بهبود فرم ثبت‌نام: ۸ راهکار برای افزایش عضویت در وب‌سایت

دسته‌بندی:

شما به دلایل مختلف زیادی می‌خواهید افراد فرم ثبت‌نام شما را پر کنند و در وب‌سایت شما عضو شوند. ممکن است بخواهید ایمیل افراد را در فروشگاه خود ذخیره کنید تا اگر سبد خریدشان را رها کردند به آنها ایمیل بفرستید، یا ممکن است بخواهید سمیناری تشکیل دهید و می‌خواهید افراد از طریق صفحه‌ی فرود شما عضو وب‌سایت شوند. درهرحال باید کاری کنید آدم‌ها در وب‌سایت شما ثبت‌نام کنند. این کار باعث می‌شود کاربران دوباره به وب‌سایت شما بازگردند و می‌توانید از آن استفاده کنید تا فروش خود را افزایش دهید.
وب‌سایت Marketing Metrics می‌نویسد: «احتمال فروش به مشتریان فعلی ۶۰ تا ۷۰ درصد است. احتمال فروش به یک مشتری جدید بین ۵ تا ۲۰ درصد است.»


اینجا ۹ راهکار برای بهبود فرم‌های ثبت‌نام آورده شده است.

۱. هرچه کوتاهتر بهتر

تا جایی که ممکن است فیلدهای اجباری فرم ثبت‌نام خود را کاهش دهید. مساله‌ای که با آن مواجه هستید این است که دامنه‌ی توجه انسان‌ها از یک ماهی قرمز هم کمتر شده است. (تحقیقی در سال ۲۰۱۵ نشان داد دامنه‌ی توجه انسان‌ها ۸.۲۵ ثانیه است درحالی که این عدد برای ماهی قرمز ۹ ثانیه برآورد می‌شود.)


در همان تحقیق آمارها نشان می‌دهند که در متنی با ۵۹۳ کلمه، فقط ۲۸ درصد کلمه‌ها خوانده می‌شوند اما آدم‌ها ۴۹٪ کلمات یک متن ‍۱۱۱ کلمه‌ای را می‌خوانند.


این یعنی باید صفحه‌های ثبت‌نام را با کمترین میزان کلمه و فیلد ممکن طراحی کنیم زیرا می‌خواهیم آدم‌ها:

  1. آنقدر در صفحه بمانند تا عضو شوند.
  2. مطمئن باشند در سریع‌ترین و ساده‌ترین راه تمام می‌شوند.

مهم است که قبل از تغییر صفحه‌ی ثبت‌نام، حالت‌های مختلف آن را تست کنید زیرا طراحی این صفحه بسته به نوع مخاطب فرق می‌کند. کسب و کارهایی هستند که به این نتیجه رسیده‌اند که اگر تعداد فیلدهای فرم ثبت‌نام را بیشتر کنند افراد کمتری ثبت‌نام می‌کنند، اما آنهایی که ثبت‌نام کرده‌اند با احتمال بیشتری به مشتری تبدیل می‌شوند. پس انواع مختلف را آزمایش کنید و ببینید مخاطبین شما چطور به آن واکنش نشان می‌دهند. هم تعداد ثبت‌نام‌ها و هم نرخ تبدیل را زیر نظر بگیرید.
اگر به این نتیجه رسیدید که باید فیلدهای بیشتری اضافه کنید و صفحه‌ی شما دیگر کوتاه نیست، فرم ثبت‌نام را در چندین مرحله‌ی ساده و قابل‌فهم به کاربر نشان دهید و نوار پیشرفت را هم برای او مشخص کنید تا بداند در چه مرحله‌ای است و چقدر دیگر تا پایان مراحل باقی مانده است. اگر خواستید این کار را بکنید، پیشنهاد ما این است که واکنش کاربر را در هر مرحله زیر نظر بگیرید و ارزیابی کنید. اگر اغلب کاربران از مرحله‌ای عبور نمی‌کنند و وقتی به آن می‌رسند فرایند ثبت‌نام را رها می‌کنند باید آن مرحله را تغییر و بهبود دهید.

۲. فرم ثبت‌نام را تمیز و مرتب نگاه دارید

وقتی می‌خواهید کسی در وب‌سایت شما ثبت‌نام کند باید مطمئن شوید فقط همین کار را می‌کنند و چیزی نیست که تمرکز آنها را به هم بزند. باید برای آنها روشن کنید که این تنها کاری است که آنها باید انجام دهند. حذف کردن عوامل به هم خوردن تمرکز تکنیکی ساده برای بهینه کردن وب‌سایت است. همانطور که دیدیم اطلاعات نشان می‌دهد بسیاری از کاربران اینترنت دامنه‌ی توجه پایینی دارند. نه تنها زمان توجه آنها پایین است بلکه عوامل بسیار دیگری، از جمله شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌های پیام‌رسان، هستند که توجه آنها را به خود معطوف می‌کنند. به همین دلیل باید صفحه‌ی شما حواس‌پرتی را به حداقل برساند تا آدم‌ها تنها روی کاری که شما می‌خواهید، یعنی ثبت‌نام، تمرکز کنند.


راهکار دیگر برای افزایش تمرکز استفاده از تصویری است که به طور مستقیم به فراخوان عمل (call to action) یا فرمی اشاره می‌کند که می‌خواهید توجه به سمت آن معطوف شود.

۳. شخصی‌سازی

قسمتی از ثبت‌نام در وب‌سایت شما به اعتماد برمی‌گردد. کاربر باید ببیند می‌تواند به شما در زمینه‌های زیر اعتماد کند:

  1. اطلاعات شخصی او را لو نمی‌دهید.
  2. آنها را با ایمیل‌های نامربوط که به آنها علاقه ندارند بمباران نمی‌کنید.
  3. ثبت‌نام برای آنها مفید است.
  4. شما فردی صادق و قابل اعتماد هستید و آنها می‌توانند به جامعه‌ی شما بپیوندند.

می‌توانید از موقعیت جغرافیایی کاربران استفاده کنید و به آنها نشان دهید که می‌دانید کجا هستند. برای مثال می‌توانید زبان وب‌سایت را با توجه به کشور محل سکونت آنها تغییر دهید. می‌توانید واحد پول را با ارز معیار آن کشور تنظیم کنید. می‌توانید شماره تلفن پشتیبانی مخصوص همان شهر یا کشور را به آنها نمایش دهید. تمام اینها کاربران را تشویق می‌کنند که در وب‌سایت شما عضو شوند.
همچنین می‌توانید با توجه به شهر یا کشور کاربر به او بگویید که هزینه‌ی ارسال برای او چگونه محاسبه می‌شود.

۴. سادگی

اگر ممکن بود اطلاعاتی که از کاربر در اختیار دارید را برای او در فرم ثبت‌نام جایگزین کنید. برای مثال اگر آدرس او را می‌خواهید می‌توانید با نمایش فیلد زیپ‌کد شروع کنید و با توجه به مقدار وارد شده، شهر و ایالت او را حدس بزنید (این کار فقط در ایالت متحده امکان پذیر است). یا از یک منوی کشویی که با توجه به اطلاعات وارد شده‌ی قبلی به صورت خودکار پر می‌شود استفاده کنید تا کاربر مجبور نباشد همه چیز را تایپ کند.

۵. راهنمایی کاربران

اگر اطلاعاتی هست که کاربران قبل از روبرو شدن با خطا باید بدانند، آنها را در اختیارشان قرار دهید. برای مثال اگر فیلد گذرواژه باید دست کم ۷ کاراکتر و حاوی عدد و حروف بزرگ و کوچک باشد، آن را کنار فیلد گذرواژه بنویسید تا پیش از برخورد به خطا کاربران آن را بدانند.

۶. ثبت‌نام از طریق شبکه‌های اجتماعی

مهم است که فقط یک دکمه‌ی فراخوان عمل (call to action) در صفحه داشته باشید. اما در فرم ثبت‌نام خوب است علاوه بر ثبت‌نام از طریق ایمیل و گذرواژه، ثبت‌نام با شبکه‌های اجتماعی را هم بگنجانید.
انتخاب شبکه‌ی اجتماعی مناسب به نوع محصول و کسب و کار شما بستگی دارد و باید ببینید مخاطبین شما بیشتر در کدام شبکه‌ی اجتماعی فعال هستند.


اگر مخاطبین شما افراد جوان هستند شاید بهتر باشد از یک شبکه‌ی اجتماعی محبوب‌تر استفاده کنید. اگر طیف وسیعی از مخاطبین به وب‌سایت شما می‌آیند بهتر است چندین شبکه‌ی اجتماعی را پیش روی آنها بگذارید.

۷. فرم ثبت‌نام در موبایل

آمارها از تحقیقی در سال ۲۰۱۵ نشان می‌دهند زمان وب‌گردی در موبایل از دسکتاپ و تمام ابزارهای دیگر بیشتر شده است. موبایل ۵۱٪ و دسکتاپ که ۴۲٪ است. این نشان می‌دهد قابلیت دسترسی به وب‌سایت شما توسط موبایل تا چه اندازه حیاتی است. اما تجربه‌ی موبایل با تجربه‌ی دسکتاپ بسیار متفاوت است. صفحهْ لمسی است، کوچکتر است و سرعت بارگذاری می‌تواند متفاوت باشد. بنابراین باید صفحه‌ی جداگانه‌ای برای ثبت‌نام در موبایل در نظر بگیرید.

 

بیشتر بخوانید: آیا کسب و کار شما برای موبایل آماده است؟

۸. ارزیابی مفید

ارزیابی یعنی مطمئن شوید کاربر شما فیلدها را به درستی وارد کرده است. و اگر اینطور نبود پیغام خطای مناسبی به او نشان دهید. پیغام‌های خطا وقتی نمایش داده می‌شوند که کاربری یک یا چند فیلد اجباری را پر نکرده باشد، یا مقدار آن را برخلاف قواعدی که توضیح داده‌اید وارد کرده باشد. می‌توانید پیغام‌های خطا را همان وقت که کاربر مشغول تایپ کردن فیلدها است نشان دهید یا اجازه دهید دکمه‌ی «ثبت‌نام» را بزند و بعد این کار را بکنید. با توجه به صفحه و مخاطبین‌تان پیغام‌ها را در یک بالاپر نمایش دهید یا آنها را با رنگ قرمز در کنار فیلد مربوط بنویسید.


صفحه‌ی ثبت‌نام صفحه‌ای است که کاربر در آن تصمیم می‌گیرد همراه شما باقی بماند یا به جای دیگری مراجعه کند. پس از همان ابتدا، از همان صفحه‌ی اول، به کاربران بگویید که با ثبت‌نام چه چیزهایی نصیب‌شان می‌شود. از راهکارهای بالا استفاده کنید تا فرایند ثبت‌نام ساده و سرراست و ترغیب‌کننده باشد.

 

به دنبال مسیر مناسب برای فروشگاه خود هستید؟

همیشه اول با حرفه‌ای‌ها مشورت کنید.

پیام و یا پرسش‌تان را بنویسید.