معرفی به دوستان (بازاریابی ارجاعی) و ۵ نکته برای فروشگاه اینترنتی

دسته‌بندی:

تحقیقی که اخیراً منتشر شده نشان می‌دهد «توصیه دوستان و آشنایان» بیشترین تأثیر را بر خرید اینترنتی افراد دارد. این یعنی اگر بتوانید کاری کنید مشتری‌ها درباره‌ی شما حرف بزنند و شما را به دوستان و آشنایان‌شان معرفی کنند، مشتری‌های جدید و فروش بیشتری نصیب‌تان می‌شود. درک این موضوع سخت نیست. همه‌ی ما فروشگاهی را ترجیح می‌دهیم که قبلاً توسط دوستان و آشنایان‌مان امتحان شده و تأیید شده باشند. راه‌های زیادی برای انجام این کار وجود دارد. می‌توانید درباره‌ی بازاریابی دهان به دهان و تاثیر بازاریابی ارجاعی بر افزایش فروش بخوانید. یکی از این راه‌ها استفاده از سیستم معرفی به دوستان در وبسایت و فروشگاه است. در اینجا چند نکته آمده که به شما کمک می‌کنند این سیستم را در فروشگاه خود پیاده‌سازی کنید.

وقت مناسب بیابید

اغلب فروشگاه‌ها سعی می‌کنند سیستم معرفی به دوستان را در تمام صفحات، به خصوص صفحات محصول نمایش دهند. اما بهتر است این کار را وقتی انجام دهید که مشتری محصول یا خدمات خود را دریافت کرده یا کاری در فروشگاه شما انجام داده است. برای مثال ایمیل‌های تأیید پرداخت یا تأیید عضویت در خبرنامه مکان مناسبی برای این کار هستند.

ترغیب ایجاد کنید

اگر معرفی به دوستان انگیزه‌ای در مشتری ایجاد کند، بهتر جواب می‌دهد. برای مثال، به معرفی‌کننده و معرفی‌شونده تحت شرایط خاصی امتیاز یا تخفیف ویژه‌ای بدهید. اغلب هرچقدر بیشتر انگیزه ایجاد کنید، مشتریان بیشتری در سیستم معرفی شما فعالیت می‌کنند. اما باید به حاشیه سود خود هم دقت کنید. قبل از راه‌اندازی سیستم معرفی به دوستان یا دست کم پیش از ایجاد ترغیب و انگیزه، به آن فکر کنید و یک استراتژی با توجه به نوع کسب و کار خود پیاده کنید.

مشتریان را گروه‌بندی کنید

گروه‌بندی مشتری‌ها در سیستم معرفی به دوستان می‌تواند مفید باشد. می‌توانید بازدیدکننده‌ها را بر اساس سن، محل زندگی، ارزش سبد خرید، دفعات خرید و چیزهای دیگر گروه‌بندی کنید. به این ترتیب می‌توانید برای هر گروه انگیزه‌ای متفاوت ایجاد کنید.

تست کنید و بهبود دهید

انواع مختلف روش‌ها را در نمایش سیستم معرفی به دوستان در وبسایت خود تست کنید. گاهی ممکن است تغییر کوچکی در رنگ یا اندازه‌ی فونت دکمه‌ها یا متن سیستم معرفی تأثیر زیادی بر مشارکت مشتریان داشته باشد. می‌توانید از آزمون A/B استفاده کنید یا می‌توانید هر بار میزان مشارکت مشتری‌ها را بسنجید و راه‌های جدیدی امتحان کنید. هیچوقت تست و بهبود را فراموش نکنید. همیشه می‌توان آمارها را بالا برد.

پیچیده‌اش نکنید

نحوه‌ی مشارکت مشتریان را در سیستم معرفی به دوستان به طور واضح نمایش دهید. مشتریان باید بتوانند به راحتی شما و محصول‌تان را به دوستان‌شان معرفی کنند وگرنه اغلب این کار را انجام نمی‌دهند. همچنین به طور واضح بگویید چه نوع پاداشی قرار است در انتظار مشتری و کسی که معرفی می‌کند باشد. تجربه نشان داده که صداقت و شفافیت تأثیر بسیار زیادی بر مشارکت مشتری‌ها می‌گذارد.

 

به دنبال مسیر مناسب برای فروشگاه خود هستید؟

همیشه اول با حرفه‌ای‌ها مشورت کنید.

پیام و یا پرسش‌تان را بنویسید.