۱۰ کاری که هنگام ساخت فروشگاه اینترنتی باید انجام دهید

دسته‌بندی:

ساخت یک فروشگاه اینترنتی واقعاً آسان است. جداً اگر کسی تلاش کرد که برای نصب یک نرم‌افزار تجارت الکترونیک کلی پول از شما بگیرد، بزنید توی گوشش. قسمت سخت ماجرا این است که کاری کنید موتورهای جست‌وجو به شما توجه کنند (رتبه‌بندی)، مشتریان از شما خرید کنند (تبدیل) و باز هم پیش شما برگردند (نگه‌داری).

در اینجا ۱۰ کاری آمده که باید هنگام راه‌اندازی فروشگاه آنلاین انجام دهید یا در نظر بگیرید. اما اکثر آنها نه سریع هستند و نه آسان. تجارت الکترونیک دشوار است!

پلتفرم خود را با دقت انتخاب کنید

از نرم‌افزارهای مخصوص سفارشی که با کد مبهم و قدیمی ساخته شده اجتناب کنید. از پلتفرمی استفاده کنید که محبوب باشد، به خوبی پشتیبانی شود، و یک گروه خوب از آن حمایت کند و بتوان با آن فروشگاه‌های خیره‌کننده ساخت. پلتفرمی که انتخاب می‌کنید باید با کسب‌وکار شما رشد کند و نه تنها با نیازهای کنونی که با نیازهای پیش‌بینی نشده‌ی شما در آینده هم سازگار باشد. اگر می‌خواهید از پلتفرمی استفاده کنید که انعطاف‌پذیر و گسترش‌پذیر و رایگان باشد و نیازهای شرکت‌های بزرگ را رفع کند، در این مقاله بخوانید که چرا مجنتو بهترین پلتفرم فروش آنلاین برای شرکت‌های بزرگ است.

بهینه‌سازی کنید

سرعت بارگذاری پایین به معنی از دست دادن مشتری است. اگر از یک فروشگاه میزبانی شده استفاده می‌کنید (که با پرداخت مشخص سالیانه امکان استفاده از فروشگاه اینتزنتی را به شما داده است) کار زیادی در این زمینه نمی‌توانید انجام دهید اما اگر از پلتفرم‌های خود-میزبان استفاده می‌کنید (کنترل سرور در اختیار تیم توسعه شماست) دست شما برای بهینه‌سازی سرعت بارگذاری باز است و باید حتماً به آن توجه کنید. اگر از مجنتو استفاده می‌کنید این مقاله را بخوانید: ۵ راه برای افزایش کارایی مجنتو.

منحصر به فرد باشید

اگر محصولات خود را تولید نمی‌کنید، به احتمال زیاد از خوراک محصول مثل توصیف و عکسِ ارائه شده توسط تولیدکننده استفاده می‌کنید. این کار اشتباه است. مطالب شما از اساس شبیه صدها فروشگاه آنلاین دیگری می‌شود که از همان تامین‌کننده خرید می‌کنند.

حداقلْ توضیحات محصول را بازنویسی کنید و آن را در جهت اهداف خود تغییر دهید؛ ایده‌آل این است که خودتان از محصول عکس‌برداری کنید. اگر عکس‌های محصول را دوباره می‌گیرید، می‌توانید از زاویه‌های مختلف عکس بگیرید و بعد با استفاده از این افزونه‌ی jQuery نمای ۳۶۰ درجه‌‌ای از محصول تولید کنید که قابلیت چرخش داشته باشد. پیش از اینکه دوربین به دست بگیرید این کتاب را مطالعه کنید: راهنمای خودانجام عکاسی از محصولات.

رقابت را بررسی کنید

این توصیه نه تنها برای تجارت الکترونیک، که در مورد هر وب‌سایتی نافذ است. کلیدواژه‌ای را که می‌خواهید کسب‌وکارتان را بر آن بنا کنید جستجو کنید و نتایج را مقایسه کنید. اگر صفحاتی که می‌بینید بد طراحی شده‌اند و قدیمی هستند، تبریک می‌گوییم – شما شانس خوبی برای موفقیت در این بازار خاص دارید، اما هنوز باید بدانید که اگر شخص دیگری تصمیم بگیرد به این بازار وارد شود چگونه می‌خواهید از او بهتر باشید.

اگر صفحاتی که می‌بینید طراحی زیبایی دارند و وضعشان خوب است، حسابی در مورد اینکه بتوانید با آنها رقابت کنید فکر کنید. چه چیزی می‌توانید ارائه دهید که آنها تاکنون نتوانسته‌اند؟

تنها فروش کافی نیست

انتخاب فروشگاه آنلاین آنقدر گسترده است که مصرف‌کنندگان واقعاً دست بالا را دارند. آنها می‌توانند به معنای واقعی کلمه هر سایتی در جهان را انتخاب کنند. اگر بر سر قیمت رقابت نمی‌کنید – که کاری بسیار دشوار است چرا که هر کسی می‌تواند فروشگاهی بزند و با کاهش قیمت رقابت کند – سایت شما باید چیزی بیش از یک فروشگاه باشد. برندهای معتبر – که گاهی هزینه‌ی اشتراک هم می‌گیرند – به خوبی از پس این کار برمی‌آیند، چرا که پایگاه مشتریانی دارند که به آنها اعتماد دارند و برای هر نیازی اول به آنها مراجعه می‌کنند.

به عنوان یک فروشنده‌ی جدید، شما نه برندی دارید و نه توانایی پرداخت هزینه‌ی بیشتر، بنابراین از دانش منحصر به فرد خود در مورد محصول و مهارت‌های خود، برای ارائه‌ی چیزی بیش از یک فروشگاه استفاده کنید. در بلاگ خود مطالب باکیفیت مرتبط با موضوع بنویسید، به محصولات خود پیوند بدهید و خودتان را به عنوان یک متخصص ثابت کنید. دانش خود را به اشتراک بگذارید و بخشی از جامعه‌ی مرتبط با آن محصول باشید (اگر چنین جامعه‌ای وجود دارد). سعی نکنید فقط چیز بفروشید.

توجه ویژه به SEO

کار وبلاگنویسان آسان است – آنها می‌توانند برای خود یک پرسونا ایجاد کنند، هر روز صدها کلمه محتوای منحصر به فرد بنویسند و اگر به اندازه‌ی کافی خوب باشد، مخاطبان خود را پیدا می‌کنند. متاسفانه تجارت الکترونیک اینگونه نیست و به ویژه در خصوص مشکلات SEO آسیب‌پذیر است. بسیاری از فروشگاه‌های آنلاین پس از تغییر الگوریتم گوگل در چند سال گذشته در تقلا و معرض سقوط هستند. چرا؟

  • توصیفات محصول کوتاه است و منجر به مقدار کمی محتوای واقعی در صفحه می‌شود. این می‌تواند توسط موتورهای جستجو به عنوان “کیفیت پایین” در نظر گرفته شود. در مورد چگونگی گسترش محتویات صفحه در پایین بیشتر بخوانید.
  • انواع مختلف یک محصول مانند اندازه یا رنگ می‌توانند URLهای منحصر به فرد با محتوای تکراری ایجاد کنند. اینها همه باید با استفاده از پیوند کنونیکال (canonical) به صفحه اصلی محصول اضافه شوند.

محتوای صفحه را با نظرات مشتریان گسترش دهید

داشتن یک تصویر از محصول و یک پاراگراف توصیف کوتاه دیگر کافی نیست. اما شما یک منبع قدرتمند دارید که احتمالاً تا به حال از آن استفاد نکرده‌اید: مشتریان. تمایل افراد به به اشتراک گذاشتن نظرات و عکس گرفتن با محصول را از دست ندهید. اگر هر ماه به بهترین عکس‌ها جایزه بدهید عالی می‌شود.
می‌توانید به هر محصول یک هشتگ خاص بدهید و عکس‌های اینستاگرمی را که از آن هشتگ استفاده کرده‌اند در صفحه‌ی محصول نمایش دهید.

پیاده‌سازی داده‌ها و ویدئوهای ساختاری

داده‌های ساخت‌یافته یا “rich snippets” کد خاصی است که به یک صفحه اضافه می شود تا نوع محتوای آن صفحه را توصیف کند (که ممکن است شامل ویدیوها یا میانگین نظرات مشتریان باشد). این نشانه‌گذاری را در صفحه خود قرار دهید تا شاید وقتی که صفحه در نتایج جستجو ظاهر شود گوگل از آن استفاده کند (البته تضمینی وجود ندارد). به مثال زیر نگاه کنید.

پیاده‌سازی داده‌ها و ویدئوهای ساختاری

در این نمونه زپوس اطلاعاتی در مورد امتیاز مشتریان داده و ۶pm از یک ویدئو استفاده کرده است. این دو نتیجه در مقایسه با نتایجی که فقط شامل متن هستند به احتمال بسیار بیشتری رتبه‌ی بهتری می‌گیرند و توجه مشتریان بالقوه را جلب می‌کنند. تنها یک نتیجه مثل نتایج دیگر نباشید؛ از دیگران متمایز باشید.

یک خبرنامه راه بندازید

خبرنامه‌ها سلاح سری تجارت الکترونیک هستند: یک پایگاه درگیرکننده برای مشتریان وفادار. هنگام فروش کالا، کاربر را برای ثبت نام در خبرنامه تشویق کنید و به طور پیش‌فرض آن را تیک بزنید. علاوه بر این، اطمینان حاصل کنید که قسمتی روشن و واضح برای ثبت نام در صفحه اصلی یا نوار کناری وجود دارد. اگر سیستم شما اجازه می‌دهد، با یک کوپن تخفیف کوچک برای سفارش اول انگیزه را افزایش دهید. جواب می‌دهد.

ارسال یک یادآوری برای نوشتن نظر یا ارسال تصاویر یک هفته پس از خرید نیز یک راه موثر برای بازگرداندن مشتریان است. آمازون و ای‌بی هر دو این کار را انجام می‌دهند.

در شبکه‌های اجتماعی حضور داشته باشید

این یکی دیگر از ابزارهای بازاریابی مستقیم است که شما می‌توانید و باید از آن استفاده کنید. می‌توانید با مشتریان تعامل کنید، به سوالات به صورت باز و عمومی پاسخ دهید، از محصولات آینده که قرار است به زودی به فروش بگذارید چیزی نشان دهید و تخفیف بدهید.

نیازی به گفتن نیست که دیگر مجموعه‌ای از کلیدهای به‌اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی در هر صفحه ضروری است. برای استفاده‌ی درست از شبکه‌های اجتماعی می‌توانید طرح ۱۱ مرحله‌ای بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی را دنبال کنید.

بدون شک راه‌اندازی یک فروشگاه آنلاین موفق سخت‌تر از همیشه است، اما این نکات به شما برای موفقیت در فروش کمک می‌کند.

 

کتاب رایگان

«چگونه بهترین پلتفرم تجارت الکترونیک برای SEO را انتخاب کنید»

پیام و یا پرسش‌تان را بنویسید.