نوشتن محتوای جذاب و ۴ کلید برای آن

دسته‌بندی:

اگر محتوایی بنویسید که ارزشی برای خوانندگان نداشته باشد، مشکل آنها را حل نکند، به سوالات‌شان جواب ندهد یا سرگرم‌شان نکند، به هدف خود در جذب مخاطب نمی‌رسید. آیا تا به حال فکر کرده‌اید ایده‌ی خوبی برای یک پست دارید، اما پست منتشر شده موفق نشده است مخاطبی جذب کند یا همرسان شود؟ کار سختی به نظر می‌رسد، اما لازم نیست اینطور باشد. نوشتن محتوای جذاب که خواننده‌ها دوست داشته باشند فقط به موضوعی که انتخاب می‌کنید بستگی ندارد، بلکه نحوه‌ی نوشتن شما هم تاثیرگذار است. اینجا چهار نکته‌ی کلیدی آورده شده است که به شما کمک می‌کنند خلاقیت خود را تقویت کنید و محتوایی بنویسید که خواننده‌ها (و همینطور گوگل) از آن خوششان بیاید.

مقاومت‌ناپذیر باشید

محتوای خوب از هنر اغوا کردن متولد می‌شود. هر سرتیتر، پاراگراف و خطی که می‌نویسید باید طوری باشد که مقاومت در برابرش غیرممکن شود. یعنی نه تنها خوانندگان را در همان لحظه سرگرم کند، بلکه کاری کند آنها بی‌صبرانه منتظر مطلب بعدی باشند. نوشتن چنین محتوایی آنقدر که فکر می‌کنید سخت نیست.

  • این محتوا باید یک وظیفه‌ی مشخص ساده و در عین حال مفید را به انجام برساند. بر اساس تحقیقی از نیویورک تایمز، ۹۴ درصد آدم‌ها می‌گویند دلیل اصلی به اشتراک گذاری مطالب توسط آنها این است که باور دارند مطلب مفید است و مشکلی را حل می‌کند. به خاطر همین است که مطالبی مثل «۵ راه برای افزایش کارایی مجنتو» اینقدر طرفدار دارند.
  • یکی از مهم‌ترین چیزهایی که در محتواهای پرطرفدار مشترک است، لذتبخش بودن آنهاست. محتوای مقاومت‌ناپذیر سرگرم‌کننده است. پس سعی کنید شوخ‌طبعی را در متن فراموش نکنید، حتی در تخصصی‌ترین متن‌ها.
  • اعتبار مهم است. اگر منابع موثقی برای ادعاهای موجود در محتوا ذکر کنید، آدم‌ها به شما اعتماد می‌کنند و احتمال این که محتوای شما را با دیگران به اشتراک بگذارند افزایش می‌یابد. منابع موثق به سود برند و اعتبار شما هستند و همچنین اعتبار دامنه و رتبه‌ی گوگل شما را بالا می‌برند.

محتوای سازگار با موبایل بنویسید

در سال ۲۰۱۵ گوگل اعلام کرد که بیشتر آدم‌ها از موبایل برای جستجو استفاده می‌کنند. امروز این غول جستجو سازگاری با موبایل را در الگوریتم رتبه‌بندی خود لحاظ می‌کند تا خوانندگان چیزی را که می‌خواهند پیدا کنند. اما چطور باید محتوایی نوشت که با موبایل باشد؟ نکته این است که نباید از رویه‌های سابق پیروی کرد. تجربه‌ی خواندن در موبایل تجربه‌ای کاملاً متفاوت است.

  • مختصرنویسی سخت است، اما برای نوشتن محتوای جذاب ضروری است. این به معنی کوتاه نوشتن نیست. به این معنی است که کلمه‌ها، عبارات و جمله‌هایی را که نیاز ندارید حذف کنید. هدف این است که محتوا را در پاراگراف‌های کوتاه بنویسید، از کلماتی مثل «خیلی» و «فقط» بپرهیزید و هر کجا که ممکن است از لحن مثبت استفاده کنید. به عبارت دیگر کمتر ننویسید، بهتر بنویسید.
  • سرتیترهای کوتاه‌تر هنگام اسکن کردن مطلب قابل خواندن‌تر هستند. پس سرتیترها را کوتاه و جذاب بنویسید.

بیشتر بخوانید:

مطالب «چگونه» مفید هستند

همه مطالب «چگونه» یا How-to را دوست دارند. مطالبی مثل چگونه نرخ تبدیل صفحات فرود را بهبود دهید یا چگونه رقبایتان را بشناسید همیشه مفید هستند و در طول زمان مفهوم خود را از دست نمی‌دهند. آنها را اینگونه بنویسید:

  • موضوع را با نگاه کردن از دید خریدار انتخاب کنید. ببینید دوست دارند چه چیزی یاد بگیرند.
  • یک تیتر ساده بنویسید که به طور واضح موضوع مورد بحث را مشخص کند.
  • موضوع را به صورت اجمالی توضیح دهید تا خواننده بداند در انتظار چه چیزی است.
  • سپس دستورالعمل‌های لازم را بنویسید. از نظرگاه دوم شخص استفاده کنید و واضح و سرراست حرف بزنید. از مثال استفاده کنید و به منابع مفید دیگر لینک دهید.

خوانندگان اگر با مطلبی مواجه شوند که واقعاً به دردشان بخورد، آن را با دیگران به اشتراک می‌گذارند. در نوشتن مطالب «چگونه» به محصول یا خدمات خود محدود نشوید. در عوض به مخاطبین خود فکر کنید و ببینید آنها دوست دارند چه مطالبی بخوانند و به اشتراک بگذارند.

از کلمات قدرتمند استفاده کنید

بعضی از نویسنده‌ها استعداد تولید محتوایی را دارند که خیلی سریع با خوانندگان در سطحی عمیق‌تر ارتباط برقرار می‌کند. آنها بخشی از کار نوشتن محتوای جذاب را با استفاده از کلمات قدرتمند انجام می‌دهند. اگر در متن خود از کلمات قدرتمند استفاده کنید، محتوایی درگیرکننده‌تر خلق کرده اید. نویسندگان خوب حقایق را به خوبی کنار هم می‌چینند، اما نویسندگان عالی مخاطبین را با استفاده از کلماتی که «بار احساسی» دارند مسحور می‌کنند. کلمات قدرتمند زیادی وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید.

اگر می‌خواهید محتوایی تولید کنید که خوانندگان دوست داشته باشند، به یاد داشته باشید که محتوای هدفمند و موجز تولید کنید و همیشه به قلبتان رجوع کنید. یکی از بهترین راه‌ها برای این کار امتحان کردن قالب‌های مختلف محتواست. سعی کنید روش‌های مختلف و انواع قالب‌ها و فرمت‌ها را امتحان کنید تا بفهمید کدام خوانندگان شما را بیشتر درگیر می‌کند. اینطوری محتوایی دارید که ارزشمند است و بیشتر به اشتراک گذاشته می‌شود.

کتاب رایگان

«راهنمای وبلاگ‌نویسی برای یک کسب‌وکار موفق»

پیام و یا پرسش‌تان را بنویسید.