راهنمای بهبود سئو برای بازاریابان تجارت الکترونیک

دسته‌بندی:

جاستین باتلیون (Justin Butlion) از تیم Yotpo تحقیقی انجام داده از تعداد ترافیک ورودی از طریق موتورهای جستجو به یک کسب و کار تجارت الکترونیک. او در وبلاگ Kissmetrics می‌نویسد: «وقتی من منابع ترافیک بیش از ۱۸۰۰۰ فروشگاه در پایگاه داده‌ی Yotpo را تحلیل کردم، متوجه شدم ۳۰.۵ درصد تمام ترافیک ورودی از نتایج جستجو در گوگل، بینگ، یاهو و دیگر موتورهای جستجو آمده بود. بحث‌های فراوانی در رابطه با اهمیت سئو برای کسب‌وکارهای آنلاین صورت گرفته است. اما ۳۰ درصد رقم بالایی است. بنابراین بهبود سئو باید تمرکز اصلی صاحبین کسب و کار باقی بماند.»

داده‌ها می‌گویند ترافیک ورودی از طریق موتورهای جستجو یکی از بزرگترین منابع مراجعه به وبسایت‌هاست. هر ماه بیشتر از ۱۰۰ میلیارد جستجو فقط در گوگل انجام می‌شود، این یعنی به طور میانگین ۲.۳ میلیون جستجو در هر یک ثانیه. سهم مشخصی از این جستجوها متعلق به مصرف‌کنندگانی است که به دنبال خرید یا کسب اطلاعات لازم برای خرید کردن هستند. اگر ترافیک موتورهای جستجو بتواند یک سوم درآمد شما، و نه بیشتر، را پوشش دهد چه کاری برای افزایش آن می‌توانید انجام دهید؟

بهبود سئو اقیانوس عمیقی است اما در اینجا اقدامات اصلی آورده شده است که می‌توانید انجام دهید تا از آن ۱۰۰ میلیارد جستجو در ماه سهمی بیشتر نصیب‌تان شود.

۱. توضیحات منحصربه‌فرد و بهینه‌شده تولید کنید

به توضیحات محصول تولید شده توسط کارخانه‌ی سازنده اکتفا نکنید. گرچه این کار وارد کردن محتوا را آسان‌تر می‌کند، باعث ایجاد محتوای تکراری می‌شود و تقریباً بالا بردن رتبه‌ی صفحه‌ی محصول و دسته‌بندی‌اش را در موتورهای جستجو غیرممکن می‌کند.

با تولید توضیحات محصول منحصربه‌فرد و بهینه‌شده برای کلیدواژه‌های مرتبط با محصول، خودتان را در معرض دید مخاطبین بیشتری قرار می‌دهید. حتماً گزاره‌ی ارزش (value proposition) و مزایای آن محصول را شرح دهید. این کار کمک می‌کند نرخ تبدیل بازدیدکننده به مشتری هم افزایش یابد.

پیپ لاجا (Peep Laja)، موسس ConversionXL در کتابش با نام چگونه وبسایت‌هایی بسازیم که می‌فروشند می‌نویسد: «گزاره‌ی ارزش مهم‌ترین چیزی است که تعیین می‌کند آدم‌ها به کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی محصول رغبت نشان می‌دهند یا دکمه‌ی بازگشت مرورگرشان را می‌فشارند.»

۲. بهینه‌سازی تصاویر را فراموش نکنید

عکس‌ها و تصاویر باید با توجه به کلیدواژه‌های مرتبط بهینه‌سازی شوند. کلیدواژه‌ها برای محصولات باید با نام محصول، مدل، ترکیبات و کارخانه‌ی سازنده همخوانی داشته باشند.
بهینه‌سازی تصاویر شامل نام تصویر یا نام فایل، در قالب برچسب alt، هم می‌شود. با توجه به طراحی و کادربندی فروشگاه، ممکن است بخواهید توضیحات مختصری هم درباره‌ی هر تصویر بنویسید.

ژان دیون (Jean Dion) در پستی در Search Engine Journal می‌نویسد: «نام فایل بخشی از اطلاعاتی است که گوگل در نظر می‌گیرد و اگر اطلاعات دیگری از عکس موجود نباشد، آن را در نتایج جستجو نمایش می‌دهد.»
این کارها باعث می‌شود تصویر محصول شما در جستجوهای تصویری مرتبط نمایان شود و ترافیک بیشتری به صفحه‌ی محصول شما وارد کند.

۳. در قالب‌های مختلف محتوای ارزشمند تولید کنید

بازاریابی محتوا یکی از سریع‌ترین و مطمئن‌ترین راه‌های کسب ترافیک به هر وب‌سایتی است. اما نه هر محتوایی. باید محتوایی با ارزش بالا تولید کنید.

گرچه محتوای ارزشمند در یک وبلاگ نقطه‌ی شروع خوبی است، باید با مخاطبین در قالب‌های مختلفی روبرو شوید. اینها راه‌های مختلفی است که می‌توانید از محتوا در قالب‌های مختلف استفاده کنید:

  • از ویدئو در سایت و صفحه‌ی محصول استفاده کنید اما همچنین این ویدئوها را در شبکه‌های اجتماعی اشتراک ویدئو هم قرار دهید.
  • تصاویر جذاب و ترغیب‌کننده ایجاد کنید تا بتوانید از آنها در شبکه‌های اجتماعی دیگر هم استفاده کنید.
  • از محتوای تولید شده توسط مخاطبین خود استفاده کنید. محتوایی مثل رضایت‌نامه‌ها، داستان‌ها، تصاویر محصول در حال استفاده شدن و حتی ویدئوهای مشتریان. این کار اطمینان و اعتبار شما را افزایش می‌دهد.
  • در وبلاگ‌ها به عنوان نویسنده‌ی میهمان مطلب بنویسید و در آنها محصول خود را معرفی کنید.

همانطور که جو پولیتزی (Joe Pulizzi) موسس انستیتوی بازاریابی محتوا می‌گوید: «اگر ما فقط درباره‌ی خودمان حرف بزنیم، هیچوقت مشتری جذب نمی‌کنیم.»

۴. از نرم‌افزار آمارگیری استفاده کنید

یکی از بهترین نرم‌افزارها Google Analytics است. آن را نصب کنید و معیارهای مختلف را زیر نظر بگیرید. منابع مراجعه‌ی ترافیک را که می‌توانید در آنها بیشتر فعالیت کنید ارزیابی کنید و ببینید ترافیک ورودی به چه صفحه‌هایی می‌رود. این کار باعث می‌شود درک روشنی از محتوای تولیدی خود کسب کنید و متوجه شوید کجا باید برای بهبود سئو تلاش بیشتری کنید.

گزارش‌های Google Analytics هم رفتار مخاطبین‌تان را نشان می‌دهد که با استفاده از آن می‌توانید دریابید که چه محتوایی باید تولید کنید، می‌فهمید که آنها دنبال چه چیزی هستند و نوع جستجوی آنها را ارزیابی می‌کنید.

۵. وبسایت خود را با موبایل سازگار کنید

در سال ۲۰۱۵، گوگل اعلام کرد که وبسایت‌های سازگار با موبایل را در رتبه‌های بالاتر نتایج جستجو نمایش می‌دهد. وبسایت‌هایی که با موبایل سازگار نیستند، شانس کمی در بالا آمدن در نتایج جستجو دارند.
وبسایت‌های سازگار با موبایل فقط از بهبود سئو سود نمی‌برند. ۳۰ درصد از آنهایی که از تلفن همراه برای خرید کردن استفاده می‌کنند، اگر فرایند تسویه با موبایل سازگار نباشد، آن را رها می‌کنند.
بنابراین دنبال سازگار کردن وبسایت خود با تلفن‌های همراه باشید، وگرنه درآمد زیادی را از دست خواهید داد.
گوگل ابزاری برای آزمودن این کار طراحی کرده است.

 

کتاب رایگان

«چگونه بهترین پلتفرم تجارت الکترونیک برای SEO را انتخاب کنید»

پیام و یا پرسش‌تان را بنویسید.