۱۰ دلیلِ فروش نرفتن محصولات در فروشگاه اینترنتی‌

دسته‌بندی:

فروشگاه اینترنتی راه بسیار خوبی برای کسب درآمد با سربار (Overhead) پایین است. می‌توانید در هر ساعتی از شبانه‌روز، در سطح کشور یا جهان فروش کنید بدون نیاز به استخدام افرادی که در فروشگاه‌های فیزیکی کار می‌کنند.
با این حال، بسیاری از کسب و کارهای تجارت الکترونیک برای فروش محصولات خود و رسیدن به سود با مشکلات زیادی مواجه هستند.
اگر یکی از این کسب و کارها هستید، این ۱۰ دلیل را که می‌تواند عامل به فروش نرفتن محصولات‌تان باشد بخوانید.

۱. عکس‌ها و توضیحات محصول کم‌کیفیت

وقتی مشتریان در اینترنت خرید می‌کنند، نمی‌توانند محصول انتخابی‌شان را بردارند و بررسی کنند. مجبورند از عکس‌هایی که برایشان می‌گذارید، به همراه توضیحات محصول استفاده کنند.
عکس‌ها و توضیحات باید طوری تولید شوند که خریداران را به سمت محصول جذب کند. اگر عکس‌های بی‌کیفیت بگذارید یا فقط به شرح مشخصات تکنیکی دستگاه اکتفا کنید، فروش زیادی را از دست می‌دهید زیرا نتوانسته‌اید توجه‌ها را به سمت محصول خود جلب کنید.
محصول را از زوایای مختلف، به کمک عکس‌های باکیفیت به تصویر بکشید. توضیحات منحصربه‌فردی تولید کنید که ارزش محصول و فایده‌ای که برای خریداران دارد را شرح دهد.
سث گودین، نویسنده‌ی کتاب «تمام بازارها دروغگو هستند» می‌نویسد: «دلیل این که به نظر می‌رسد قیمت تنها چیزی است که مشتریان مد نظر قرار می‌دهند این است که شما چیز بیشتری در اختیارشان نگذاشته‌اید.»

دانلود کنید: «راهنمای عملی بهینه‌سازی تصاویر برای وب»

۲. نبود اطلاعات تماس

اطلاعات تماس ممکن است چیز کوچکی به نظر برسد، اما نبودن آن در وبسایت اشتباه بزرگی است که دفع مشتری را به دنبال دارد. مشتریان می‌خواهند بدانند که می‌توانند با شما تماس بگیرند. اگر آدرس و شماره‌ی تماس خود را در اختیارشان نگذارید نمی‌توانید اعتماد آنها را جلب کنید.

۳. فرایند تسویه پیچیده

فرایند پیچیده و چندمرحله‌ای تسویه تجربه‌ی ناخوشایندی برای کاربران است. مثل این است که به فروشگاه زنجیره‌ای بزرگی بروید که تنها دو صندوق فعال دارد و باید در صف‌های طولانی منتظر بایستید.
این تجربه‌ی ناخوشایند را با ایجاد فرایند تسویه‌ی بسیار کوتاه از تغییر دهید. همچنین هرگز مشتری را مجبور نکنید برای خرید، ثبت نام کند. اجازه دهید مشتری‌ها فرایند را طی کنند و بعد از پرداخت پول، اگر خواستند در فروشگاه ثبت نام کنند.

بیشتر بخوانید: صفحه‌ی تسویه و ۱۰ راه برای بهبود آن

۴. هزینه‌ی ارسال پنهان

من به شخصه هزاران سبد خرید را به خاطر آگاه شدن از هزینه‌ی ارسال در مراحل آخر، رها کرده‌ام. هزینه‌ای که در مراحل آخر متوجه شده‌ام مایل نیستم آن را بپردازم.
بعضی از مشتری‌ها حتی تا این مرحله هم پیش نمی‌روند. هزینه‌های ارسال یکی از بزرگترین دلایل رها کردن سبدهای خرید است، اما راه‌حل بسیار آسانی هم دارد.
هزینه‌ی ارسال مرسولات را با توجه به محصولات انتخاب شده به کاربر نشان دهید. خیلی از پلتفرم‌ها از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند و بسیاری دیگر هم با یک افزونه این کار را انجام می‌دهند.

۵. ناوبری ضعیف

بر اساس تحقیقات SmartInsight، هشتاد درصد کاربران از طریق تلفن‌های همراه به اینترنت‌گردی می‌پردازند. اگر فروشگاه اینترنتی شما دکمه‌های کوچک، تصاویر محصول کوچک یا طراحی درهم‌تنیده‌ای در موبایل داشته باشد، گشتن در آن بسیار دشوار می‌شود.
آیتم‌های کوچک باعث می‌شود کاربر تلفن همراه نتواند به درستی آنها را لمس کند، در نتیجه فروشگاه را رها می‌کند و به جای دیگری می‌رود. اطمینان حاصل کنید که طراحی شما واکنش‌گرا (responsive) باشد و از تصاویر و دکمه‌های بزرگ استفاده کنید.
گوگل پیشنهاد می‌کند عناصر قابل لمس شدن، بیشتر از ۴۸ پیکسل عرض و ارتفاع داشته باشند.

بیشتر بخوانید: ۷ راه برای بهبود ناوبری در فروشگاه اینترنتی

۶. مشتری‌ها سردرگم می‌شوند

حتی در وبسایت‌های تجارت الکترونیک باید به مشتری به صورت واضح بگویید که چه کاری باید انجام دهد. صفحاتی که مربوط به محصول نیستند، باید توسط یک اقدام به عمل واضح و بزرگ کاربران را هدایت کنند. موفق‌ترین وبسایت‌های تجارت الکترونیک خیلی دقیق به مشتری‌ها می‌گویند چه کاری باید انجام دهند. هیچوقت نگذارید مشتریان قدم بعدی را حدس بزنند. برای افزایش فروش محصولات فروشگاه‌تان حتماً باید روی کاربردپذیری وبسایت خود کار کنید.

بیشتر بخوانید: ۱۰ تله بر سر راه طراحی خوب در وب‌سایت تجارت الکترونیک

۷. به خوبی خود را پروموت نمی‌کنید

یکی از مهمترین دلایل پایین بودن فروش محصولات شما این است که ترافیک باکیفیتی جذب نمی‌کنید و در نتیجه وبسایت شما هیچ درآمدی کسب نمی‌کند. لازم است بازاریابی درونگرای (Inbound Marketing) مناسبی اتخاذ کنید تا از شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی محتوایی و حتی تبلیغات پولی بهره ببرید. به محض این که پایگاه مشتریان شما ساخته شد، اجازه دهید محتوای تولید کاربران و رضایت‌نامه‌ها اعتمادسازی کنند و فروشگاه‌تان را پروموت کنند.
پل گراهام از Y Combinator می‌گوید: «نباید صبر کنید تا مشتری‌ها سمت شما بیایند. باید بفهمید کجا هستند و آنها را به فروشگاه خود بکشانید.»

۸. با مشتریان خود ارتباط ندارید

با مشتریان و دنبال‌کنندگان خود ارتباط برقرار کنید. در تالارهای گفتگوی مرتبط و شبکه‌های اجتماعی به جمع آنها بپیوندید تا توجه‌ها معطوف شما شوند.
مهم‌تر از این، از بازاریابی محتوایی کمک بگیرید تا با مشتریان قدیمی و فعلی در ارتباط باقی بمانید. همچنین محصولات جدید را به مشتریان بالقوه معرفی کنید.

۹. مخاطبین اشتباه را هدف گرفته‌اید

ممکن است زمان و انرژی زیادی صرف بازاریابی محتوایی یا تبلیغات پولی‌ای کنید که مخاطبین اشتباهی را به وبسایت شما می‌فرستند و به فروش محصولات شما کمکی نمی‌کنند. مشتریان و مخاطبین خود را بشناسید و با توجه به علایق و رفتار آنها اقدام به تبلیغات کنید.

۱۰. قیمت‌گذاری درست نیست

قیمت‌گذاری محصولات می‌تواند سخت باشد. اگر قیمت‌ها پایین باشند، مشتری‌ها ممکن است فکر کنند کیفیت محصول شما پایین است. اگر زیاد باشد، آنها جای دیگری را برای خرید انتخاب می‌کنند. وقتی پای مالیات و هزینه‌ی ارسال هم وسط باشد، اوضاع از این هم سخت‌تر است. تحقیق در بازار و آزمون و خطا می‌تواند کمک کند قیمت مناسب برای به دست آوردن و نگهداری مشتریان را بیابید.

 

کتاب رایگان

«۳۴ راهکار که بازدید و کیفیت فروشگاه اینترنتی‌تان را بالا می‌برند»

پیام و یا پرسش‌تان را بنویسید.