آینده‌ی تجارت الکترونیک چیست؟

دسته‌بندی:

آینده‌ی تجارت الکترونیک چندان مشخص نیست اما بعضی از راه‌های فروش در آینده از همین حالا شناخته شده هستند. پس چه اقداماتی کسب‌ و کار شما را بیمه می‌کند تا از قافله عقب نمانید؟

تجربه‌ی کاربری

نیازی به نظر یک متخصص نیست تا بدانید امروزه تلفن‌های همراه چه نقشی در زندگی مردم ایفا می‌کنند. ۷۰% فروش آنلاین با موبایل انجام می‌شوند پس در نتیجه باید بخش مهمی از استراتژی کسب‌ و کار شما باشند. سایت شما باید با تلفن‌های همراه سازگار و خرید کردن با آن‌ها به اندازه‌ی خرید کردن با یک کامپیوتر شخصی یا لپ‌تاپ آسان باشد.

وقتی درباره‌ی تجربه‌ی کاربری حرف می‌زنیم، بسیاری از متخصصان معتقدند که فروش با خَلق تجربه‌های حسی برای خریداران افزایش می‌یابد. بازرگانان نیز توجه دارند که تجربه‌ها‌ی حسی در خرید می‌تواند در میزان خرید مشتریان تاثیر داشته باشد. واضح است که لمس فیزیکی کالاها کلید موفقیت هستند اما در فروش آنلاین چه کار می‌شود کرد؟

مهم است که در فروش آنلاین نیز کالاها را مانند فروش فیزیکی معرفی کنید. طوری که کالاها حس واقعی بودن ایجاد کنند و تجربه‌ی خرید آنلاین را تا حد خرید حضوری به‌یاد ماندنی کنند. به طور کلی ارائه‌ی خدمات شخصی‌تر برای هر فرد ارتباط محکم‌تری بین شما و مشتری‌هایتان ایجاد می‌کند.

زمان گذاشتن برای تشخیص مشتریان وقتی به سایت شما بازمی‌گردند راهی عالی برای شخصی‌سازی تجربه‌ی خرید آنهاست. این رگه‌های شخصی هستند که به خرید مشتریان ارزش حقیقی می‌بخشند و مقدار زیادی اعتبار و وفاداری به پایگاه مشتریان شما تزریق می‌کنند. سایت‌تان را مرور کنید و زمینه‌های مناسب برای شخصی‌سازی را پیدا کنید. تلاش کنید ترجیحات مشتریان را در ذهن داشته باشید و در هر بار خرید نیازهای‌شان را برآورده کنید. مشتریان علاقه دارند به برندهایی که برای به خاطر آوردن آن‌ها زمان می‌گذارند، بازگردند.

بیشتر بخوانید: ۵ راه برای بهبود تجربه‌ی کاربری در فروشگاه اینترنتی

خرید کردن باید یک تجربه‌ی اجتماعی باشد

خرید کردن همواره رفتاری اجتماعی بوده است. گرچه ممکن است تجربه‌ی خرید آنلاین نتواند با تجربه‌ی خرید در یک فروشگاه واقعی برابری کند، در تجارت الکترونیک فروشندگان باید بکوشند تا مشتریان به سرعت و راحتی بتوانند نظرات خود درباره‌ی یک کالای مشخص را با دوستان خود به اشتراک بگذارند. یک راه‌حل ساده می‌تواند ساخت گروه‌ها یا صفحات مجازی برای در میان گذاشتن رضایت و نظرات خریداران باشد.

محبوبیت نرم‌افزارهای پیام‌رسان مانند WhatsApp نشان می‌دهد که این گونه ابتکارات تقاضای زیادی دارند و اگر یک فروشگاه آنلاین بستری فراهم کند تا دوستان بتوانند درباره‌ی کالاها و خریدها صحبت کنند، تجربه‌ای اجتماعی و حسی ارائه کرده‌اند که بسیار نزدیک به یک روز خرید با دوستان در زندگی واقعی است.

ارتباط رو در رو نیز می‌تواند در شبکه‌های اجتماعی ایجاد شود. این بدان معناست که فروشگاه‌های آنلاین باید راه‌های بیشتری برای ارتباط دوطرفه با مشتریان‌شان در فضاهایی مانند فیسبوک و توییتر ایجاد کنند. در حقیقت برندها باید راه‌های هرچه بیشتری برای ارتباط با مشتریان خود ایجاد کنند.

فلیم مک‌گرث معتقد است که شبکه‌های اجتماعی نیروی پیش برنده‌ی بسیار قدرتمندی در خرید و فروش آنلاین هستند. ۴۵% مردم جهان عضو شبکه‌های اجتماعی هستند که این رقم در سال گذشته ۱۰% افزایش یافته است. شبکه‌های اجتماعی بخش بزرگی از زندگی روزمره‌ی ما هستند و پتانسیل زیادی برای کسب درآمد مستقیم از طریق خرید و فروش آنلاین دارند. بعضی از بزرگ‌ترین شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک، توییتر، یوتیوب، اینستاگرام و پینترست در حال آزمایش و افزودن گزینه‌های بازرگانی یکپارچه‌‌ای هستند که نقش واسط میان برندها و خریداران را بازی می‌کنند. شبکه‌های اجتماعی خود علاقه‌ی زیادی در ترویج این راهکار دارند زیرا هم ارتباط و سرگرمی و هم درآمد را افزایش می‌دهند.

بیشتر بخوانید: طرح ۱۱ مرحله‌ای بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی

گزینه‌های ارسال در حال تکامل هستند

فروشندگان خرده‌پا ممکن است به آمازون نگاه کنند تا ببینند چگونه نوآوری‌های اخیر آن می‌تواند به کسب و کار آنها کمک کند. خدماتی مانند Amazon Prime که در شهرهای بزرگ کالاها را ظرف مدت یک ساعت تحویل می‌دهد. همچنین ارسال کالا با پهپاد پیشگام نوآوری در تحویل کالا هستند و فروشگاه‌های آنلاین باید به این ظرفیت‌ها توجه داشته باشند. حالا که مصرف کنندگان شاهد افزایش استفاده از چنین خدماتی هستند، تقاضای تحویل سریع‌تر و بهتر سفارشات از فروشگاه‌های آنلاین بیشتر خواهد شد.

این بدان معناست که فروشگاه‌های آنلاین باید با همکاری با شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی خدمات ارسال روش‌های سریع‌تر و بهتری برای تحویل سفارشات به مشتریان ارائه کنند. روش‌های بهتر تحویل سفارشات باعث می‌شود مشتریان انتظار روش‌های بهتر بازگشت کالا را نیز داشته باشند.

در حالی که بعضی از فروشگاه‌های آنلاین نگران کالاهای مرجوع شده هستند، شواهد آمازون و Zappos نشان می‌دهد که سیاست‌های مفید برای مرجوع کردن کالاها باعث افزایش میزان فروش خواهد شد. پژوهش دیگری از مجله‌ی Journal of Marketing Research تاثیرات سیاست‌های مرجوع کردن کالا را تایید می‌کند و می‌گوید که این تاثیرات می‌توانند باعث فروش بیشتر شوند. اگر تمام دیگر عوامل بین شرکت‌ها یکسان باشد، به راحتی می‌توان دریافت که مشتریان خرید از فروشگاهی را ترجیح می‌دهند که فرایند آسانی برای مرجوع کردن کالا دارد.

مانند بسیاری اصول تجارت مدرن، اگر رقبای شما خدمتی را ارائه نمی‌کنند فرصت خوبی است تا از آن‌ها پیشی بگیرید. اگر رقبا در حال ارائه‌ی خدماتی هستند که شما نیستید این خطر وجود دارد که از آنها عقب بمانید. زمانی که هر ویژگی تازه تمایزبخش و حیاتی است، تمرکز بر ویژگی‌ای که یک فروشگاه را از دیگران متمایز کند، مانند سیاست‌های مفید مرجوع کردن کالا، برای بیشتر فروشگاه‌های آنلاین پراهمیت خواهد بود.

توجه به این موارد، فروشگاه شما را برای مشتریان مناسب نگاه می‌دارد، ادامه روند و گسترش کسب‌وکار شما را بیمه می‌کند و شما را از رقبا پیش می‌اندازد.

بیشتر بخوانید: ارسال کالا در تجارت الکترونیک و ۶ نکته‌ی مهم درباره‌ی آن

 

کتاب رایگان

«۶۲ اصطلاح ضروری تجارت الکترونیک که هر صاحب کسب و کاری باید بداند»

پیام و یا پرسش‌تان را بنویسید.