۵ استراتژی بهینه‌سازی موبایل برای افزایش ارزش طول عمر مشتری

دسته‌بندی:

استراتژی موبایل شما نباید فقط به طراحی واکنشی (responsive) وبسایت یا اپلیکیشن محدود شود. این استراتژی‌ها باید فکرشده باشند و کمک کنند تجربه‌‌ی منحصربه‌فردی با موبایل برای افراد بسازید، منبع ترافیک را مشخص کنید و محتوا را برای افزایش نرخ تبدیل تا بیشترین مقدار ممکن بهینه کنید. تحقیق Global C – Suite Study توسط IBM نشان می‌دهد «۶۴٪ متخصصین بازاریابی معتقدند راهکارهای موبایل تاثیر عظیمی در آینده‌ی نزدیک کسب‌وکار دارد» درحالی که «دو سوم این متخصصین اولویت اول بازاریابی را توسعه‌ی تجربه‌ی کاربری عمیق‌تر و غنی‌تر می‌دانند.» در این مقاله می‌خواهیم ۵ استراتژی بهینه‌سازی موبایل را توضیح دهیم که برندها می‌توانند برای ایجاد ارتباطی عمیق با مشتری‌ و افزایش ارزش طول عمر مشتری از آنها استفاده کنند.

۱. بهینه‌سازی برای میکرولحظات موبایل

برندها باید بدانند که فرایند خرید (buying journey) به چندین میکرولحظه تقسیم شده است که اهمیتی کلیدی در اقدام بی‌درنگ مشتری و وفاداری آنها به برندها دارد. در حال حاضر، مردم در سراسر جهان درحال تلاش برای بهره‌برداری هرچه بیشتر از لحظات خود هستند و برندها باید در این لحظات حضور خود را به مشتری نشان دهند.

به طور کلی، گوگل چهار میکرولحظه را معرفی کرده است:

  • لحظه‌ی می‌خواهم-بدانم: در مقایسه با چند سال پیش ۶۵٪ از مصرف‌کنندگان آنلاین، اینترنت را برای اطلاعات بیشتر جستجو می‌کنند. ۶۶٪ از کاربران تلفن‌های هوشمند بعد از تماشای یک تبلیغ تلویزیونی، روی موبایل به دنبال آن می‌گردند.
  • لحظه‌ی می‌خواهم-بروم: جستجوهای «نزدیک من» نسبت به سال گذشته دو برابر شده است. ۸۲٪ کاربران تلفن‌های هوشمند از اینترنت برای پیدا کردن کسب‌وکاری محلی استفاده می‌کنند.
  • لحظه‌ی می‌خواهم-انجام-دهم: ۹۱٪ از کاربران تلفن‌های هوشمند وقتی درحال انجام کاری هستند برای گرفتن ایده به تلفن‌های همراهشان مراجعه می‌کنند. تنها در امسال بیشتر از ۱۰۰ میلیون ویدیو «چگونگی انجام کار» (How-to) در یوتیوب دیده شده است.
  • لحظه‌ی می‌خواهم-بخرم: ۸۲٪ از کاربران تلفن‌های همراه هنگام خرید در فروشگاه‌های فیزیکی به تلفن همراهشان رجوع می‌کنند. نرخ تبدیل به نسبت سال گذشته ۲۹٪ افزایش داشته است.

لحظه‌ی می‌خواهم-بدانم

  • لحظاتی هستند که در آنها آدم‌ها دنبال یاد گرفتن چیزی هستند. تمام عبارات جستجوی او در این لحظات برای ارضای میل به دانستن اوست.
  • بعضی از عبارات جستجو اینها هستند:
  • چطور می‌شود فرورفتگی ماشین را تعمیر کرد.
  • چطور می‌شود یک سلول در اکسل را بازیابی کرد
  • پدر کامپیوتر کیست
  • وقتی می‌خوابیم چه می‌شود
  • Micromax canvas 6
  • آموزش الفبا
  • نکته‌های سایه‌ی چشم

لحظه‌ی می‌خواهم-بروم

  • لحظاتی هستند که بازدیدکننده می‌خواهد به مکانی نزدیک یا دور برود. عبارات جستجو اغلب همان کاری است که شخص می‌خواهد انجام دهد. مثلا:
  • بستنی‌فروشی نزدیک من
  • رزرو پرواز به دبی
  • کافه نزدیک من

لحظه‌ی می‌خواهم-انجام-دهم

  • لحظاتی که آدم‌ها می‌خواهند کاری انجام دهند. مثال از عبارات جستجو:
  • یادگیری کاراته
  • کجا می‌شود تلفن همراه را تعمیر کرد
  • دانلود whatsapp
  • می‌خواهم ازدواج کنم
  • آموزش موج‌سواری در ساحل بل
  • این عبارات نشان می‌دهد که شخص می‌خواهد کاری انجام دهد و برندها باید دقیقاً در این لحظه خودشان را در معرض دید او قرار دهند.

لحظه‌ی می‌خواهم-بخرم

  • لحظاتی که مشتری تصمیم می‌گیرد چیزی را بخرد. مثال:
  • خرید iphone 6s
  • نمایندگی رنو در دهلی
  • خرید اینترنتی بدلیجات ارزان
  • ثبت LLC در آمریکا
  • تعویض برف‌پاک‌کن جلو

رسیدگی به مشتری در میکرولحظات

۵ راه که می‌توانید با کمک آنها به مشتریان بالقوه‌‌ی خود در یکی از میکرولحظه‌ها رسیدگی کنید:

۱. نقشه‌ی لحظه بسازید

مجموعه‌ای از لحظه‌ها که انتظار می‌رود مشتری در طول فرایند خرید آنها را تجربه کند آماده کنید. اگر تمام لحظات را می‌دانید می‌توانید فازهای مختلف بازاریابی‌ خود را طرح‌ریزی کنید تا به هر مشتری در میکرولحظه‌هایش رسیدگی کنید و از این راه شانس تبدیل را افزایش دهید.

۲. نیاز مشتری در هر لحظه را بفهمید

اگر مشتری شما دنبال گرفتن تاکسی است تا به یک مهمانی برسد و شما پیشنهاد تخفیفی برای بعد از مهمانی به او بدهید، واضح است که لحظه را از دست داده‌اید.

۳. از فضا برای فراهم کردن تجربه‌ی درست استفاده کنید

از موقعیت جغرافیایی و زمان روز برای فراهم کردن تجربه‌ای به‌یادماندنی برای کاربر استفاده کنید. مشتری را در تمام چرخه‌ی خرید مطلع نگه دارید. اگر مشتری نزدیک فروشگاه فیزیکی شماست و دارد دنبال محصولی در فروشگاه اینترنتی شما می‌گردد به او اطلاع دهید که محصول را می‌تواند از نزدیک ببیند.

۴. در دسترس باشید

آدم‌ها از دستگاه‌های مختلفی برای طی کردن فرایند خرید استفاده می‌کنند. اطمینان حاصل کنید که برند شما در طول تمام این میکرولحظه‌ها، فارغ از نوع دستگاهی که مشتری از آن استفاده می‌کند در دسترس است. وبسایت یا اپلیکیشن خود را کاربرپسند و جذاب بسازید تا مشتری احساس امنیت کند.

انتخاب رنگ مناسب و ناوبری صحیح نقش مهمی در بهینه کردن مسیر مشتری به سمت خرید ایفا می‌کند. از رنگ‌هایی استفاده کنید که شخصیت برند شما را نشان می‌دهند.

وبسایت ۹۹designs اطلاعات خوبی درباره‌ی رنگ‌ها در اختیار شما قرار می‌دهد.

۵. تمام لحظه‌های مهم را اندازه‌گیری کنید

بعضی لحظه‌ها ممکن است به طور مستقیم منجر به خرید نشوند اما تمام میکرولحظه‌ها بخش مهمی از فرایند خرید را تشکیل می‌دهند. مطمئن شوید که تمام لحظه‌ها را در نظر گرفته‌ و اندازه گرفته‌اید تا بفهمید مشتریان کجاها وقت بیشتری صرف می‌کنند و چه چیزی آنها را ترغیب به خرید می‌کند و مهم‌تر از همه، اغلب چه وقت از روز خرید می‌کنند.

از افزونه‌های موقعیتی هوشمندانه استفاده کنید

افزونه‌های موقعیتی در Google AdWords به شما اجازه می‌دهند آدرس کسب‌وکار و اطلاعات دیگر (مثل ساعت کاری و امتیاز) را در صفحه‌ی نتایج جستجو نمایش دهید. همچنین می‌توانید دکمه‌ای برای تماس مستقیم هم در نتایج جستجو قرار دهید.

به افزونه‌ی موقعیتی زیر از فروشگاه‌های Wensmith نگاه کنید. آدرس‌های مختلف در کنار فاصله‌ی تقریبی و دکمه‌ی تماس کنارشان قرار دارد.

چه کسب‌وکاری بزرگ با چندین فروشگاه فیزیکی داشته باشید و چه یک فروشگاه کوچک باشید، افزونه‌های موقعیتی می‌توانند کمک‌تان کنند مشتری‌هایی را که همین اطراف هستند جذب کنید.

چند نکته:

  1. افزونه‌ها را به SiteLinks هم وصل کنید.
  2. با لینک کردن حساب کاربری‌تان به Google My Business چندین آدرس اضافه کنید.
  3. از گزارش افزونه‌های موقعیتی که به صورت رایگان توسط گوگل در اختیارتان گذاشته می‌شود استفاده کنید تا به کمک‌ آن تاثیر آنها را بر تبدیل ارزیابی کنید.

۳. از موقعیت جغرافیایی استفاده کنید

امروزه تلفن‌های هوشمند مجهز به تکنولوژی جی‌پی‌اس هستند که موقعیت دقیق هر فرد را نشان می‌دهد. می‌توانیم از این اطلاعات استفاده کنیم تا خدماتی ارائه کنیم: یک وعده‌ی غذایی، یک کوپن تخفیف و نظیر آن. اینها راه‌های خوبی برای هدف قرار دادن مشتری‌های محلی هستند.

داشتن اطلاعات درباره‌ی مشتری‌ها به برند شما کمک می‌کند استراتژی بازاریابی‌تان را با میکرولحظه‌های مخاطبین در تلفن‌های همراهشان مطابقت دهید. افزودن شبکه‌های اجتماعی در استراتژی بازاریابی ضروری است. برای این که بتوانید به طور دقیق مخاطبین‌تان را طبقه‌بندی کنید و مشتری‌های بالقوه را بشناسید باید از اطلاعات مربوط به موقعیت جغرافیایی استفاده کنید.

اگر برای فهمیدن حرف‌هایی که درباره‌ی برند شما گفته می‌شود نام برند و کلیدواژه‌های مربوط را در شبکه‌های اجتماعی جستجو می‌کنید، دارید راه اشتباهی می‌روید.

۷۴٪ از پست‌هایی که برچسب موقعیت خورده‌اند دیگر کلیدواژه یا نام برند را نمی‌نویسند.

پس چه کار می‌شود کرد؟

از محتوای پست‌ها و محتوای برچسب‌خورده با موقعیت استفاده کنید. تعجب می‌کنید وقتی تاثیرش را ببینید.

مثال Foursquare

Foursquare که اپلیکیشن تلفن همراه برای جستجو و پیدا کردن خدمات و کسب‌وکار است، برای پیدا کردن اطلاعات مرتبط با میکرولحظه‌ها به طرز شگفت‌انگیزی خوب است. این اپلیکیشن از هوش موقعیتی استفاده می‌کند تا تجربه‌ی کاربری منحصربه‌فردی بسازد. وقتی می‌خواهیم استراتژی بازاریابی را با توجه به موقعیت پیاده‌سازی کنیم می‌توانیم چیزهای زیادی از Foursquare یاد بگیریم.

اگر در نیویورک باشید و به یک رستوران بروید، هوش موقعیتی به Foursquare اجازه می‌دهد به شما پیشنهاد دهد چه چیزی سفارش دهید. مثال دیگر این است، اگر در حین سفر دنبا‌ل نوشیدنی خنک باشید، Foursquare می‌تواند نزدیکترین فروشگاه‌ها را به شما نشان دهد. این حاضر بودن در میکرولحظه‌های مشتری است.

۴. از پیوندهای عمیق اپلیکیشن (App Deep Links) استفاده کنید

پیوندهای عمیق اپلیکیشن به گوگل اجازه می‌دهد محتوای اپلیکیشن شما را ایندکس کند. مهم است که اجازه دهید کاربران محتوای اپلیکیشن را پیش از نصب تجربه کنند. برای ایندکس کردن اپلیکشن اندروید خود این مراحل را باید انجام دهید:

  1. برای آدرس‌های HTTP فیلتر مفهومی (intent filters) اضافه کنید. مثالی از کد این فیلترها این است:

    <activity

    android:name=”com.example.android.mystoreActivity

    android:label=”@string/title_mystore”>   <intent-filter>

    <action android:name=”android.intent.action.VIEW” />

    <category android:name=”android.intent.category.DEFAULT” />

    <category android:name=”android.intent.category.BROWSABLE” />

    <data android:scheme=”http” />

    <data android:scheme=”https” />

    <data android:host=”www.mystore.com” />

    </intent-filter>

    </activity>

  2. کدی بنویسید که فیلترهای مفهومی را کنترل کند.
  3. اپلیکیشن را با استفاده از Search Console و Play Developer Console به وبسایت وصل کنید.
  4. از ابزار تست لینک عمیق استفاده کنید تا مطمئن شوید همه چیز درست است.

مزایای ایندکس کردن اپلیکیشن

  1. با بالا بردن حضور در نتایج جستجو، تعداد دانلود اپلیکیشن را بیشتر می‌کند.
  2. اپلیکیشن‌های موبایل به نسبت وبسایت‌ها کاربرپسندانه‌تر هستند. به همین دلیل اپلیکیشن‌ها به افزایش ارزش طول عمر مشتری بیشتر کمک می‌کنند.
  3. ایندکس کردن اپلیکیشن عاملی برای رتبه‌بندی در نتایج جستجوی موبایل است.
  4. می‌توانید از لینک‌های عمیق برای بینگ هم استفاده کنید.

۵. در همان نتایج جستجو اعتمادسازی کنید

در بحث تبدیل، اعتماد اهمیت زیادی دارد. آدم‌ها برایشان سخت است به برندهای جدید اعتماد کنند و خریدشان را از برندهایی می‌کنند که می‌شناسند. یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش اعتماد و دیده شدن بیشتر این است که در همان نتایج جستجو اعتمادسازی را شروع کنید.

چگونه اعتمادسازی کنید

  1. در موتورهای جستجو تبلیغ بگذارید.
  2. چندین لینک به سایت در یک صفحه قرار دهید.
  3. یک ویکی یا پایگاه دانش راه بیندازید.
  4. در فهرست‌های محلی حضور پیدا کنید.
  5. رتبه‌ی خود را در نتایج جستجو بالا ببرید.
  6. اپلیکیشن خود را در فهرست‌گذاری اپلیکیشن‌ها قرار دهید.

انقلاب تلفن‌های همراه درحال پیشرفت به سمتی است که برندها بتوانند هرچه بیشتر با مشتری‌ها در تعامل باشند. پیاده‌سازی استراتژی‌هایی که گفته شد راه بسیار خوبی برای افزایش فروش از طریق دستگاه‌های موبایل است.

بیشتر بخوانید: آیا کسب‌وکار شما برای موبایل آماده است؟

به دنبال مسیر مناسب برای فروشگاه خود هستید؟

همیشه اول با حرفه‌ای‌ها مشورت کنید.

پیام و یا پرسش‌تان را بنویسید.