۶ نشانه‌ برای اینکه زمان ساختن فروشگاه اینترنتی خودتان فرا رسیده است

دسته‌بندی:

ممکن است کسب‌وکار آنلاین خودتان را از بازارهای بزرگی مثل دیجی‌کالا شروع کرده باشید. اما اگر همه چیز به خوبی پیش برود به زودی به فروشگاه اینترنتی خودتان نیاز پیدا خواهید کرد.

وقتی پلتفرم خودتان را داشته باشید می‌توانید هویت برندتان را خلق کنید و با مشتریان به روش‌های بامعناتری تعامل کنید. همچنین می‌توانید به ابزارهای مخصوص و گزینه‌های قابل تنظیمی دسترسی پیدا کنید که با نیازهای خاص شما همخوانی داشته باشند.

اما بهترین زمان برای حرکت به سمت ساخت فروشگاه اینترنتی اختصاصی چه زمانی است؟

در متن زیر به علامت‌هایی اشاره شده که نشان می‌دهد کسب‌وکار شما برای شروع یک مرحله‌ی جدید آماده است و زمان آن رسیده که از پلتفرم اختصاصی خودتان کالا بفروشید.

۱. اجرت زیادی پرداخت می‌کنید.

اگر جریان درآمد مستقلی برای خود ایجاد نکنید بازارهای آنلاین مقدار زیادی از سود شما را برای خودشان برمی‌دارند. دیجی‌کالا، بامیلو، آمازون و ای‌بی درآمد خود را به صورت اجرت درصدی (۲ تا ۲۰ درصد) از هر تراکنش به دست می‌آورند. این پول را می‌توانید برای توسعه‌ی کسب‌وکار خود سرمایه‌گذاری کنید.

وقتی شروع به کار می‌کنید بیست درصد ممکن است رقم کوچکی باشد اما وقتی فروش شما به اعداد ۹ رقمی برسد میلیون‌ها تومان از سود شما به جیب‌ شرکت‌های بزرگ می‌رود، پولی که می‌تواند تحت کنترل شما باشد و به رشد کسب‌وکارتان کمک کند. ساخت یک فروشگاه اینترنتی و انتقال ترافیک به فروشگاه جدید ممکن است طول بکشد اما این کار سرمایه‌گذاری استراتژیکی است که در بلندمدت جواب می‌دهد.

۲. کارتان تنوع ندارد.

برای محافظت از امپراطوری خود به چند منبع درآمد مختلف نیاز دارید. اگر تنها به یک پلتفرم یا بازار آنلاین تکیه کنید، در صورتی که دسترسی شما به هر دلیلی قطع شود، زیر پایتان خالی می‌شود. به جای تلاش برای اینکه در کسب‌وکار دیگران جای خود را باز کنید و خودتان را با شرایط آنها وفق دهید، می‌توانید صاحب کسب‌وکار خودتان باشید.

پیش از رسیدن به اعداد ۸ یا ۹ رقمی هم می‌توانید به فکر مستقل شدن باشید. شاید چند سال پیش این امکان فراهم نبود اما امروزه می‌توانید با کمک گرفتن از پلتفرم‌های گوناگون، با پرداخت اشتراک ماهیانه یا حتی به صورت رایگان فروشگاه خودتان را داشته باشید.

وقتی فروشگاه خودتان را داشته باشید همه چیز را خودتان کنترل می‌کنید و لازم نیست از طراحی، قیمت و اجرت دیگران تبعیت کنید. مهمتر از این‌ها، کسی نمی‌تواند در وبسایت شما علیه خودتان تبلیغ کند.

۳. آمار فروش ثابت است.

بازارهای بزرگ همه چیز را ساده می‌کنند. بسیاری از کارها را به جای شما انجام می‌دهند و تعداد زیادی مشتری دارند. اما هنگامی که به میزان فروش ثابتی می‌رسید زمان آن است که راه جدیدی برای فروش بسازید. باید در مورد تعداد مشتریانی که در این بازار می‌توانید جذب کنید هشیار باشید. وقتی به میزان نهایی رسیدید به دنبال بازارهای دیگر در اینترنت بروید.

۴. مشتریان از شما می‌خواهند.

داشتن فروشگاه اینترنتی اختصاصی نشانه‌‌دهنده‌ی بلوغ برند شماست و به مشتری نشان می‌دهد که یک کسب‌وکار جدی پشت کالای شماست. اگر مشتری نشانی آنلاین شما را بخواهد و شما او را به بازارهای فروش بزرگ مثل دیجی‌کالا ارجاع دهید تصویر مناسبی از برند خود به نمایش نمی‌گذارید.

هر برندی باید موقعیت خود را با داشتن یک پایگاه مناسب نشان دهد.

۵. نیازهای شما پیچیده شده‌اند.

به مرور که کسب‌وکارتان به بلوغ می‌رسد متوجه نیازهای خاص مشتریان خود می‌شوید، نیازهایی که بازارهای بزرگ نمی‌توانند تامین کنند. به طور مثال ممکن است این فروشگاه‌ها فیلترهایی برای رنگ، اندازه و برند محصولات داشته باشند، اما اگر محصول شما جزئیات بیشتری داشته باشد که برای مشتریان شما مهم هستند به مشکل برمی‌خورید. این مسئله وقتی جدی‌تر می‌شود که کالاهای تخصصی بفروشید یا جزئیات محصولات شما برای مشتریان اهمیت زیادی داشته باشد. بازارهای بزرگ شناختی از محصول شما ندارند و به جزئیات مهم آنها و دغدغه‌های مشتریان شما اهمیتی نمی‌دهند.

همچنان با رشد فروش به اطلاعات بیشتری در مورد خریداران خود نیاز پیدا خواهید کرد. اطلاعاتی مثل آدرس ایمیل، سابقه‌ی خرید و رهایی سبد خرید برای اجرای راهکارهای حفظ مشتری و درآمدزایی بلندمدت فروشگاه ضروری هستند.

۶. محصول شما خاص یا لاکچری است.

برندهای لوکس هیچگاه محصول خود را در بازارهای اینترنتی بزرگ عرضه نمی‌کنند و برای این کار دلیل خوبی دارند. این برندها سعی می‌کنند تصویری خاص و منحصربه‌فرد از کالاهای خود نشان دهند و عرضه‌ی کالای آنها در بازارهای اینترنتی بزرگ این تصویر را به هم می‌ریزد. بسته به این که چه محصولی می‌فروشید ممکن است لازم باشد کنترل دقیقی بر راه‌های عرضه‌ی آن داشته باشید. این راهبرد برای فروش کالاهایی مثل جواهرات، مد و اکسسوری، که حجم فروش پایین و سود بالایی دارند و تجربه‌ی کاربری در فروش آنها اهمیت زیادی دارد حیاتی است.

بازارهای بزرگ هیچوقت نمی‌توانند تصویر و احساس مورد نظر عرضه‌کنندگان این کالاها را منتقل کنند.

به همین ترتیب اگر فروشگاه عمده‌فروشی یا تجارت B2B دارید داشتن وبسایت مستقل، کسب‌وکار شما را معتبرتر و قابل اعتمادتر نشان می‌دهد. مشتری می‌خواهد بداند کسی پشت این محصول هست که در صورت لزوم جواب ایمیل یا تلفن او را خواهد داد؛ به ویژه برای محصولات گرا‌ن‌قیمت یا کالاهایی که تهیه و ارسال آنها به زمان بیشتری نیاز دارد.

 

کتاب رایگان

«۶۲ اصطلاح ضروری تجارت الکترونیک که هر صاحب کسب و کاری باید بداند»

پیام و یا پرسش‌تان را بنویسید.