تاثیر رنگ‌بندی بر فروش در فروشگاه اینترنتی

دسته‌بندی:

همه‌ی ما به طور ناخودآگاه به رنگ‌ها و نوع استفاده‌شان در جاهای مختلف واکنش نشان می‌دهیم. وبسایت‌ها، پروفایل‌ها در شبکه‌های اجتماعی، صفحه‌های فرود یا لندینگ و اپلیکیشن‌های موبایل و تبلت هم از این قاعده مستثنی نیستند. مهم‌تر از همه، رنگی که برای برند خود انتخاب می‌کنید ممکن است یکی از مهم‌ترین انتخاب‌های شما به عنوان بازاریاب، مدیر یا صاحب کسب و کار باشد. بنابراین باید برای تاثیر رنگ‌بندی بر فروش ، نرخ تبدیل و ذهنیت مخاطب اهمیت زیادی قائل شوید.

رنگی که انتخاب می‌کنید بر دیدگاه کاربران تاثیر می‌گذارد

رنگ‌هایی که بر حضور شما در وب نقش دارند تاثیر روانی خیلی زیادی بر بینندگانتان دارند؛ چه رنگ‌های بسیار مهمی مثل رنگ لوگو باشند و چه چیزهای کوچکی مثل اشباع و کنتراست عکس پست‌های وبلاگ. در واقع، ۹۳٪ از مشتری‌ها ظاهر دیداری فروشگاه را عامل اصلی خرید می‌دانند.

همچنین، نظر نهایی ۴۲٪ از کاربرها درباره‌ی یک وبسایت را فقط طرح‌بندی آن وبسایت تعیین می‌کند. و ۵۲٪ از خریدکننده‌ها فقط به دلایل زیبایی‌شناسانه یک فروشگاه را رها می‌کنند و دیگر بازنمی‌گردند. رنگ‌ها نقش مهمی در طراحی وبسایت و شرکت شما دارند.

برای مثال این فاکتورساز را با این سرویس مشابه مقایسه کنید: هر دو سایت رنگ‌ها و عملکردهای یکسان دارند. حالا هر دو را با VendHQ مقایسه کنید که از دکمه‌های سبزرنگی مثل سرویس شاپیفای استفاده می‌کند اما طراحی روشنتری دارد. انتخاب رنگ نه تنها بر طبیعت دیداری هر سرویس تاثیر می‌گذارد بلکه عملکرد آن را هم در چشم ما تغییر می‌دهد.

مشتری‌ها قدر رنگ را می‌دانند

استفاده از رنگ‌های منحصر به فرد، شناخت برند را تا ۸۰٪ و درک و دریافت آن را تا ۷۳٪ بالا می‌برد. مهم‌تر، ۸۵٪ از مشتری‌ها می‌گویند رنگ دلیل اصلی آنها برای خرید یک محصول است، چه چیزی قابل توجه مثل یک ماشین باشد یا محصولی کوچک مثل یک جفت جوراب.

درست است که یک کاربر لزوماً از وبسایت شما خرید نمی‌کند. اما روانشناسی رنگ هنوز مهم است زیرا سایت شما ویترین کسب‌وکار شما و در نتیجه محصولات و خدمات شماست. تنوع رنگ احساسات زیادی را برمی‌انگیزد. حتی اگر یک مشتری از نوع استفاده‌‌ی شما از رنگ‌ها در کسب و کار و دیگر روش‌های بازاریابی شما آگاه نباشد، رنگ‌ها تاثیر ناخودآگاه خود را می‌گذارند.

برای مثال، قرمز پررنگ و نارنجی روشن علامتی صریح برای «همین حالا ثبت‌نام کنید» یا تبدیل‌های مثل آن است، درحالی که آبی اطمینان‌بخش و سبز آرامش‌بخش است. همه‌ می‌دانیم که صورتی و بنفش معمولاً برای جلب مخاطبین مونث استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: طراحی وب سایت تجارت الکترونیک و ۱۰ تله برای آن

با استفاده از رنگ‌های خاص رفتار مشتری را تغییر دهید

از آنجایی که آدم‌ها به طور یکسان تحت تاثیر طیف رنگ‌های مختلف قرار می‌گیرند، می‌توانید با انتخاب رنگ مناسب و سطح اشباع مرتبط تاثیر خاصی بر روی رفتار آنها بگذارید (هر چه باشد، بین مثلاً زرد روشن و طیف طلایی روشن تفاوت‌هایی وجود دارد).

برای مثال، قرمز، قرمز-نارنجی، سیاه و آبی درباری برای تشویق خرید آنی به کار می‌روند، درحالی که مشتریانی که پیش از خرید بودجه‌شان را لحاظ می‌کنند سرمه‌ای و سبز دودی را می‌پسندند و مشتری‌های سنتی طیف پاستیلی روشن را ترجیح می‌دهند. این دانش به خصوص اگر فروشگاه اینترنتی‌ دارید بسیار مهم است اما برای فروش هر چیزی و در هر جایی به کارتان می‌آید.

بیشتر بخوانید: متمایز کردن فروشگاه اینترنتی و ۷ راه برای آن

تسویه مرحله‌ی آخر است – فام (hue) خود را هوشمندانه انتخاب کنید

دست آخر باید معامله را کامل کنید و همینجاست که طراحی فروشگاه بسیار اهمیت می‌یابد. نباید بهانه‌ای دست مشتری‌ها بدهید. احتمال اینکه در همین مرحله‌ی آخر منصرف شوند هم زیاد است. اینجاست که دانش شما از رنگ‌ها می‌تواند به درد بخورد.

اطمینان از کیفیت عکس‌های محصول و رنگ‌هایی که آن محصول را به چشم می‌آورند، و تمام دکمه‌ها و فیلدهاست که نقش کلیدی در کاهش نرخ رهایی سبد خرید و نهایی کردن خرید دارد.

حتما هر صاحب کسب و کار و مدیر بازاریابی‌ای می‌خواهد شخصیتی زیبا، منحصر به فرد و دقیق به کسب‌وکارش بدهد. شخصیتی که ویترینی برای برند باشد و درعین حال با مشتری دوست شود. بنابراین، رنگ‌هایی که در لوگو و وبسایت به کار می‌روند باید به دقت انتخاب شوند تا نه تنها شرکت شما را معرفی کنند بلکه تاثیر رنگ‌بندی بر فروش را افزایش دهند، اهداف بازاریابی شما را برآوره کنند و تاثیر مثبتی بر ذهن مخاطبین بگذارند.

 

می‌خواهید فروشگاه اینترنتی راه بیندازید؟

اول با حرفه‌ای‌ها مشورت کنید.

پیام و یا پرسش‌تان را بنویسید.