راهنمای ساخت فروشگاه اینترنتی لباس (ده گام تا موفقیت)

دسته‌بندی:

اگر به کارهای لازم برای راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی لباس مثل جست‌وجو برای محصولات عالی، پیدا کردن طرح رنگی که با شما ارتباط برقرار کند، ساخت برندی که سبک و ظاهری را که به آن علاقه دارید به تصویر بکشد، فکر کنید و این کار، کارِ شاقی به نظرتان برسد جای تعجب نیست. اگر علی رغم این اوصاف می‌خواهید فروشگاه اینترنتی پوشاک خود را راه‌اندازی کنید باز هم جای تعجبی ندارد، چرا که تجارت آنلاین پوشاک یک بازار ۸۰ میلیارد دلاری است و یکی از محبوب‌ترین بازارهای خاص در تجارت الکترونیک است. با این حال، ممکن است برای شما سوال باشد که اصلاً چگونه می‌توان یک فروشگاه اینترنتی لباس راه انداخت.

راه‌اندازی یک فروشگاه آنلاین پوشاک موفق چیزی بیش از خرید یک دامنه و سفارش یک آگهی است. فروشگاه موفق به بازار خاصی که انتخاب می‌کنید، برندی که ایجاد می‌کنید، کیفیت محصولات و سایت، خدمات مشتریان و راهبردهای پردازش سفارش شما بستگی دارد.

اینکه یک بازار خاص محبوب است، به این معنی نیست که به مشتریان بالقوه دسترسی سریع دارید. در واقع خلاف این موضوع صحت دارد. با افزایش محبوبیت بازار، سرمایه‌گذاران هم به آن علاقه‌مند می‌شوند و فشار برای متمایز کردن فروشگاه شما از صدها فروشگاه دیگر که پیش از شما آنلاین شده‌اند افزایش می‌یابد.

اگر در دنیای تجارت الکترونیک جدید هستید یا به دنبال افزودن پوشاک خاص به کسب‌وکار در حال رشد خود هستید، این مطلب برای شماست! این مطلب یک راهنمای کامل برای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی شماست و همه چیز را از منابع طرح کسب‌وکار تا استفاده از سفیران برند برای کمک به ایجاد یک رسانه‌ی اجتماعی پرمخاطب پوشش می‌دهد.

اما قبل از اینکه بروید سراغ انتخاب تک‌تک محصولات و تصمیم‌گیری در مورد فونت وب‌سایت، بگذارید در ابتدا نگاهی کنیم به نحوه‌ی راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی لباس.

گام اول: بازار خاص فروشگاه اینترنتی خود را انتخاب کنید

قبل از اینکه محصولات خود را انتخاب کنید، باید تصمیم بگیرید که در کدام یک از بازارهای خاص لباس می‌خواهید کالا بفروشید. انتخاب یک بازار خاص تضمین می‌کند که محصولات خود و کل طرح کسب‌و‌کار خود را حول خریداران بالقوه‌ای که مورد نظر شما هستند تهیه کنید و در نهایت فروشگاه خود را به صورتی منحصر به فرد ارائه کنید.

نکته این است که این کار را باید به صورت کاملاً مشخص انجام دهید، تا به شما کمک کند مشتریان خود را راحت‌تر شناسایی و برای آنها بازاریابی کنید. این کار همچنین به شما کمک خواهد کرد که لیست محصولات خود را برای پسند بازار هدف خود تنظیم کنید تا بتوانید رقابت خود را محدود کنید و وفاداری مشتریان را برای بلندمدت بدست بیاوردید.

یک نمونه‌ی عالی فروشگاه آنلاین پوشاک Human است. بازار خاص این فروشگاه پیروان خرده فرهنگ پاپ است. چگونه با این بازار هماهنگ می‌شوند؟ با استفاده از طنز جسورانه: بیان منحصر به فردی که به مذاق کسانی که «خوره‌های فرهنگ پاپ» می‌نامند، خوش می‌آید. چه چیزی خریداران بالقوه در این بازار خاص را جذب می‌کند؟ نه دامن‌ بلند و نه کفش‌ برندهای معروف، بلکه تی‌شرت و هودی و جوراب!

سایت آنها بسیار جذاب است، اما اگر به شعار آنها دقت کنید بازار خاصی را که انتخاب کرده‌اند به خوبی خلاصه می‌کند: «Dress Yourself To Express Yourself (حرفت رو با لباست بزن!)».

چگونه می‌توانید بازار خود را انتخاب کنید؟ در هنگام انتخاب بازار خاص خودتان به این چهار مسئله‌ی مهم توجه کنید:

  • تا جای ممکن سعی کنید منحصر به فرد باشید تا از دیگران متمایز باشید.
  • یک بازار خاص انتخاب کنید که به آن علاقه‌مند باشید و نسبت به آن اشتیاق داشته باشید.
  • از خودتان بپرسید که آیا می‌توانید ارزشی به بازار اضافه کنید یا خود را به عنوان یک عنصر مهم معرفی کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که این بازار خاص درآمدزا است.

گام دوم: محصولات فروشگاه اینترنتی خود را انتخاب کنید

برای مشخص کردن محل تامین محصولات خود برنامه‌ریزی کنید و تصمیم‌ بگیرید

اکنون که تصور روشنی از محصولاتی که می‌خواهید بفروشید دارید و فروشگاه شما داستان برند یکپارچه‌ای پیدا کرده است، زمان آن است که محصولات مناسب را برای فروش در فروشگاه اینترنتی خود پیدا کنید.

راه‌های بسیار زیادی برای تامین محصولات وجود دارد. در اینجا تنها به برخی از گزینه‌ها اشاره می‌کنیم:

هنرمندان و سازندگان محلی خود را بررسی کنید

اگر محصولاتی را که دوست دارید در جمعه‌بازار محلی خود مشاهده کردید، از سازندگان بپرسید که آیا مایل به فروش عمده‌ی محصولات خود به شما هستند یا نه.

سمساری‌ها و عتیقه‌فروشی‌های محلی را جستجو کنید

فکر می‌کنید زیبایی پیدا کردن اقلام برای فروشگاه از طریق عتیقه‌فروشی چیست؟ با این کار قادر به ایجاد تجربه‌ی واقعاً منحصر به فردی خواهید بود. اگر این راه به فروشگاه شما بخورد می‌تواند راه جالبی برای شروع باشد.

به طور مستقیم به سراغ سازنده بروید

جستجو برای محصول شما با قیمت عمده‌فروشی اغلب نتیجه‌های زیادی می‌دهد و به شما اجازه می‌دهد اقلام خود را از هر کجا دریافت کنید.

هنگامی که بازار خودتان را انتخاب کردید، زمان انتخاب محصولات است. پیراهن‌های آستین کوتاه می‌فروشید یا لباس‌های زنانه؟ بازار پوشاک تقریباً بی‌نهایت است و می‌توانید مطمئن باشید که در بازار خاص شما گزینه‌های زیادی وجود خواهد داشت.

با این حال، اگر وسوسه شده‌اید که دل را به دریا بزنید و همه چیز بفروشید ممکن است قبل از شروع، کارتان تمام شود. هنگامی که یک فروشگاه آنلاین راه‌اندازی می‌کنید، بهتر است که کوچک و آهسته شروع کنید و سپس همچنان که رشد می‌کنید کار خود را توسعه دهید. یک نمونه عالی Mrs Bow Tie است.

Mrs Bow Tie شهرت خود را برای فروش پاپیون‌هایی بدست آورد که منحصراً در انگلیس ساخته شده‌اند. موفقیت آنها فقط با یک خط محصول چنان زیاد بود که طی سه سال، کراوات، دستمال گردن، شال کمر، بند شلوار و دکمه سردست را هم به لیست محصولات خود اضافه کردند و به بیش از ۳۰۰ هزار مشتری کالا فروختند.

فرض کنید تصمیم گرفته‌اید یک فروشگاه آنلاین محصولات مخصوص یوگا راه‌اندازی کنید. به جای قرار دادن انواع محصولات در لیست پیشنهادی خود، محصولات ضروری را که می‌توانید فروشگاه خود را با آنها راه‌اندازی کنید انتخاب کنید. هر نوع محصول، چه یک هودی یا یک جوراب، دارای پتانسیل بالایی برای ساخت برند جدید شماست.

هنگام انتخاب محصولات خود چه چیزهای را باید در نظر بگیرید؟ به این سه نکته دقت کنید:

۱. از کم شروع کنید

مانند مثال بالا، وقتی لیست محصولات را می‌بندید از کم شروع کنید. اضافه کردن محصولات فراوان از قبل، نه تنها برای مدیریت (از عکاسی از محصول تا وارد کردن در سایت) هزینه‌های اضافی می‌تراشد بلکه می‌تواند پیچیدگی‌های رونمایی از فروشگاه‌ را بیشتر کند. این پیچیدگی‌ها می‌تواند خدماتی را که می‌دهید تحت تاثیر قرار دهد و به عنوان یک فروشگاه جدید در یک بازار رقابتی، خدمات مشتریان خوب یا بد می‌تواند کسب‌وکار شما را موفق کند یا دچار شکست کند.

۲. پیشاپیش فکر کنید

همانطور که می‌دانیم مد لباس و فشن همیشه در حال تغییر است. ابتدا محصولات پایداری را انتخاب کنید که می‌تواند به آسانی با سبک‌های در حال تغییر سازگار شود؛ مثل پاپیون یا تی‌شرت که در بالا به آنها اشاره شد. اگر قصد دارید با مد روز بیشتر هماهنگ باشید، با ایجاد یک فروشگاه انعطاف‌پذیر، برای سبک‌های در حال تغییر برنامه‌ریزی کنید. می‌توانید این کار را با دراپ‌شیپینگ انجام دهید تا اطمینان حاصل کنید که موجودی غیر قابل استفاده روی دستتان نمی‌ماند. در نهایت در دنیای لباس همیشه تغییرات وجود خواهد داشت، بنابراین موفقیت شما به توانایی‌تان برای پیشبینی آینده و نوآوری و خلاقیت در برخورد با تغییرات بستگی دارد.

۳. تمرکز خود را تنظیم کنید

بله، در ابتدا هر چقدر که می‌توانید محدود و مشخص باشید، اما نگاهی هم به هدف نهایی داشته باشید. در مورد اینکه در آینده برند پوشاک آنلاین شما به چه سمتی گسترش پیدا خواهد کرد فکر کنید و اطمینان حاصل کنید که شما روی هدف نهایی تمرکز کرده‌اید. این امر تضمین می‌کند که با اضافه کردن محصولات و رشد فروشگاه در بازار خود، همچنان قادر خواهید بود محصولات جدید یا محبوب را به راحتی به فروشگاه خود اضافه کنید.

گام سوم: مدل کسب‌وکار فروشگاه آنلاین پوشاک خود را انتخاب کنید

اکنون که بازار خاص خود را انتخاب کرده‌اید و از محصولاتی که می‌خواهید بفروشید تصور مشخصی دارید وقت آن است که یک مدل کسب‌وکار برای فروشگاه آنلاین خود انتخاب کنید. مدل‌های تجاری فروشگاه‌های پوشاک آنلاین به چهار نوع تقسیم می‌شوند: چاپی، برش و دوخت سفارشی، خط تولید لباس شخصی و دراپ‌شیپینگ. هر مدل کسب‌وکار دارای مزایا و معایب خاص خود است و انتخاب بین آنها باید بر اساس هدف کلی، بودجه و مهارت‌های شما باشد.

بیایید به هر کدام از آنها دقیق‌تر نگاه کنیم.

مدل کسب‌وکار فروشگاه آنلاین لباس چاپی

این گزینه بهترین انتخاب برای کسانی است که مایل به راه‌اندازی فروشگاه در اسرع وقت و با ارزان‌ترین روش ممکن هستند.

مدل چاپی آسان‌ترین و ارزان‌ترین مدل کسب‌وکار پوشاک آنلاین است. در این فروشگاه‌ها لوگو یا طرح خودتان را روی یک لباس ساده چاپ می‌کنید و همه چیز خودکار است. در این مدل تنوع کافی در انواع و رنگ‌ها وجود دارد و برای سفارش‌های کوچک به‌صرفه‌ترین گزینه است.

با این حال، بزرگترین مشکل این است که این نوع فروشگاه‌ها به طور کلی حاشیه سود پایینی دارند و گزینه‌های کمی برای نشان دادن تگ برندها، برچسب‌ها و سایر موارد ارائه می‌دهند.

یکی از محبوب‌ترین فروشگاه‌های چاپی Printful است. در این ویدئو چگونگی کار Printful نشان داده شده:

مدل کسب‌وکار فروشگاه دوخت و برش سفارشی (Custom Cut-and-Sew Clothing Store)
این مدل برای کسانی که مایلند برند لباس و طراحی خود را راه‌اندازی کنند بهترین گزینه است.

این مدل کسب‌وکار فروشگاه لباس آنلاین برای کسانی خوب است که می‌خواهند خط تولید لباس خود را از پایه بسازند. به این معنی که شما همه چیز – از طراحی لباس تا تولید و ارسال – را خودتان انجام می‌دهید.

بزرگ‌ترین مزیت در این مدل این است که کالایی منحصر به فرد می‌فروشید و می‌توانید محصولات خود را هر طور که مناسب می‌دانید طراحی کنید. با این وجود، کسب‌وکارهای سفارشی دوخت و برش مدیریت بسیار زیادی می‌خواهند زیرا شما مسئول یافتن و هماهنگی الگوزن‌ها و تولیدکنندگان و تامین پارچه‌ هستید. این یعنی مقدار زیادی بودجه و زمان نیاز دارید تا خط اول محصولات خود را راه‌اندازی کنید.

نکته‌ی پیشرفته
به دنبال سازندگان الگو هستید؟ می‌توانید از این سایت‌ها کمک بگیرید:

Clothier Design Source
JLD Studios
The Pattern Makers

مدل کسب‌وکار فروشگاه پوشاک مارک خصوصی

مدل‌ کسب‌وکار مارک خصوصی اساساً چیزی بین مدل چاپی و مدل دوخت و برش است. آنها سفارشی‌سازی بیشتری نسبت به اولی دارند، اما نسبت به دومی به کار و بودجه‌‌ی کمتری نیاز دارند.

این مدل به این شکل است که لباس‌های خام و ساده و بدون برچسب را می‌خرید و طراحی، مارک و برچسب خودتان را به آن اضافه می‌کنید و در فروشگاه خود عرضه می‌کنید. این مدل می‌تواند بسیار به‌صرفه‌تر از مدل چاپی باشد زیرا می‌توانید برای نرخ‌های بهتر برای خرید انبوه مذاکره کنید. متأسفانه این مدل مشکلاتی هم دارد، مثل مدیریت موجودی و ارسال که خودتان باید انجام دهید.

با این وجود، پلتفرم‌هایی وجود دارد که به شما در بهبود فرآیند کار کمک می‌کنند، مانند Threadbird که در آن می‌توانید لباس و پوشاک خود را بخرید و سفارشی کنید.

برای کسانی که می‌خواهند موجودی خود را داشته باشند سرویس پردازش سفارش هم ارائه می‌کنند.

مدل کسب‌وکار پوشاک آنلاین دراپ‌شیپینگ

دراپ‌شیپینگ مانند مدل چاپی، به شما اجازه می‌دهد پوشاکی را بفروشید که توسط عمده‌فروش‌ها پردازش می‌شود. این مدل به‌صرفه است چرا که مجبور نیستید از قبل کالا بخرید و انبار، بسته‌بندی و ارسال کنید. نقطه ضعف این مدل این است که محصولات شما منحصر به فرد نیستند و فروشگاه‌های متعدد دیگری هم کالای شما را می‌فروشند.

گام چهارم: طرح کسب‌وکار فروشگاه آنلاین پوشاک خود را مشخص کنید

برنامه‌ریزی برای فروشگاه آنلاین

اگر در حال تحقیق برای راه‌اندازی یک فروشگاه لباس آنلاین هستید تا الان متوجه شده‌اید که به یک طرح کسب‌وکار نیاز دارید.

اما اجازه ندهید ایده‌ی یک طرح کسب‌وکار طولانی شما را بترساند. نوع طرح کسب‌وکاری که نیاز دارید، بسته به اینکه از آن به عنوان چهارچوبی برای ماندن در مسیر مشخص استفاده کنید یا به عنوان وسیله‌ای برای جذب سرمایه یا وام، متفاوت خواهد بود.

اگر سرمایه‌‌ی کافی برای شروع کسب‌وکار خود را دارید و به وام از یک سرمایه‌گذار توانگر (angel investor) یا بانک احتیاجی ندارید، یک طرح مختصر که به شما کمک کند فرآیند برنامه‌ریزی را برای خودتان یکپارچه کنید کافی است. اما اگر نیاز دارید که برنامه‌‌ی خود را برای دریافت بودجه به دیگران ارائه دهید مشکلی نیست. یک طرح مختصر به راحتی می‌تواند به یک طرح کسب‌وکار رسمی و مفصل تبدیل شود.

بیشتر بخوانید: چرا کسب‌وکار شما به یک طرح نیاز دارد (و چگونه یکی بنویسیم)

تا اینجا بازار خاص، محصولات و مدل کسب‌وکار خود را مشخص کردید. زمان آن است که طرح کسب‌وکار خودتان را مشخص کنید.

  • بازار خود را با مشخص کردن خریداران بالقوه خود، به بازارهای مختلف تقسیم‌بندی کنید.
  • محصولات خود را مشخص کنید و ببینید چه چیزی آنها را بی‌نظیر می‌کند.
  • رقابت خود را مشخص کنید و از رقبای برتر خود فهرستی تهیه کنید.
  • مدل کسب‌وکار و استراتژی‌ پردازش و ارسال را مشخص کنید.
  • توصیف برند یا شرکت خود را مشخص کنید: می‌خواهید بازار هدف‌تان برند شما را چگونه ببیند.

هنگامی که از استراتژی تجارت الکترونیک صحبت می‌کنیم، باید به چند سوال پاسخ دهیم؛ مانند اینکه ترافیک یا خریداران بالقوه‌ی شما از کجا می‌آیند و چه چیزی محصولات شما را برای این ترافیک جذاب می‌کند.

علاوه بر این بسیار مهم است که بخشی از طرح کسب‌وکار شما شامل قیمت‌گذاری شود. با توجه به این ملاحظات مهم، قیمت هر محصول را تعیین کنید:

  • هزینه‌ی تجهیزات، توسعه‌ی وب، هاستینگ و غیره.
  • هزینه‌ی طراحی و توسعه
  • هزینه‌ی تولید هر محصول، از جمله هزینه‌ی تولید محصول نمونه.
  • هزینه‌ی کار و حمل‌ونقل
  • هزینه‌ی مواد اولیه

هنگامی که هزینه‌های خود را بدانید می‌توانید حاشیه‌ی سود خود را محاسبه کنید. مثلاً در مدل دوخت و برش بهتر است حاشیه‌ی سودی در حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد را تعیین کنید. با این حال در این مرحله همچنین باید به بزرگترین رقیب خود برای قیمت‌گذاری نگاه کنید، تا مطمئن شوید قیمت‌های شما از قیمت‌های بازار دور نیست.

گام پنجم: ساختن فروشگاه آنلاین

می‌رسیم به قسمت جالب ماجرا: ساختن فروشگاه خودتان. اولین چیزی که نیاز دارید یک دامنه است. اغلب توصیه می‌شود وقتی ایده‌ی اصلی خود را بدست آوردید دامنه‌ی خود را بخرید. باید مطمئن شوید وقتی که سایت خود را طراحی کردید و ساختید دامنه‌ی مورد نظر هنوز موجود است.

نامی انتخاب کنید که دوست داشته باشید و بتوانید با آن ادامه دهید

حتماً نامی را انتخاب کنید که آن را کاملاً دوست داشته باشید – این بخش از شروع یک فروشگاه لباس آنلاین نباید زیاد سخت باشد. مهم‌تر از همه اطمینان حاصل کنید که نامی را که انتخاب می‌کنید می‌توانید بدون احساس خجالت بگویید. برخی از کسب و کارها دارای نام‌هایی هستند که آدم را معذب می‌کند. تصور کنید بخواهید به دوستانتان درباره فروشگاه اینترنتی جدید خود بگویید. آیا تصور تکرار نام «فروشگاه آنلاین لباس‌های قدیمی خاطره‌بازان» شما را معذب می‌کند؟ خب بله.

باید بتوانید نام کسب و کار خود را با افتخار بگوئید و مطمئن باشید که دیگران به راحتی در مورد آن با دوستان خود صحبت می‌کنند. در یک کلام باید سعی کنید نام فروشگاه شما باحال باشد. باحال برای افراد مختلف معانی متفاوتی دارد و اشکالی هم ندارد. فقط مطمئن شوید زمانی که آن را انتخاب می‌کنید، می‌توانید آن را مال خود کنید.

فرایند انتخاب یک اسم احتمالاً مدتی طول می‌کشد. نگران نباشید. این بخشی از روند برنامه‌ریزی است.

بعد باید پلتفرم و تم خود را انتخاب کنید. این کار یکی از مهمترین تصمیم‌های شما در هنگام ساختن فروشگاه‌تان است. چرا که وب‌سایت و طراحی و کاربرپسند بودن آن به اندازه‌ی محصولاتی که می‌فروشید مهم است و نباید آن را سرسری بگیرید.
بیشتر بخوانید: چرا مجنتو بهترین راه‌حل برای فروشگاه اینترنتی شماست؟

بخش مهم دیگری از راه‌اندازی فروشگاه که به توجه ویژه نیاز دارد صفحات محصول است. خریداران آنلاین برای قضاوت در مورد کیفیت و جزئیات محصولات تنها به تصاویر و صفحات محصول دسترسی دارند. بنابراین باید مطمئن شوید که کیفیت آنها خوب است؛ حتی زمانی که دراپ‌شیپینگ می‌کنید.
بیشتر بخوانید: چه عناصری باید در صفحه‌ی محصول باشند؟

گام ششم: راه‌اندازی فروشگاه پوشاک آنلاین

پلتفرم فروشگاه لباس خود را انتخاب کنید

بعد باید تصمیم بگیرید کجا می‌خواهید یک فروشگاه لباس آنلاین بسازید. آیا می‌خواهید فروش شما از ترافیک ارگانیک عظیم فروشگاهی مثل دیجی‌کالا استفاده کند؟ یا می‌خواهید کنترل بیشتری بر وب‌سایت، طراحی و تجربه‌ی خرید مشتری داشته باشید؟

هر کدام مزایا و معایبی دارد؛ در نهایت، به نظر می‌رسد محصولاتی که می‌فروشید و میزان کنترلی که می‌خواهید روی کسب‌وکارتان داشته باشید، تصمیم شما را شکل خواهد داد.

اگر احساس می‌کنید برای انتخاب پلتفرم فروشگاه خود به اطلاعات بیشتری نیاز دارید کاملاً حق دارید. انتخاب پلتفرم کاری است که باید با دقت و مطالعه انجام دهید چرا که آینده‌ی کسب‌وکار شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. پیشنهاد می‌کنیم مطالب زیر را مطالعه کنید:

بیشتر بخوانید: چرا مجنتو بهترین پلتفرم فروش آنلاین برای شرکت‌های بزرگ است

هنگامی که محصولات شما در جای خود قرار داشته باشد، برنامه‌ی کسب‌وکار شما مشخص باشد، پردازش و ارسال سازمان‌دهی شده باشد و سایت شما کامل شده باشد، زمان راه‌اندازی فروشگاه آنلاین شما فرا می‌رسد.

چند راهنمایی برای کمک به راه‌اندازی:

۱. استراتژی راه‌اندازی خود را تعیین کنید

آیا می‌خواهید پروموشن اجرا کنید؟ ویدئو‌ی زنده پخش کنید؟ از یک پایگاه داده‌ی ایمیل از پیش موجود برای فرستادن ایمیل‌های تبلیغی استفاده کنید؟ هر استراتژی که انتخاب می‌کنید، آن را مستقر کنید تا گام به گام در هنگام راه‌اندازی اجرا کنید.

۲. حساب‌های اجتماعی خود را آماده کنید

قبل از اینکه سایت خود را راه‌اندازی کنید، مطمئن شوید صفحات حساب‌های اجتماعی شما تنظیم و آماده شده است. در حقیقت قبل از راه‌اندازی بزرگ آنها را فعال کنید و محتوا منتشر کنید. این کار به شما این امکان را می‌دهد که تبلیغات شبکه‌های اجتماعی خود را با راه‌اندازی فروشگاه اجرا کنید و فروشگاه جدید خود را به گروهی از مخاطبان موجود عرضه کنید.

۳. استراتژی بازاریابی و اتوماسیون ایمیلی خود را آماده کنید

اطمینان حاصل کنید که تمام ایمیل‌های خودکار شما آماده هستند و مورد آزمایش قرار گرفته‌اند و استراتژی بازاریابی ایمیلی خود را برای مدت سه ماه برنامه‌ریزی کرده‌اید.

نکته‌ی پیشرفته: یک پاپ‌آپ با طراحی مناسب نصب کنید تا بتوانید ایمیل‌های بازدیدکنندگان را جمع کنید. با استفاده از تخفیف و کوپن ایجاد انگیزه کنید.

۴. اطمینان حاصل کنید که Google Analytics و حساب‌های AdWords آماده هستند

قبل از راه‌اندازی باید حساب‌های Google AdWords و Analytics خود را آماده کرده باشید. این کار شما را قادر می‌سازد تا در هنگام راه‌اندازی ترافیک فروشگاه خود را در لحظه پیگیری کنید و از طریق تبلیغات در صفحات نتایج جستجو (SERP) ترافیک را هدایت کنید.

۵. نحوه ارسال محصولات خود را تعیین کنید

داشتن یک طرح برای ارسال محصولات شما بسیار مهم است؛ اگر هزینه‌ی حمل‌ونقل شما بیش از حد بالا باشد، یا زمان ارسال خیلی طولانی باشد، احتمالاً مشتریان خود را از دست خواهید داد.

بیشتر بخوانید: ارسال کالا در تجارت الکترونیک و ۶ نکته‌ی مهم درباره‌ی آن

گام هفتم: محصولات خود را متمایز کنید

ممکن است بهترین برند و یکدست‌ترین فروشگاه اینترنتی در جهان را داشته باشید، اما اگر محصولات شما شانسی برای درخشش نداشته باشند، سرتان بی‌کلاه می‌ماند.

این تصاویر چه چیز مشترکی دارند؟

محصولات ستاره‌های نمایش هستند

آنها به خوبی عکاسی شده‌اند، بدون اینکه پس‌زمینه‌ی بصری آنها زیادی شلوغ باشد. این محصولات خودشان را بیان می‌کنند.

ساخت سایتی که از لحاظ بصری خوشایند باشد یک چیز است اما اهمیت نمایش زیبای محصولات را فراموش نکنید. این به معنی عکاسی با کیفیت بالا، نورپردازی و پس‌زمینه‌ی خوب و در صورت نیاز مدل‌هایی برای نمایش محصولات شماست.

بسته به بودجه‌ی خود و اینکه با انجام خودکار کارها چقدر راحت هستید چند گزینه دارید:

خودتان انجامش دهید

اگر قصد دارید که به طور مرتب موجودی جدید اضافه کنید و می‌خواهید در بلندمدت هزینه‌های خود را کاهش دهید، شیوه‌ی انجام کاملاً خودکار را در نظر بگیرید. گرچه هزینه‌های ورود شما ممکن است بالاتر باشد، در نهایت انعطاف‌پذیری کاملی برای عکاسی محصولات خود خواهید داشت. اگر به مدل نیاز پیدا کردید از دوستان‌تان کمک بگیرید.

دانلود کنید: راهنمای خودانجام عکاسی از محصولات

یک حرفه‌ای استخدام کنید

اگر با عکاسی میانه‌ی خوبی ندارید، بد نیست آن را به یک شخص حرفه‌ای واگذار کنید. هنگامی که به دنبال یک عکاس برای عکسبرداری از محصولات خود هستید، حتماً نمونه‌کارهای آنها را ارزیابی کنید و کسی را استخدام کنید که با عکاسی از محصولات آشنایی دارد.

برند منحصر به فرد فروشگاه خود را توسعه دهید

به همان اندازه که سبک شخصی یکپارچه‌ی خودتان را ایجاد می‌کنید، باید بر روی ساختن برند خود تمرکز کنید. برند شما ترکیبی از مجموعه‌ی یکپارچه‌ی محصولات، نام انتخاب شده، مشتری ایده‌آلی که هدف قرار می‌دهید، ظاهر و حس کلی پلتفرم‌های اجتماعی و وب‌سایت شما خواهد بود.

آیا نام تجاری شما سرگرم‌کننده، پر سر و صدا، با رنگ‌های زنانه و روشن است؟ فروشگاه لوازم تحریر، دکور و لوازم جانبی Declaration & Co یک نمونه‌ی عالی از این نوع برندینگ است.

نمونه یک وب‌سایت فروشگاهی مناسب در حوزه‌ی لباس: Thread Theory

اگر به دنبال خطوط نرم و صاف و روشن و مینیمالیسم هستید به Thread Theory نگاهی بیندازید که فروشگاه لباس مردانه است

تفاوت این دو را به راحتی می‌توان تشخیص داد. تفاوت برندینگ این دو فروشگاه به طور کامل در طراحی آنها منعکس شده است.

برند شما چیزی بیشتر از انتخاب یک سبک یکپارچه از محصولات برای فروش است. برند شما همه‌ی کارهایی است که انجام می‌دهید؛ از رنگ‌ها و فونت‌هایی که در وب‌سایت خود استفاده می‌کنید، تا نوع محتوایی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر می‌کنید.

یک سبک زیبایی‌شناختی یکدست ایجاد کنید

می‌رسیم به قسمت سرگرم‌کننده‌ی کار: وقت آن است که سراغ تهیه‌ی تصاویر بروید. ساختن تصویر یعنی اینکه سبک شخصی فروشگاه خودتان را طراحی کنید.

مشتری ایده‌آل شما کیست؟ آنها عاشق چه چیزی هستند؟ چه چیزی را دوست دارند؟ از چی چیزی متنفر هستند؟

چه رنگ‌، پارچه، لباس، جواهرات و غذایی برای آنها جذاب است؟

بعضی از این سوالات ممکن است کمی بی‌ربط به نظر برسد. اگر شما بخواهید یک فروشگاه آنلاین با تمرکز بر کارت پستال‌های زیبای دست‌ساز راه بیاندازید، چه اهمیتی دارد که غذای محبوب مشتری شما چیست؟

جواب این سوال در یک کلمه خلاصه می‌شود: یکپارچگی زیبایی‌شناسانه.

تمام آیتم‌های شما باید با هم تناسب داشته باشند و یک داستان را روایت کنند.

عکس از وب‌سایت buffalojackson که یکی از نمونه‌های خوش ساخت فروشگاه اینترنتی لباس موفق است.

فروشگاه Buffalo Jackson مثال خوبی است: زیبایی‌شناسی آنها الهام گرفته از فرهنگ جنوب آمریکاست؛ با عناصری از چرم، جین و پارچه‌های چهارخانه. طراحی آن گرم، خوشایند و یکپارچه است.

محصولات شما باید بر روی یک صفحه با هم اتحاد داشته باشند، بنابراین از ابتدا، در مورد «داستان» محصولات خود فکر کنید. برای چه کسانی هستند؟ رنگ‌، بافت و سبک‌ محصولات ایده‌آل شما کدام است؟

گام هشتم: به فروشگاه پوشاک آنلاین خود ترافیک بیاورید

آخرین مرحله آوردن ترافیک به فروشگاه آنلاین جدید شماست. بزرگترین هدایت‌کنندگان ترافیک بازاریابی ایمیلی، تبلیغات PPC، بازاریابی محتوا، رسانه‌های اجتماعی، پست‌های مهمان در وبلاگ‌های محبوب و اینفلوئنسرها هستند.

برای یک فروشگاه جدید بدون برند، SEO یا لیست ایمیل، بهتر است روی تبلیغات AdWords و شبکه‌های اجتماعی – به ویژه فیس‌بوک و اینستاگرم – تمرکز کنید تا خریداران بالقوه را به فروشگاه جدید خود هدایت کنید.

گام نهم: از رسانه‌های اجتماعی استفاده کنید

هنگامی که به رسانه‌های اجتماعی می‌رسید، باید از آنها حداکثر بهره را ببرید. از آنجا که شما یک فروشگاه اینترنتی لباس راه انداخته‌اید، سایت‌های بصری احتمالاً سود بیشتری به شما می‌رسانند؛ این یعنی باید حداقل اینستاگرام و پینترست فعالی داشته باشید.

 

در اینستاگرام قادر خواهید بود محصولات جدید فروشگاه خود و تصاویری را به اشتراک بگذارید که احساس می‌کنید با زیبایی‌شناسی برند شما هماهنگ هستند (بنابراین فقط تبلیغ نمی کنید) و در نهایت مشتریان جدیدی جذب کنید.

 

نمونه پروفایل مناسب یک شرکت در پینترست

پینترست هم شبکه‌ی خوب دیگری برای این کار است. علاوه بر اینکه تصاویری از فروشگاه خود قرار می‌دهید، با ساختن یک صفحه‌ی جذاب‌ و الهام‌بخش دنبال‌کنندگانی پیدا می‌کنید که با تبلیغات نمی‌توانستید جذب کنید.

همچنین راه‌اندازی وبلاگ در سایت شما می‌تواند یک راه عالی برای تثبیت موقعیت خودتان به عنوان یک رهبر فکری در صنف یا صنعت خودتان باشد. این کار علاوه بر اینکه باعث می‌شود آدم‌ها فروشگاه شما را با خواندن مقاله‌ها پیدا کند و فروشگاه آنلاین شما را بیشتر در معرض دید قرار می‌دهد، برند شما به عنوان یک پیشرو و الگو‌پرداز مطرح می‌کند.

گام دهم: از سفیر برند استفاده کنید

برای بازاریابی فروشگاه جدید خود از طریق کانال‌های اجتماعی خوب است که بتوانید از دیگر اینفلوئنسرها و وبلاگ‌نویسان به نفع خود استفاده کنید. می‌توانید با یک vlogger (بلاگر ویدئویی) که مورد پسند شماست تماس بگیرید؛ کسی که از نظر شما به آرمان‌ها و منافع مشتریان شما نزدیک باشد.

کارهای بسیار زیادی می‌توانید انجام دهید. برای مثال نمونه‌ای از محصول خود را برای آنها ارسال کنید، کدهای تخفیفی به آنها بدهید که با دنبال‌کنندگان خود به اشتراک بگذارند یا آنها را دعوت کنید یک مقاله‌ یا پست در وبلاگ یا شبکه‌های اجتماعی شما منتشر کنند.

بسیار خب! این‌ها تمام چیزهایی بود که برای ساخت یک فروشگاه اینترنتی لباس نیاز دارید.

این کارها ممکن است زیاد به نظر برسد – که واقعاً هم هست – اما نکته‌ی کلیدی این است که آنها را گام به گام انجام دهید. با برنامه‌ریزی درست برای کارها، در زمان کوتاهی می‌توانید فروشگاه اینترنتی رویایی خود را داشته باشید.

کتاب رایگان

«راهنمای تمام و کمال راه‌اندازی کسب و کارهای اینترنتی»

پیام و یا پرسش‌تان را بنویسید.