌کند که هم به مشتریان آموزش می‌دهد و هم آنها را درگیر برند می‌کند.

۲. محتوا ارتباط با مشتری را قوی می‌کند

خریداران اگر از چیزی خوششان بیاید دوباره سراغش می‌روند! وقتی مشتریان احساس کنند که فروشندگان، نیازهایشان را درک می‌کنند با اطمینان بیشتری از آنها خرید می‌کنند. محتوای فروش مثل بروشور‌، راهنما، و اطلاعات جامع در مورد محصولات نشان می‌دهد که چگونه محصول می‌تواند به زندگی مشتری اضافه شود. همچنین اطلاعات کلیدی به آنها کمک می‌کند راحت‌تر در مورد خرید تصمیم بگیرند.

روسو متال برای فروش خدمات انبارداری باکیفیت خود از یک ابزار بصری مخصوص استفاده کردند که به مشتریان کمک می‌کند برای خرید خود برنامه‌ریزی کنند و یک ماژول در سایت قرار دادند تا مشتریان بتوانند قیمت پیشنهادی خود را آنلاین ارسال کنند.

۳. محتوا مزیتی رقابتی ایجاد می‌کند و برند را متمایز می‌کند

در حالی که هنوز خیلی از فروشنده‌ها برای جذب مشتری به بنرهای تبلیغاتی و تخفیف‌های بزرگ تکیه می‌کنند، تهیه‌ی محتوای باکیفیت شما را متمایز می‌کند. محتوای درگیرکننده به شما کمک می‌کند از اطلاعاتی که از مشتریان خود بدست می‌آورید بیشترین بهره را ببرید و مناسب‌ترین پیشنهادها را برای مشتریان خود بفرستید. محتوای بیشتر به معنی فرصتی بیشتر برای دیده‌شدن و تعامل با مشتری است. تولید محتوا علاوه بر بهبود تجربه‌ی مشتری و افزایش نرخ تبدیل، سئوی ارگانیک و فرصت‌های بازاریابی از جمله شبکه‌های اجتماعی را تقویت می‌کند. سرمایه‌گذاری در برند، محصول و محتوای تحلیلی (بخصوص ویدئو) در سایت‌های دیگر و سایت‌های اجتماعی خیلی جذاب‌تر از بنرهای تبلیغاتی است. این شیوه‌های قدیمیْ منفعلانه هستند و به راحتی نادیده گرفته یا مسدود می‌شوند. با تولید محتوای باکیفیت، چیز باارزشی در اختیار مشتری می‌گذارید بدون اینکه تخفیفی ارائه کنید.

اگر محصول خود را در بازارها و سایت‌های دیگران می‌فروشید تولید محتوای باکیفیت اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. برای یاکیما که برند پیشرو باربند اتوموبیل در دنیاست، فروشندگان شریک (partner retailer) بخش مهمی از مدل کسب‌وکار هستند، با این حال یاکیما می‌خواست مشتری‌هایش به اطلاعات دقیقی در مورد محصولات‌شان دسترسی داشته باشند. یاکیما تصمیم گرفت ماژول محصولات خودش را با سایت‌های شریک‌ ادغام کند تا مشتری‌ها بتوانند محصول مناسب را پیدا کنند و در عین حال در سایت‌های شریک تسویه کنند. این کار باعث شد شریک‌ها از توسعه‌ی ابزار قابل تنظیم برای محصولات معاف شوند و از طرف دیگر تجربه‌ی مثبت و پایایی را برای برند یاکیما تضمین کرد.

 

کتاب رایگان

«راهنمای وبلاگ‌نویسی برای یک کسب‌وکار موفق»

پیام و یا پرسش‌تان را بنویسید.