۵ راه برای افزایش کارایی مجنتو

دسته‌بندی:

یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های هر پلتفرم تجارت الکترونیکی کارایی است. یک وبسایت با سرعت بارگذاری بالا هم در ترافیک و هم در نرخ تبدیل تاثیر زیادی دارد. گوگل به تازگی سرعت سایت و زمان بارگذاری صفحه را در الگوریتم رتبه‌بندی خود لحاظ کرده است. این یعنی وبسایتی که یک میلی‌ثانیه دیرتر از وبسایت دیگر بارگذاری شود در نتایج جستجو در رتبه‌ی پایین‌ترین قرار می‌گیرد. فروشگاه‌های اینترنتی سریع نرخ تبدیل بالاتری دارند زیرا خریداران اینترنتی می‌خواهند چیزی را به سرعت بیابند و آن را بخرند. برای یک خریدار اینترنتی هیچ چیز به اندازه‌ی کند بودن فروشگاه آزاردهنده نیست. یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌هایی که اغلب می‌شنویم این است که مجنتو در یک محیط تنظیم‌نشده و با امکانات پیش‌فرض، برای سرعت بارگذاری صفحات بهینه نشده است. اما راه‌های زیادی برای افزایش کارایی آن وجود دارد.

ادغام CSS و Javascript

به صورت پیش‌فرض هر کتابخانه‌ی CSS و جاوااسکریپت در یک فایل جداگانه ذخیره می‌شوند و در head صفحه فراخوان می‌شوند. اغلب مرورگرها تعداد کانکشن‌های همزمان به سرور را مجدود می‌کنند و در نتیجه ممکن است بازدیدکننده زمان زیادی منتظر بارگذاری CSSها و جاوااسکریپت‌ها شود.

مجنتو به شما امکان می‌دهد این فایل‌ها را در یک فایل ادغام کنید تا فقط یک درخواست HTTP برای بارگذاری آنها به سرور فرستاده شود. در نتیجه‌ی این کار بازدیدکننده صفحات را سریع‌تر خواهید دید.
پیش از نمایش فروشگاه به عموم، حتماً تمام قسمت‌های فروشگاه را با فایل‌های ادغام‌شده تست کنید. زیرا ممکن است در دستورات جاوااسکریپت که به درستی نوشته نشده‌اند تداخلی پیش بیاید.

جدا کردن مدیا از محتوا

راه دیگر برای افزایش کارایی مجنتو و سرعت (و کاهش بار اضافی بر روی سرور) جدا کردن مدیا از محتواست. می‌توانید روی همان سرور یک زیردامنه تعریف کنید یا مدیای خود را روی یک CDN اختصاصی بگذارید. این کار به مرورگر اجازه می‌دهد راحت‌تر و سریع‌تر مدیا (تصاویر، ویدئوها، فایل‌های صوتی و حتی فایل‌های CSS و جاوااسکریپت) را بارگذاری کند و به بازدیدکننده نمایش دهد.

استفاده از PHP Op-Code Caching

۲ راهکار بالا به نفع بازدیدکننده است اما بهترین کارایی وقتی اتفاق می‌افتد که تمام سیستم از آن نفع ببرد. یکی از مهم‌ترین کارهایی که می‌توانید برای بهبود کارایی سیستم خود انجام دهید استفاده از Op-Code Caching در PHP است. در این روش، دستورات PHP که مورد استفاده‌ی مجنتو هستند کش می‌شوند و سیستم مجبور نیست برای هر مشتری آنها را دوباره تفسیر (interpret) کند. دو تا از ابزارهای قوی این نوع کشْ APC و Xcache هستند.

فعال کردن Compilation در مجنتو

یکی از مزایای عمده‌ی استفاده از مجنتو انعطاف‌پذیری آن در نصب کردن افزونه‌ها و بازفراخوانی (override) افزونه‌های نصب‌شده است. می‌توانید عملکرد هسته‌ی مجنتو را با کپی کردن فولدر ماژول‌های هسته به فولدر مشابهی در app/code/local به راحتی تغییر دهید. اما این انعطاف در سیستم فایل هزینه‌ای هم در پی دارد: کارایی. Compilation می‌تواند این مشکل را برطرف کند. فعال کردن این گزینه تمام ماژول‌ها و بازفراخوانی‌های آنها را به یک محل در دسترس انتقال می‌دهد. می‌توانید از قسمت System -> Tools -> Compilation این گزینه را فعال کنید.

اما یک نکته وجود دارد. هیچوقت سر از خود این کار را انجام ندهید. تجربه‌ی ما در سارینا می‌گوید بعضی از ماژول‌ها در شرایط فعال بودن Compilation با مشکل مواجه می‌شوند. پس اگر می‌خواهید این گزینه را فعال کنید، ابتدا در محیط تست این کار را انجام دهید.
علاوه بر این، برای نصب افزونه‌های جدید حتما باید این گزینه را غیرفعال، و پس از نصب افزونه، دوباره فعال کنید.

استفاده از سیستم فایل RAM برای فولدر var

مطمئن شوید مجنتو اطلاعات مورد نیاز خودش را در مسیری قابل دسترس نگهداری می‌کند. به طور سنتی، این اطلاعات در همان سیستم فایلی که مجنتو روی آن نصب شده قابل دسترس هستند. اما سرعت دیسک‌های سخت پایین است و حافظه‌ی RAM سریع. در نتیجه به راحتی می‌توانید با استفاده از یک سیستم فایل RAM یا RAM-based سرعت رسیدن به پاسخ را افزایش دهید. این سیستم فایل به جای دیسک سخت در RAM سرور ساخته می‌شود. می‌توانید فولدرهای cache و session را در این سیستم فایل ذخیره کنید. اما بهتر است تمام var را به این سیستم فایل انتقال ندهید زیرا خاموش و روشن شدن سرور باعث می‌شود تمام اطلاعات، از جمله logها و پشتیبان‌ها از بین می‌روند.

بعضی از این راهکارها فقط با چند کلیک انجام می‌شوند، در عین حال بسیاری از توسعه‌دهندگان آنها را نادیده می‌گیرند. با صرف زمان برای آماده کردن سیستم خود می‌توانید در زمان کوتاه‌تر به مشتریان بیشتر رسیدگی کنید. و در نتیجه فروش خود را بالا ببرید.

بیشتر بخوانید: ۷ نکته برای استخدام یک شرکت توسعه‌ی مجنتوی عالی

 

به دنبال مسیر مناسب برای فروشگاه خود هستید؟

همیشه اول با حرفه‌ای‌ها مشورت کنید.

پیام و یا پرسش‌تان را بنویسید.